Americký terénní automobil Jeep z druhé světové války je a pravděpodobně zůstane nejslavnějším automobilem všech dob. Je spojen také s historií boje za osvobození naší země.
Jeep lze považovat za pravzor vojenských terénních automobilů, bez kterých se žádná současná armáda neobejde. Vývoj a výroba prototypu proběhla v roce 1940 v rekordním čase jedenašedesáti dnů pod vedením inženýra Delmara Roose. Důvodem bylo výběrové řízení americké armády, ve kterém zvítězil tento automobil firmy Willis Overland Motors Inc. z města Toledo ve státě Ohio.
Výroba první verze s označením MA čítala pouze 1500 kusů, avšak do konce války bylo u Willise a v licenci u koncernu Ford vyrobeno 361 349 jeepů nejznámější verze MB. Bylo to doslova revoluční vozidlo, vycházející z vyspělé americké automobilové školy.
Tajemný název
V současnosti se vedou spory o to, jak vznikl název jeep. Oficiální armádní označení totiž znělo Truck ¼ton 4x4, tedy čtvrttunový nákladní automobil se čtyřmi poháněnými koly. Podle některých historiků je jeep fonetický přepis zkratky GPW – General Purpose Willis (dží pí willis), v překladu univerzálně použitelný willis. Podle jiných bylo slovo jeep slangový výraz amerických vojáků pro vše neobvyklé a tím automobil v době svého zavádění do výzbroje bezesporu byl.
Jeepy se jako součást výzbroje protifašistické koalice zúčastnily bojů v Evropě, Asii i Africe. Znamenaly průlom v transportu a pohyblivosti malých jednotek nejen po silnicích, ale také v terénu. Vozy byly výrobně jednoduché, spolehlivé a levné. Základní model stál 739 dolarů.
S našimi vojáky
Českoslovenští vojáci bojující za osvobození vlasti v zahraničí rovněž používali jeepy. Byly jimi vybaveny jak čs. obrněná brigáda na Západě zformovaná v Anglii, tak 1. čs. armádní sbor v SSSR. Díky tomu dorazily jeepy s našimi vojáky do vlasti z východu i ze západu.
Jeepy byly v některých případech vyzbrojeny kulomety nebo plamenomety a doznaly řady úprav z hlediska potřeb speciálních jednotek působících v poušti, výsadkářů, spojařů, zdravotníků apod. Tahaly také různé přívěsy a protitankové kanony. Koncem války vojáci některé z nich opatřovali i čelním pancéřováním. Ford vyráběl rovněž obojživelnou verzi, známou jako seep. V poválečném období pokračovala licenční výroba ve Francii a v Itálii. V současnosti jsou Jeepy MA a MB oblíbenými vozidly veteránistů a sběratelů, na jejichž akcích je můžeme vidět.
Technická data
Prázdná hmotnost 1054 kg
Osádka 4 muži
Délka 3360 mm
Šířka 1580 mm
Výška k volantu 1320 mm
Max. rychlost 105 km/h