Otázka využití energie ze slunce je dnes živější než kdykoli dříve. Solar Impulse je jeden z nejvýraznějších projektů, které chtějí ukázat, že tahle technologie má budoucnost. Experimentální letoun staví mezinárodní tým s centrem ve švýcarském městě Payerne a má s ním velké plány.
Kolem světa
První prototyp Solar Impulse tvůrci představili v roce 2009. Podnikli s ním několik úspěšných letů třeba ze Švýcarska do Belgie, z Madridu do marockého Rabatu nebo s ním obletěli americká velkoměsta. Nyní dokončili druhý model a mají ještě smělejší plán. Chtějí s letounem obkroužit zeměkouli – bez přistání.
Lehoučké letadlo
Rám letadla se skládá z pevného karbonového vlákna, které je třikrát lehčí než papír. Díky tomu váží jen něco přes dvě tuny. Celé letadlo byste tak mohli klidně zvednout na jednoduchém paletovém vozíku, který používají skladníci na převážení krabic. Vrchní stranu křídel pokrývají solární panely se 17 tisíci články tenkými jako lidský vlas.
Nahoru a dolů
Přes den letadlo vystoupá nad mraky a začne sbírat energii ze slunce do baterií. Večer pak klesne do výšky 1500 metrů, zpomalí a letí na nashromážděnou elektřinu. Panely jsou pokryté vrstvou fluorového kaučuku, který je chrání před vodou a poškozením. Nebezpečí představuje pouze námraza, jelikož může výrazně snížit účinnost panelů. Každý let je proto plánován s týmem meteorologů, který vymýšlí ideální způsob, kudy proletět a „nenachladit se“.
Náročné pilotování
Ovládat Solar Impulse 2 je úkol pro zkušeného a trpělivého pilota. Nízká váha a široké rozpětí křídel z něj dělají extrémně vratký a citlivý stroj. Podle šéfa konstrukčního týmu Bertranda Piccarda se s ním musí létat lehce a pozorně vnímat chování počasí. Tvrdí, že to připomíná spíše ovládání helikoptéry než letounu.
Nápomocný simulátor
Abychom výše uvedená slova dokumentovali příkladem: Běžná letadla mají zabudovaný systém, který pilota varuje při náklonu křídel vyšším než 40º. Solar Impulse ho upozorňuje už při náklonu přes 5º. Tak je jeho ovládání citlivé! Aby nedošlo k nehodě, spojili se konstruktéři s francouzskou firmou Dassault Systèmes, která vytváří 3D simulace pro velké automobilky a letecké společnosti. Vytvořila pro ně věrnou počítačovou simulaci, na níž pak stovky hodin trénovali chování letadla, než konečně usedli do opravdového kokpitu.
Nespat a mrznout
Náročné nebude jen letoun řídit, ale vůbec v něm ve zdraví přežít. Tvůrci předpokládají, že let okolo světa zabere minimálně pět dní, během kterých bude muset pilot prokázat obrovskou fyzickou i psychickou výdrž. Kokpit o rozměrech 3,8 m2 není žádný luxusní hotel. Není tu topení a pilot se tak bude muset vypořádat až s čtyřicetistupňovými mrazy i tropickými vedry. Kabina navíc nemá regulaci tlaku, to znamená, že bude muset nosit neustále masku a čelit výškovým rozdílům, na něž není lidské tělo stavěné. Na rozdíl od prvního prototypu má ovšem Solar Impulse 2 alespoň záchod – umístěný pod sedačkou.
Překonání nemožného?
Další překážka, kterou se pilot bude muset naučit překonat, je prostá potřeba spát. Autopilot je v případě takto nestabilního letadla jen krátkodobé řešení a do kabiny už se nevejde nikdo, kdo by vás v řízení vystřídal. Bertrand Piccard se proto naučil pracovat s autohypnózou. Když na něj padá únava, uvede se do intenzivního dvacetiminutého spánku. Za den takhle naspí jen dvě hodiny, což je málo, ovšem díky této technice to pro udržení pozornosti stačí.
Zelená zelené technologii
Tým je odhodlaný dokázat, že dokážou obletět zeměkouli, aniž by potřebovali fosilní paliva, jejichž zásoby se rychle ztenčují. Chtějí tím říct, že má cenu rozvíjet zelené technologie i tam, kde ostatní tvrdí, že je to nemožné. A my jim držíme palce, ať se to podaří!