Bílá LIAZka se žlutou plachtou vyjela v roce 1985 do Dakaru a umístila se na 13. místě z 55 startujících kamionů. Šlo o velký úspěch, vezmeme-li v úvahu fakt, že se jednalo o premiérový start. Posádku tvořila trojice Jiří Moskal-Jaroslav Joklík-Radek Fencl. Legendární kamion časem skončil v kopřivách, kde ho našel Tomáš Pour, bývalý učeň LIAZu. Odkoupil jej a zprovoznil. Při blížícím se třicátém výročí startu do Dakaru se začala rýsovat možnost podniknout náročnou pouť s „lízou“ znovu. Byla rozebrána doslova do posledního šroubku a vše prošlo pečlivou kontrolou a renovací. Díky tomu se vůz 27. 12. 2014 mohl postavit na start na náměstí Jana Palacha v Praze. Sen o Dakaru, jak se expedice pojmenovala, mohl začít.
Historie se opakuje
Na slavnostní start přišla celá řada fanoušků, kteří sledovali, jak do kabiny LIAZky usedl stejně jako před třiceti lety ostřílený Jiří Moskal. Společnost v kabině mu dělali Tomáš Pour s Vítem Ježkem. Asistenci kamionu zajišťovala vozidla Škoda Yeti s dvoučlennou posádkou a Toyota Hilux se třemi dobrodruhy na palubě. Oba automobily byly pro tuto expediční cestu upraveny. K výpravě se připojil také cestovatel Jaroslav Šíma na motocyklu BMW.
Video:
Divoké evropské počasí
Z Prahy expedice vyrazila přes Německo do francouzské Paříže a pak k zámku Versailles. Právě odtamtud totiž slavná rallye před třiceti lety vyrazila. Cesta nebyla snadná. Už v Německu přišla sněhová bouře, která naprosto ochromila GPS navigace ve všech expedičních vozech. Špatné počasí totiž znemožňovalo technice komunikovat se satelity. Navíc LIAZce zamrzaly stěrače a ostřikovače a vyskytl se i drobný problém s radiátorem. Další vánice ve Francii zkomplikovala vozům s letními pneumatikami vhodnými pro překonání pouště jízdu. Nakonec se však dostali do Španělska a nalodili se na trajekt do Afriky.
Pod africkým sluncem
Dne 30. 12. 2014 se kola historického kamionu LIAZ opět dotkla africké půdy, konkrétně v Maroku. Na Afriku je Maroko velice civilizovaná země, ale i tak umí překvapit. Například když posádka Škody Yeti v poušti poškodila chladič a zamířila do servisu, zdejší mechanici si s úžasem prohlíželi sadu gola klíčů, kterou český automobil vezl. V našich podmínkách přitom jde o základní výbavu každého automechanika. První setkání s písečnými dunami ale přineslo komplikace i dalším vozům. Toyota Hilux zapadla a kamion LIAZ, který ji přijel vysvobodit z písku, vzápětí zapadl také. Posádky obou vozů pak musely půl dne auta vykopávat.
Druhá tvář Afriky
Nejrizikovější země, kterou musela expedice zdolat, se jmenuje Mauritánská islámská republika. Země je oseta kontrolními stanovišti policie a armády a na jednom takovém hlídka LIAZku zadržela. Po hodinách čekání a snahy expedice o pokračování v cestě, se ukázalo, že problém je v internetových stránkách www.senodakaru.cz a týmovém Facebooku. Právě zde totiž expedice psala o mauretánských nebezpečích. Vojáci tvrdě požadovali: „Buď to smažete a napíšete, jak vám pomáháme, nebo vás nepustíme!“ Pod touto pohrůžkou došlo ke změně na internetových stránkách a teprve pak byla expedice propuštěna.
Na březích Růžového jezera
Ještě v Mauritánii odešla motorka Jardy Šímy. Z Prahy mu proto byl zaslán nový startér, který si měl vyzvednout až v Dakaru. Motorku proto naložil na LIAZku a usedl do jednoho z doprovodných vozů. Kamion LIAZ dorazil k břehům Růžového jezera v Senegalu 11. 1. 2015. Byl v cíli své dlouhé cesty. Opět to dokázal!