O umělé inteligenci jsme již psali. Snad v každém chytrém telefonu je dnes dostupná funkce digitální asistentky. Apple, Google i neúspěšná mobilní Windows vám na požádání sdělí, jaké je venku počasí, nastaví budík, napíšou zprávu nebo třeba pustí hudbu. Dále se začíná prosazovat koncept tzv. chytré domácnosti. Podle největších hráčů na tomto poli, kterými jsou Google a Amazon to vypadá tak, že uprostřed obýváku nebo na jiném místě v domě bude zařízení, které bude umět plnit vaše přání a příkazy. Podívejte se, jak to vypadá v praxi:
Slepá ulička?
Tato zařízení ovšem neumí o mnoho více, než jejich protějšky v mobilních telefonech. Stále je to v podstatě jen systém, kdy zadáte hlasový příkaz, nahrávka se odešle na server, ten vyhodnotí, co asi máte na mysli a na základě toho vám začne třeba streamovat hudbu nebo rozsvítí světla. Je tedy otázkou, jestli se nejedná o "slepou uličku", jestli opravdu potřebujeme mít v obýváku další elektronické zařízení.
AI podle Microsoftu
Nový pohled na umělou inteligenci přinesl v posledních týdnech Microsoft. Jeho systém Azure je o poznání komplexnější a zastane takřka nekonečné množství funkcí. Dokáže se totiž učit a umí sám vyhodnocovat nejrůznější situace. Představte si například, že na letišti, cestou na dovolenou, ztratíte svůj zánovní modrý kufr. Zajdete za obsluhou letiště, která do svého služebního smartphonu řekne příkaz "najdi opuštěný modrý kufr" a během několika vteřin vám sdělí, že jste ho zapomněli před letištní restaurací.
Všechno se vším
Pro řešení takto komplexních problémů je ovšem nutné, aby měl systém přístup ke kamerám. Ty mu pomohou vyhodnotit i bezpečnostní rizika, třeba pro řemeslníka v dílně. Na to však systém potřebuje znát všechny nástroje, včetně jejich váhy anebo těžiště, které se v dílně nacházejí. Jedině tak může dělníka varovat, že pokud něco neudělá s bouracím kladivem opřeným o pracovní stůl, může se lehce stát, že příštích pár týdnů stráví s nohou v sádře. Podívejte se sami:
Pozornější si jistě všimli, že systém rozpoznal i lékárničku na zdi. Kdyby tedy k nehodě skutečně došlo, zalarmuje nejbližší kolegy a urychlí pomoc raněnému. Stejně nápomocná by mohla být umělá inteligence v případě požáru. Pokud by se jednalo o menší nehodu, dokázala by poradit, kde je nejbližší hasicí přístroj. Při velkém požáru by pak dokázala určit nejbezpečnější cestu ven z objektu, případně zasahujícím hasičům sdělila, že v jídelně zůstal člověk, který se nemůže dostat ven.
Dobrý sluha ale zlý pán?
Příchod Azure a jemu podobných systém jde ruku v ruce s Internetem věcí. Pro opravdu dokonalé využití jsou třeba data. A to skutečně obrovské množství dat. Obraz z kamer je základ, protože dnešní systémy umělé inteligence už dokážou tvářím i automaticky přiřazovat jména z databází. Jména pak může systém spojit s telefonním číslem, kreditní kartou, lékařskými záznamy, školní docházkou a než se nadějete, je někde uložen kompletní obraz vašeho života. Aby to nedošlo až do takhle děsivého extrému, je třeba si pohlídat pomyslnou a velice tenkou hranici mezi tím, kdy nám technologie slouží a kdy už nám zasahují do soukromí.