Na motorkách se závodí snad od doby, kdy poprvé vyjely na silnici. Někomu však jen obyčejná rychlost na sportovním okruhu nestačí a rád by zkusil i něco jiného. Třeba skákat několik metrů nad zemí a dělat při tom triky, ze kterých se tají dech. Vítejte ve světě freestyle motocrossu.
Ze silnice mezi mraky
Freestyle motocross, pro který se často používá zkratka FMX, vychází z klasického motocrossu. V něm se jezdí na speciálně upravené dráze plné bláta a drsného terénu. Někoho ale nejspíš přestalo bavit snažit se dojet první do cíle, a tak vznikl sport, kde víc než o rychlost jde o řidičské a hlavně kaskadérské schopnosti.
Freestyle motocross je nejmladší motocrossovou disciplínou vůbec. Poprvé se objevil v Americe v polovině osmdesátých let a velmi rychle si začal získávat fanoušky po celém světě. První oficiální závody se ale konaly až v roce 1996. Dnes se na závody FMX přijde podívat třeba i padesát tisíc fanoušků.
Adrenalin, skoky a nebezpečí
V FMX se jezdci nesnaží být nejrychlejší, ale jejich úkolem je předvést co nejzajímavější a nejodvážnější triky a zaujmout odbornou porotu. Každý závodník má dva pokusy na projetí dráhy plné skokánků a terénních nerovností, kde musí předvést to nejlepší, co umí. Porota složená z desítky rozhodčích hodnotí provedení triků, jejich obtížnost a různorodost.
Při variantě zvané Big Air to chodí malinko jinak. Závodník se jednoduše pokouší zaujmout porotu skokem, při němž předvede co největší frajeřinku. Při předvádění triků závodníci létají vzduchem třeba i osmnáct metrů, přitom se například jen drží jednou rukou za sedlo, jsou zapřeni nohama za řídítka nebo se i s motorkou otočí o 360° a jen tak tak na poslední chvíli stačí bezpečně dosednout zpátky na zem. Freestyle motocross nepatří mezi adrenalinové sporty nadarmo a vyražené zuby nebo rozbité čelisti jsou při něm celkem běžná věc.
Bezpečnost, nebo frajeřiny?
Někdy to ale může dopadnout mnohem hůř. Jeden z nejlepších českých jezdců Petr Pilát to ve svých šestnácti letech poznal na vlastní kůži. Po nepovedeném skoku dopadl břichem přímo na řídítka. Vrtulník ho sice okamžitě přepravil do nemocnice, doktoři ale měli co dělat, aby ho dali zase dohromady. Petr Pilát bojoval tři dny o život, krev se mu dostala do jater a nějakou dobu si pobyl v kómatu. Když se ale po měsíci dostal z nemocnice, hned se k závodění vrátil. Freestyle motocross je totiž podle závodníků něco, od čeho člověk jen tak odejít nemůže.
Freestyle motocross je hodně nebezpečný sport a jezdci to vědí, proto se snaží své tělo chránit, jak jen to jde. Mezi běžně používané vybavení patří přilba, speciální brýle, rukavice, boty a motocrossové kalhoty. Když se člověku nepovede skok, nedopadne sice do peřinky, ale je to lepší než nic. Většina motorkářů také pro jistotu používá chrániče loktů, kolen nebo krku a při těch nejtěžších tricích i speciální zpevněnou kombinézu. Někteří z jezdců si ale nebezpečí užívají, a tak místo ochranného oblečení jezdí jen v helmě, tričku a kraťasech.
Nejlepší z nejlepších v Praze
28. července se na pátém ročníku akce Horsefeathers FMX Jam sešla absolutní motocrossová špička, na kterou dorazili závodníci z celé Evropy, ale i z Afriky nebo Nového Zélandu. Ze začátku to sice vypadalo, že kvůli nebezpečným povětrnostním podmínkám ze závodu nic nebude, ale nakonec se závodníci odhodlali a po pomalejším a opatrnějším rozjezdu do toho pořádně šlápli.
Na programu byly ty nejfantastičtější skoky, jaké si člověk dovede představit. Vítězství ale mohl oslavit jen jeden závodník. Motocrossaři mezi sebou zvolili jako jedničku Libora Podmola, dech beroucí kousky ale předváděli úplně všichni. Podle organizátora Horsefeathers FMX Jam a jednoho z jezdců Martina Koreně se celá akce i přes nepříznivé počasí povedla na jedničku. A s tím nelze než souhlasit.