Slovo MAGLEV vzniklo jako zkratka slov magnetická levitace. Vlak se pohybuje na polštáři magnetického pole, 5–10 cm nad tratí. Supravodivé magnety, které toto pole vytvářejí, jsou zabudovány v trati i ve spodní části vlaku. Rychlost souprav je omezena pouze profilem dráhy a odporem vzduchu. Letošní rychlostní rekord má hodnotu 603 km/hod.
Systémy Maglev se vyvíjejí od 70. let v Německu (označení Transrapid) a od 90. let v Japonsku (JR Maglev). Sériová výroba zatím zavedena nebyla. Provozní náklady vlaku jsou sice nižší než letecká doprava, ale náklady na vybudování vysokorychlostní trati jsou velmi vysoké.
V současné době jezdí tento vlak pouze v Číně a v Japonsku. Existuje projekt na spojení Evropy a Ameriky podmořským tunelem, ze kterého by byl odsán vzduch. Maglev by se pohyboval ve vakuu a mohl by dosáhnout rychlosti několika tisíc km/hod. Vzhledem k extrémně vysokým nákladům na stavbu tunelu, je ale tento projekt bohužel odsunut na neurčito. V nové sadě ještě připravujeme létající osobní automobil.
PŘÍPRAVNÉ PRÁCE
1. Všechny části předem narýhněte. Hrany na dílech 6 označené červenou šipkou budete ohýbat směrem k sobě.
2. V dílech 1, 3 a 7 jsou zespoda kruhy označené červenou úhlopříčkou, vystřihněte je. Pokud by během lepení došlo k protlačení hran, můžete je zespoda vytlačit zpět.
3. Díly 3 a 7, 4 a 8, 5 a 9 jsou stejné. Jsou to části lokomotivy, které se liší pouze čelní kresbou. Díl 3 je lokomotiva řízená počítačem, díl 7 je lokomotiva řízení strojvůdcem.
NÁVOD NA SLEPENÍ
VLAK
1. Slepte díl 1. Z obou stran k němu přilepte vodící lišty 2 (2x).
Stejně postupujte u lokomotiv – slepte díly 3 a 7, na díl 3 nalepte lišty 4, 5 a na díl 7 lišty 8, 9.
2. Antény 6 nalepte shora na díly 3 a 7. Lokomotivy a vagon k sobě nelepte, bude se vám s nimi lépe pohybovat po trati.
TRAŤ
1. Slepte prostřední díl 10. Vlepte do něj výztuhy 11 (2x). Slepte díly 12 a 13 a nasuňte je na výztuhy 11.
2. Slepte podstavce 14 (3x) a nalepte je zespoda na díly 10, 12 a 13. Vlak nasuňte na trať.