Nejlepší hračka: Jak vznikla legendární autodráha

Nejlepší hračka: Jak vznikla legendární autodráha
Sdílej
 
Autodráhy ITES letos vstupují do nové éry a ábíčko se rozhodlo je doprovázet. Legendární česká autodráha má silný rodokmen. Ale nejlepší hračka původně vznikla jinde a nejdříve si ji mohli dovolit jen dospělí modeláři. Co se změnilo? A jak dobrá je nová autodráha ITES? Dozvíte se v recenzi.

Autodráhy patří k tradičním českým hračkám a vyrostly na nich už tři generace kluků. První česká autodráha se začala prodávat před 54 lety. Ale pokud se vydáme až ke světovým prvopočátkům, dorazíme do roku 1912, tedy před 110 lety! Tehdy jako první nabízela autodráhu americká společnost Lionel. Šlo o odnož elektrických vláčků, které v té době byly samy žhavou novinkou; objevovaly se totiž od po- čátku 20. století.

Autíčka i spojovací segmenty dráhy byly kovové a konstrukce překvapivě moderní, jak ji známe dnes, kdy přední nápravu autíčka vede drážka uprostřed dráhy, která má po stranách kolejnice s přívodem elektrické energie. Systém byl ale patentován až v roce 1936, kdy o výrobu projevovaly zájem i další americké firmy.

Zlatá éra autodráh

Taková hračka jako autodráha byla na dlouhá desetiletí příliš drahá, takže si většina rodičů nemohla dovolit ji svým ratolestem pořídit. Ku- pujícími byli proto dospělí modeláři či daleko spíše modelářské kluby. Ty koncem 30. let v USA už na autodráhách pořádaly závodní turnaje.

Do běžných domácností se autodráhy ve větší míře dostávaly až od 50. let, kdy už se dráhy i autíčka vyráběly z plastů. Autodráha poté rychle nabírala na popularitě a největšího světového boomu se dočkala v průběhu 60. let. Tehdy se začala vyrábět i u nás v Československu.

Auta Národní formule 1400 v měřítku 1:32 •  Efko, Zdeněk Ležák

Legendární ITES

Českým výrobcem autodráh byla firma IGLA v Trhových Svinech. Tam se vyráběly mechanické hračky už od roku 1938 a největší oblibě se těšila autíčka s bowdenovým ovládáním prodávaná pod značkou ITES. Autodráhy jim však popularitu rychle sebraly. Začaly se tu vyrábět v roce 1968 a dlouho nesly název Champion EuropaCup. Prvních několik let výroby měla dráha rozteč mezi drážkami 74 mm, poté se přešlo na širší drážky s roztečí 90 mm, které se staly českým standardem až dodnes.

S nejistou budoucností

V 90. letech zájem o tradiční české autodráhy upadal. Výrobu převzal závod Gonio, který přinesl hned několik inovací od vylepšení povrchu dráhy přes nový pohon autíček až po výrazně lepší pistolové ovladače. Na vzkříšení zájmu zákazníků to ale nestačilo, konkurence zahraničních autodráh byla příliš silná.

Na počátku nového tisíciletí proto výroba přešla pod firmu Model a přesunula se do Plzně. Firma Model původně dodávala pro autodráhy autíčka modelu Škoda Favorit. V roce 2003 přišla se zcela novým konceptem a tradiční autodráha se představila pod novým názvem FARO. Autodráhy se začaly prodávat v základních setech a doplňkových boxech, takže si každý zákazník mohl namodulovat sestavu přesně podle svých představ.

Nový život

Autodráhy FARO dostaly digitální počítadla kol i nové modely autíček. V roce 2014 do nich vstoupil legendární Igráček jako závodník Superkart. Ovšem nakonec ani firma Model výrobu autodráh ekonomicky neunesla. V roce 2019 proto došlo k poslednímu prodeji. Výrobu odkoupil Miroslav Kotík, majitel firmy EFKO, která je výrobcem hraček, například zmiňovaného Igráčka.

Auta Superkart Igráček vměřítku 1:18 •  Efko, Zdeněk Ležák

S novým majitelem se autodráhy vrátily ke starému názvu ITES, zachovaly si modularitu setů a přicházejí se zajímavými novinkami. V těchto dnech se například chystá uvedení na trh autodráhového podvozku kompatibilního se systémem LEGO. Každý si na něm bude moct postavit autíčko z kostek lega podle své fantazie. Letos by k tomuto systému mělo přibýt i modelování aut pomocí 3D tisku.


Závody na autodráze

Recenze dráhy ITES

Firma ITES RACING se chystá s autodráhami ITES znovu prorazit do českých rodin i škol. Připravuje ucelený program pro zájmové kroužky, kluby a školní družiny. V druhé polovině letošního roku bychom se měli dočkat závodního turnaje v regionech i v rámci celé republiky. A ábíčko bude u toho. Proto vás do té doby budeme postupně seznamovat s jednotlivými prvky autodráh ITES.

Pětimetrová dráha

Jako první jsme vyzkoušeli základní set, kterým je ovál o délce 4,6 m. Skládá se z osmi rovných dílů (jeden je přípojný k trafu a ovladačům), čtyř malých a čtyř velkých zatáček. V sadě jsou dvě auta modelu Škoda Favorit, dva barevně odlišené pistolové ovladače, trafo 230V/12V, svodidla a spojovací sponky.

Pistolové ovladače jsou bytelné a pro řízení aut velmi přesné •  Efko, Zdeněk Ležák

My jsme sadu doplnili dvěma díly s křížením, čímž jsme dráhu prodloužili o dalších 56 cm. Jako pamětníka mě zaujaly díly, které parametrově odpovídají dílům, které si pamatuji z dětství. Autodráhy ITES jsou totiž zpětně kompatibilní jak s díly s roztečí 90 mm, tak i se staršími díly s roztečí 74 mm (u těch je třeba jen použít přechodové díly).

Takže svou novou autodráhu můžete krásně prodloužit autodráhou po tatínkovi. Na rozdíl od konkurenčních autodráh jsou tu skvěle vymyšlené spony, kterými se zajistí pevné spojení jednotlivých dílů dráhy. Za slabinu naopak považuji uchycení mantinelů, sloupky jsou z měkkého plastu a v západkách v dráze moc dobře nedrží.

Drážka uprostřed a dvě kolejnice s elektrickým napájením – princip známý od počátku historie autodráh •  Efko, Zdeněk Ležák

Dravé retro

Auta vzhledem k modelu Škoda Favorit vypadají velmi „retro“, ale jsou precizně vyrobeny a při jízdě svítí. Autíčkům se budeme věnovat více v příštím dílu této série. Mají totiž nové podvozky a v celém systému ITES existují tři modelová měřítka. S příchodem novinky v podobě podvozků kompatibilních i se stavebnicemi LEGO se jejich modularita ještě navýší.

Podobně retro jako autíčka vypadají také ovladače, které jsou v pistolovém provedení pohodlné a přesné, ale vzhledově patří trošku do jiné doby. Podobně jsou na tom i sloty v přípojném dílu. Domnívám se, že retro design je tak trošku záměrně pěstovaný a podtrhuje dlouhý rodokmen českých autodráh. Na mě to působí pozitivně. Tím spíš, že auta jsou osazena moderním vnitřkem a na dráze se chovají dravě závodně. Celkově hodnotím autodráhy ITES jako bytelné a kvalitní.

Muzeum autíček: Příběhy zestárlých hraček

Muzeum autíček: Příběhy zestárlých hraček

Džípy z 3D tiskárny: Vytiskněte, sestavte a jeďte!

Džípy z 3D tiskárny: Vytiskněte, sestavte a jeďte!

A co vy? Kovové hračky z Náchodu miluje celá Evropa

A co vy? Kovové hračky z Náchodu miluje celá Evropa

 

Články odjinud