Nezapomínejte používat funkce z horní lišty: Duplikovat a Opakovat, Zrcadlit pro „množení” opakujících se tvarů a funkci Zarovnat pro jejich slícování. S jejich pomocí snadno vytvoříte třeba stromy nebo plot okolo zahrádky.
Kreslení nepravidelných tvarů
Pokud chcete vytvořit složitější, nepravidelný tvar a nechce se vám ho zdlouhavě pospojovávat ze základních tvarů, máte k dispozici několik možností.
1 V pravém sloupci mezi Základními tvary najdete pod ikonkou „čmáranice“ funkci Scribble. Když tento tvar přetáhnete na plochu, otevře se vám nové kreslicí okno, kde můžete myší namalovat libovolnou kresbu. Když vpravo dole kliknete na Hotovo, kresba se zhmotní na ploše jako trojrozměrný tvar.
2. Druhá možnost je trochu skrytá, najdete ji, když ze Základních tvarů překliknete na Generátory tvarů a přetáhnete na plochu tvar pojmenovaný Vysunutí (Extrusion). Vpravo se objeví okénko s nákresem – manipulací s táhly na nákresu můžete tvar různě deformovat. Je to vlastně takový velmi primitivní vektorový editor.
Parametry tvarů
Téměř každý Základní tvar má nějaké parametry, kterými můžete ovlivňovat jeho vzhled. Nastavují se v okně vpravo nahoře, když máte tvar označený na ploše. U každého tvaru jsou parametry jiné – u hvězdy můžete měnit třeba počet cípů a jejich délku, na krychli zase zaoblit hrany a rohy.
Nejtypičtější úprava bývá přidávání stěn u válcovitých tvarů – ty jsou v Tinkercadu vlastně jen takové mnohostěnné hranoly. Ve výchozím nastavení má válec jen 20 stěn a je tím pádem dost „hranatý“, v parametrech můžete počet stěn zvýšit až na 64 a válec tak hezky zakulatit.
Velikost kroku
Už jste si asi všimli, že při posouvání se tvary v Tinkercadu nepohybují úplně volně, ale „přeskakují“ o přesnou vzdálenost (ve výchozím nastavení vždy o jeden milimetr). To většinou usnadňuje jejich přesné slícování. Vzdálenost můžete měnit (nebo přeskakování úplně vypnout) v pravém dolním rohu pracovní plochy, když kliknete na „Krok“.
Tisk modelů z Tinkercadu
Až budete mít model hotový, jednoduše ho označte a v pravém horním rohu klikněte na Export. Vyberte formát STL. Výsledný soubor si otevřete v PrusaSliceru a připravte pro tisk. Než však model vyexportujete, pořádně si ho raději prohlédněte a hledejte chyby, které by mohly zhoršovat jeho tisknutelnost – například mezírky mezi jednotlivými částmi, příliš drobné detaily nebo visící ve vzduchu atd.
Pokud jsou na modelu takzvané převisy (části trčící do prostoru), bude potřeba při tisku použít podpěry. Krátké kolmé vzdálenosti, jako jsou třeba vodorovná prkna na plotu, okraje střechy nebo výklenků oken a dveří tiskárna zvládne.
Tiskařský tip
Do Tinkercadu můžete model i naopak importovat (tlačítko Import je hned vedle Exportu). Funguje to jen u jednodušších, stylizovanějších objektů, v Tinkercadu je totiž limit maximálního počtu trojúhelníků v síti, která tvoří povrch modelu. Můžete si však model nejprve otevřít v PrusaSliceru, zvolit pravým tlačítkem funkci Zjednodušit a výsledek uložit. V Tinkercadu si pak můžete k naimportovanému modelu vytvořit třeba jednoduchý podstavec.