Bezpečně v silničním provozu 2: Tramvajová zastávka

Bezpečně v silničním provozu 2: Tramvajová zastávka
Sdílej
 
Druhý díl seriálu Bezpečně na silnici se věnuje bezpečnosti chodce na tramvajové zastávce. Pracovní arch společně s informacemi pro učitele na vás čekají v článku.  

 

V seriálu Bezpečně na silnici zpracováváme modelové situace, ke kterým může docházet v běžném provozu – a to jak z pohledu chodce, tak z pohledu řidiče. Seriál má za úkol zvýšit silniční gramotnost každého zájemce, především ze skupiny žáků základních škol.

V časopise ábíčko 8/2017 vyšly podklady pro vystavění modelové situace na vozovce. Patří k nim pracovní arch od BESIPu, který najdete ke stažení zde:

 

Projekt ABC do škol, pod který seriál Bezpečně na silnici spadá, posiluje spolupráci časopisu ABC se základními školami. Speciální vystřihovánky z časopisu a pracovních archy z www.abicko.cz obohatí výuku předmětů o hravost a podporují zručnost. Patříte-li k učitelům, kteří seriál chtějí využívat anebo ho již využívají, přihlaště se k našem informačnímu servisu, skrz který můžete zpětně podobu seriálu ovlivňovat svými náměty.

Tramvajová zastávka

Jak se má chodec chovat na tramvajové zastávce? A jak je to s tou absolutní předností tramvaje na přechodech pro chodce?

Tramvaj má přednost!

Chodec má na přechodu pro chodce bez světelné signalizace přednost před projíždějícími vozidly. Výjimkou je právě tramvaj. Ta má naopak na přechodu vždy přednost před chodcem. Proč tomu tak je? Může za to fyzika! Průměrný osobní automobil váží zpravidla do dvou tun. Vůz tramvaje naproti tomu váží zhruba šestnáct tun. Zastavit ho je tedy mnohem náročnější. Pokud jede osobní automobil v obci doporučenou rychlostí 50 km/h a musí náhle prudce zabrzdit, jeho brzdná dráha je dlouhá 28 metrů. Tramvaj při stejné situaci má brzdnou dráhu dlouhou 56 metrů, tedy dvojnásobnou. Je to dáno právě její velkou hmotností. Navíc tramvaj je kolejové vozidlo a nemůže před případnou srážkou s chodcem uhnout stranou.

Bezpečně v silničním provozu 1: Chodec

Bezpečně v silničním provozu 1: Chodec

Na zastávce

Zastávky tramvají mohou být různého typu: s nástupním ostrůvkem, na zvýšeném tramvajovém pásu, s nástupem přímo z chodníku, s nástupem přes vozovku, nebo s nástupem přes zvýšenou vozovku. Nejméně bezpečná je zastávka přes vozovku. V takovém případě cestující čekají na chodníku a k tramvaji mohou vykročit až v okamžiku, kdy tramvaj zcela zastaví. Poté totiž mají projíždějící automobily povinnost zastavit a vyčkat cestující bezpečně vystoupí či nastoupí. Přesto však musí být cestující velmi opatrný a sledovat pohyb automobilů.

Při nastupování

Vystupující má vždy přednost před nastupujícím. Cestující musí vystupovat a nastupovat včas a když se rozsvítí oranžové výstražné světlo, nesmí už do dveřního prostoru vstupovat. Nesmí do dveří ani dávat končetiny či zavazadla. Na tramvajové zastávce je třeba se chovat slušně, nepošťuchovat se a pokud je zde nástupní ostrůvek se zábradlím, nesmí se zábradlí přelézat ani na něm sedět.

Přihlašte se k učitelskému newsletteru

Nezapomeňte také na náš seriál Já, budovatel

Já, budovatel: Objevte kouzlo architektury!

Já, budovatel: Objevte kouzlo architektury!

ABC pro školy: Nový projekt ábíčka míří do škol

ABC pro školy: Nový projekt ábíčka míří do škol

Škola kola s Josefem Dresslerem: 1. díl

Škola kola s Josefem Dresslerem: 1. díl

Dobré světlo: Naučíme se fotografovat

Dobré světlo: Naučíme se fotografovat