Tajemné poklady (13)

Sdílej
 
VEČEŘE S KRVAVÝM PŘÍZRAKEM Ke hradu s podivným názvem Supí hora (německy Geyersberg, z čehož vzniklo zkomolením české Kyšperk), který leží blízko známých lázní Teplic, se váže podivná pověst. Vypráví se v ní, že každých sto let se ve zříceninách objeví přízraky šesti zakletých kmetů.

Tajemné poklady (13)Každý stařec sedí v samostatné komnatě u planoucího krbu. V sedmém sále jsou dva: jeden v šarlatovém plášti a druhý v bílém rouchu s krvavou skvrnou na prsou. Náhodnému poutníkovi nabízejí pohostinství, a kdo by s nimi dokázal povečeřet a za pohostinství poděkovat starobylým obřadným způsobem, ten by je prý vysvobodil ze zakletí. Dosud se tak nestalo, a tak se oba starci - hostitelé - za jitra promění v černé supy a vyletí oknem hradu do noci. Síň se pak s rachotem zřítí a dostane opět vzhled dnešních ruin. Možná, že v pověsti je zachycena dávná vzpomínka na magické obřady; vrchol Supí hory mohl být keltskou svatyní, protože ten sbor velebných starců silně připomíná keltské kněze - druidy. Hezká pohádka, řeknete si. Jenže v roce 1944 se stala velmi podivná věc. Jakýsi Franz Blochler, německý parašutista, který byl zraněn na ruské frontě a v okolí Teplic užíval krátkou dovolenou, se v noci vracel z návštěvy od jednoho děvčete a zkrátil si cestu přes zříceniny Kyšperka. Je pravdou, že měl v kapse placatici silného alkoholu, ze které se při chůzi vydatně posiloval, protože bylo dost chladno. Když dorazil na hrad, už se s ním všechno houpalo, a tak hledal místo, kam by se na chvilku posadil. Najednou měl pocit, že někam padá, pak všude kolem něj vířila mléčná mlha, skrze kterou začal probleskovat příjemně hřející oheň. Uviděl stůl přeplněný spoustou stříbrných pohárů a talířů a za ním se najednou vztyčil stařec v bílém rouše potřísněném krví. Vojáček se zděsil a ptal se, co se mu stalo, jestli je zraněn. "Všichni jsme zraněni," řekl stařec, "a všichni krvácíme." Naplnil stříbrný pohár červeným vínem a podal mu ho. "Pij, ať zapomeneš na svou bolest." Blochlerovi připadalo, že stařec mluví starobylou němčinou, ale vlastně přitom vůbec neotvírá ústa. Pak zkrvavený hostitel ukrojil kus jehněčí pečeně, která se otáčela na rožni nad ohněm, a dal mu ji na talíř. Podivný snový obraz se roztříštil jako rozbité zrcadlo, všechno se propadlo do tmy. Voják sebou polekaně škubl a probudil se. Zjistil, že svítá a že leží v nějaké jámě mezi zříceným hradním zdivem. Usoudil, že ho pití přece jen zmohlo a že měl podivné sny. Pak ovšem ustrnul. Na kameni před ním ležel starodávný stříbrný pohár a stříbrný talíř, na němž ještě byla ohlodaná jehněčí kost! VEČEŘE S KRVAVÝM PŘÍZRAKEMFrank Blochler vyprávěl svou historku kdekomu na potkání a jako důkaz ukazoval vzácné nádobí. Vyšetřovalo ho gestapo, protože mělo podezření, že je simulant, který předstírá duševní vyšinutost, aby se vyhnul návratu na frontu. Nakonec však byl uznán skutečně duševně chorým a byl poslán do speciálního ústavu. Projevila se na jeho psychickém stavu traumata z války, zranění hlavy a nadměrné pití alkoholu? Nebo byl skutečně úspěšným simulantem? Kdo ví. Zůstává však jedna znepokojivá věc. V dokumentech teplického gestapa se zachoval o případu zápis, k němuž jsou připojeny i fotografie doličných předmětů. Zdobené stříbrné nádobí vypadá, že mohlo být vyrobeno v době gotiky. Narazil snad parašutista ve svém deliriu na ukrytý středověký poklad, který v něm vyvolal představu pohádkové hostiny? Odnesl si pohár a talíř, který mu nabízel přelud, a vypotácel se někam na nádvoří, kde usnul? Tohle tajemství už nikdo neodhalí. Oba předměty se ztratily, a tak nezbývá než si počkat na rok 2044, kdy tajemní starci opět někoho pozvou k magické hostině nad stříbrným pokladem Supí hory.

JAK ZÍSKAT HERNÍ PLÁN A PŘEDCHOZÍ ÚKOLY

Pokud vám chybí herní plán s pravidly nebo některý z předchozích úkolů, zašleme vám jejich černobílé kopie za poštovní známky v hodnotě 20 Kč. Známky posílejte na adresu redakce.

CESTA ZA POKLADEM - ZÁVĚREČNÝ ÚKOL

V minulém ABC jste vyluštili tajenku pro doplnění posledního úseku plánu Cesta za pokladem (byl uveřejněn v ABC č. 4). Nyní vám upřesníme, jak se propracujete k celkovému znění tajenky z herního plánu. U některých políček, do kterých jste doplňovali řešení jednotlivých úkolů z ABC č. 4 až 15, jsou vytištěna čísla od 1 do 47. Jestliže za sebou vypíšete písmena ukrytá v očíslovaných políčkách, dostanete tajenku celé hry Cesta za pokladem. Navíc prozradíme, že na první pohled vám závěrečné vyluštění nebude dávat smysl, ale otevřené hlavy si poradí i s touto záhadou. Všichni, kdo závěrečný úkol vyřeší a celkovou tajenku zašlou do 31. 8. 2000 na adresu redakce s označením POKLADY, dostanou část pokladu, tajemnou neznámou minci.

FINÁLE HRY CESTA ZA POKLADEM

Finále se mohou zúčastnit jen ti čtenáři, kteří vyluštili celkovou tajenku hry. Úkolem je nakreslit do předtištěných mincí návrh současné mince. Předtištěné mince představují rub a líc. Hodnotu si můžete určit sami, ale nezapomeňte i na ostatní náležitosti - rok vydání, název a znak státu. Pokud si nechcete rozstříhat vystřihovánku otištěnou na rubu této strany, pošlete kresbu mincí na jiném papíře. Na autory deseti nejoriginálnějších návrhů mincí čeká deset her SCRABBLE! Návrhy zasílejte spolu s celkovou tajenkou hry do 31. srpna 2000 na adresu redakce s označením POKLADY. Nezapomeňte doplnit svou adresu!