Námět dnešní vystřihovánky bude jistě pro řadu modelářů velmi přitažlivý. Jde o závodní jednoposádkovou loď bez kajuty. Na rozdíl od ostatních tříd má jachta třídy FINN jen jednu hlavní plachtu bez kosatky. Přes zdánlivou jednoduchost vyžaduje malá závodní plachetnice kategorie FINN pořádnou porci modelářské trpělivosti, dovednosti a přesné práce, aby model odpovídal skutečnosti a vypadal věrohodně. (Tento model ovšem nepředstavuje žádnou existující závodní loď.) Je pochopitelné, že v měřítku 1:32 nelze z papíru zhotovovat nejmenší "kovové" detaily a ovládací prvky plachetní výstroje. Všechny jsou jen napodobené, stejně jako výplet pevným a pohyblivým lanovím. Před stavbou prostudujte návod a řiďte se návodnými kresbami. Hrany ohýbané do rubu jsou ukončeny černou šipkou, čerchované hrany (-.-.-), ohýbané k tisku, jsou ukončeny kulatým bodem. Přerušovanou čarou jsou značeny plochy, na něž budete lepit další díly. Výřezy, prostřihy a kulaté otvory jsou značeny červenými úhlopříčkami a ryskami. Červené šipky orientují díly od zádi k přídi, černé šipky označují díly, které je nutné stáčet do trubiček nebo navíjet na špejli. Na osy, čepy a stožár použijte kuchyňské špejle nebo bambusová párátka o průměru 2 mm. Písmena L a P označují umístění dílu na model vlevo nebo vpravo. Všechny díly značené oranžovými čísly podlepte rýsovacím kartonem na tloušťku 0,3 mm až 0,5 mm. Skořepinový trup sestavíte z dílu 1. Jednotlivé sekce (křidélka obšívky) vystřihujte opravdu pozorně, abyste nezastřihli do kresby, ale přitom odstranili černé obrysové linky. Celý trup musí zůstat bílý. Nabízí se také možnost, že po stavbě natřete papír bílou barvou. Oblé boky vytvarujte přetažením papíru o hranu stolu. Hrany křidélek k sobě pečlivě přisazujte a přilepujte pomocí proužků kancelářského papíru širokých 5 - 6 mm. Ostrou hranu přídě vytvarujte vnitřní zálepkou 1a. Záď uzavřete podlepeným "zrcadlem", díl 2, navíc opatřeným vnitřní plochou s chlopněmi 3. Stejným způsobem vyztužte trup horním obvodovým žebrem 4 s přídavnými chlopněmi 5. V podélné ose musí žebro tvořit rovný základ pro palubu, napříč bude paluba mírně vyklenutá. Případný přesah obšívky na bocích trupu seřízněte podle žebra žiletkou. Pod kulatý otvor na přídi zalepte vodicí trubičku z dílu 6 (vnitřní průměr trubičky zvolte podle průměru stěžně z kuchyňské špejle, díl 32). Usazení a polohu trubičky pod žebrem zkontrolujte na zkoušku zasunutou špejlí, aby později stěžeň nestál nakřivo. Nad zářez ve dnu trupu postavte štěrbinovou skříň 7, do které volně, bez lepení, ukotvíte čepem 9 kýl 8, zesílený na tloušťku 1,5 mm. Během další stavby dejte pozor, abyste kýl nepoškodili. Připravte si podlepenou, příčně mírně vyklenutou palubu 12, na trup ji však ještě nenalepujte! Sestavte lodní kokpit 10 s rozšířenými bočnicemi 11L a 11P. Do klínu vpředu zalepte - s předem připravenými otvory pro lana - úvazníkový díl 14, vzadu umístěte na dno "protismykovou" podlážku 22 a kokpit pečlivě zalícujte pod výřez paluby 12. Nyní celek pozorně umístěte na trup: podélným zářezem navlékněte dno kokpitu na kýlovou skříň, vpředu musí otvor pro stěžeň souhlasit s vodící trubičkou, vzadu přilepte hranu paluby na oblouk zrcadla tak, aby po obvodu lodi zůstal pod palubou asi 1 mm přesah - ten začistěte patřičně zesílenými oděrovými lištami 2x 13. Vzadu paluba musí lícovat se zrcadlem, to znamená, že případný přesah paluby také musíte zastřihnout rovně podle svislé zádi. Následuje vystrojení kokpitu: skříň kýlu olemujte u podlahy podélnými zálepkami 2x 28. Horní hranu skříně vyztužte límcem 17 a ze stran zajistěte vzpěrami 2x 18. Z dílů 3x 23 zhotovte malé hranolky, které ve skutečnosti slouží jako rozpěry a současně jsou to vodicí drážky bezpečnostních popruhů. Díl 24 opatřete trapézami, tj. nožními závěsy, 2x díl 25, a popruhy instalujte do kokpitu podle návodné kresby. Palubu doplňte vlnolamem z dílů 15 a 16, zátkami 2x 31 (ty slouží pro vylévání vody, která v nepatrném množství vniká do trupu) a dvěma kompasy 30, nezbytnými při plav-bě na moři. Na boky umístěte dva "polštáře" (sedačky z pěnové gumy a molitanu), díly 27L a 27P, podložky pro ruce 2x 26 a lanové úvazníky 2x 29. Za nimi se nachází tyčová rozpěra, jež slouží současně jako upínací zařízení stěžňových lan, ale hlavně je zde pohyblivý třmen a kladka pro ovládání ráhna. Rozpěru zhotovte ze špejle podle dílu 19. Před vložením do bočních otvorů v kokpitu na ni navlékněte třmen 21 a konce obtočte páskami 2x 20. Na záď instalujte kormidlo: sestavte je z dílů 37L a 37P, mezi něž zalepíte trubičkový třmen 38 pro kormidelní páku 39. Na druhý konec páky zhotovte tzv. pínu (ovládací rukojeť) podle dílu 40, uloženou v kloubu 41. K zádi připevněte kormidlo panty, 2x díl 42. Před polštáři jsou na palubě další dvě oka pro upínání ráhnového lana pomocí samosvorných karabin - ve vystřihovánce jsou jen nakreslena. Pokud je budete tvarovat, stačí napodobit upínáky čtyřmi kolíčky z kulatého párátka, které zalepíte do paluby, ponecháte vyčnívat asi 2 mm a natřete černě. Připravte si plachtu 43. Pokud se rozhodnete zhotovit v ní průhled, použijte také díl 44; mezi obě plochy zalepte kousek čiré fólie nebo celofánu. Díl 34 zpracujte jako obal stěžně 32 - nejprve díl přilepte na jednu stranu plachty, pak jej vytvarujte např. pomocí umělohmotného brčka do trubičky, obalte stěžeň a přilepte k plachtě z druhé strany. Pod plachtou omotejte stěžeň ještě páskem 33 a spodní hranu plachty pak sevřete z obou stran ráhnem (dva podlepené díly 35), v němž uvolníte otvory pro lana. Ráhno u stěžně zajistěte třmenovou objímkou 36. Na plachtu rozmístěte horní a spodní rohové výztuhy 45, 46 a pět lištových výztuh 47. Hlavní lanové tahy a úpony, stěžňové pevné, ráhnové pohyblivé, ovládání kýlu atd. napodobíte režnými nitěmi podle návodné kresby, kde jsou tahy nakresleny červenými, modrými a zelenými linkami. Použijte spíše nitě světlejší barvy, přírodní nebo hnědé. Zbývá zhotovit pro loď podstavec z dílů 2x 48, 49 a 50 podle kresby ve vystřihovacím listu - a tím jste s plachetnicí hotovi. Na další spolupráci u vystřihovánek se těší
Sdílej
18. září 2000 • 01:00 Vyšlo v ABC 19/2000