František Vojtíšek jezdí seriál závodů kategorie race s truckem Renault Premium. Tento automobil je poháněn, stejně jako všechny závodní tahače, dieselovým motorem. Jako jediný v závodním poli však disponuje nejnovější technikou naftových motorů - vysokotlakým systémem vstřikování paliva Common Rail, které se úspěšně uplatňuje u osobních automobilů.
Maximálně 160 za hodinu
Maximální rychlost závodních tahačů je omezena na 160 km/h. Tuto hodnotu hlídá tachograf a při jejím překročení je jezdec penalizován. Pravidlo maximální rychlosti je staré patnáct let. Bylo stanoveno již při prvním ročníku Evropského poháru tahačů v roce 1985. Tehdy mělo zajistit bezpečnost závodníků. Dnes se zdá přežité, protože závodní, ale i sériové tahače mají podstatně dokonalejší brzdový systém i další důležité komponenty vozu. Rychlostní omezení platí pro obě třídy Evropského poháru, tedy jak pro třídu race, tak pro třídu super race. Omezení maximální rychlosti je v současnosti předmětem častých diskusí mezi závodníky i dalšími odborníky a v budoucnu by mohlo být změněno. Pokud by tahače nebyly svázány tímto pravidlem, jejich maximální rychlost by podle odhadu "Frankieho" Vojtíška vzrostla maximálně jen o deset až dvacet kilometrů v hodině.
Pneumatiky pro hasiče
Na závodních tahačích se používají sériově vyráběné pneumatiky určené pro rychlé hasičské vozy, které se (na rozdíl od ostatních okruhových závodů) nepřezouvají ani při dešti. V dnešní době je dodává firma Continental, v minulosti se trucky obouvaly také do pneumatik konkurenční značky Pirelli, která je ale přestala vyrábět. Ze závodů automobilů formule 1 jsme zvyklí na tankování i výměny ojetých pneumatik během závodu. U trucků nic takového není třeba, závody jsou kratší a pneumatiky více vydrží. Gumy na přední nápravě se mění po každém závodě, obutí kol zadní nápravy vydrží až tři jízdy. Spotřeba paliva (používá se běžná nafta) se pohybuje okolo 100 litrů na 100 km, tedy na každý kilometr je třeba 1 litr, ale protože závody nejsou tak dlouhé jako u formulí 1, zásoba v nádržích vystačí na celou jízdu.
Důležité systémy
Jak vyžadují pravidla pro kategorii race, zadní brzdy těchto trucků jsou bubnové a přední kotoučové. Aby se brzdy během jízdy nepřehřívaly, jsou chlazeny jemnou vodní mlhou rozprašovanou z nádrží umístěných u zadních kol. Chlazení brzd, stejně jako tlak v zadním brzdovém okruhu se ovládá pomocí tlačítek v kabině. Převodovka tahače je standardní šestnáctistupňová. Rychlostní stupně jsou rozděleny do dvou sad - od jedničky po osmičku a od devítky po šestnáctku. K závodění se používá jen horní sada, a to většinou pouze poslední čtyři stupně (dolní sada slouží k popojíždění a k tahání návěsu - ten se ovšem za závodní truck nezapojuje). Dieselový motor (o výkonu 625 kW) vychází ze sériové pohonné jednotky Renault. Aby nebyl tahač nebezpečně silný, je na sání vzduchu do motoru podle pravidel umístěn restriktor, který omezuje množství vzduchu proudícího do turbodmychadla.
Kokpit
Kokpit závodního trucku je maximálně účelný, v kabině jsou dvě sportovní sedačky, ale při závodech se používá jen ta pro pilota (druhé sedadlo je v autě kvůli pravidlům a pro případné kontrolní jízdy s komisařem). Nejvýraznější částí přístrojového vybavení kabiny je nad volantem umístěný velký budík, ukazující tlak turbodmychadla. Vnitřek tohoto přístroje je vyplněn olejem, který zabraňuje kmitání ručičky při jízdě. Napravo pod volantem je digitální ukazatel, který zobrazuje údaj o dosaženém čase. Tuto hodnotu získá měřicí elektronika při průjezdu přes cílovou čáru, u níž je umístěn vysílač, který vyšle signál do přijímače v autě. Další ručičkové ukazatele jsou po pravé ruce pilota. Velký budík je tachometr s tachografem (tachograf, jak už jsme řekli, hlídá maximální rychlost 160 km/h) a vedle něj jsou dva menší přístroje, které zobrazují tlak vzduchu v brzdové soustavě a teplotu vody. Podíváte-li se ještě více napravo, uvidíte velkou stříbrnou desku s kulatým vypínačem a spoustou dalších tlačítek. Kulatý knoflík startuje motor, ostatní spínače ovládají elektroinstalaci, přepínání rychlé a pomalé sady převodových stupňů, chlazení nafty, vody a brzd. Ještě více napravo se nachází černá skříňka vysílačky a hasicí přístroj.
Jezdí se i u nás
Jak vidíte, závodní tahač je pěkně složité vozidlo, a to jsme ještě pořádně nenahlédli pod kapotu stroje, kde se ukrývají další technická tajemství. Ovšem ani sebedetailnější popis auta vám nemůže vynahradit pohled z tribuny na ženoucí se kolosy. A protože závody trucků se jezdí i v Česku na okruhu v Mostě, můžete se tam na ně přijet podívat. Letos to sice už nestihnete, ale jestli chcete vidět tyto těžkooděnce v akci, vypravte se do Mostu příští rok. Stojí to za to.
EVROPSKÝ POHÁR TAHAČŮ
ZÁVODNÍ OKRUHY:
Dijon - Francie Valencia - Španělsko Misano - Itálie A1 Ring - Rakousko Nogaro - Francie Nürnburgring - Německo Alastaro - Finsko Most - Česká republika Zolder - Belgie Jarama - Španělsko
ZÁKLADNÍ DATA VOZU
Renault Premium - závodní truck kategorie race Minimální hmotnost - 5800 kg (minimální zatížení přední nápravy 3600 kg) Brzdy - přední kotoučová, zadní bubnová Motor - Renault o výkonu 625 kW Maximální rychlost - 160 km/h (tato hodnota je dána pravidly závodů)