Původní hranaté tvary byly ideální pro modelové zpracování. Věříme, že i oblé tvary tahače vám nebudou činit potíže. Model si můžete postavit v několika provedeních. Základní provedení je klasický minibox s krabičkovým podvozkem. Použijete-li modelový podvozek, postavíte model, který jezdí a péruje. Obě provedení můžete doplnit otevíratelnými dveřmi, zpětnými zrcátky a nadokenním spojlerem. S využitím dílu č. 24 - čelního ochranného rámu - můžete postavit tahač australských silničních autovlaků (road trains - až tři návěsy v jedné soupravě).
Základní provedení
V základním provedení postačí pět dílů - č. 1, 2, 3, 4, 5. K vyztužení návěsové točny můžete použít díly č. 10 a 14 z modelového provedení. Použít můžete i všechny doplňkové díly č. 21 - 27. Díly nahrubo vystřihněte a podle černých šipek narýhujte ohyby. V díle č. 1 vyřízněte dva otvory pro kapotu motoru, propíchněte otvor návěsové točny a otvor pro připojení přívěsu. Díly lepte v pořadí čísel v kroužcích na chlopních. Před zaklopením dílu č. 1 (před krokem 5) vlepte do dílu slepený výztužný díl č. 10 s propíchnutými otvory. Slepte díl č. 2 - základ kabiny - a přilepte jej na vyznačené místo podvozku. Připravte si díl č. 3 - kapotu motoru. Několikanásobným mírným tahem přes hranu stolu zaoblete přechody horní strany kapoty v boky a čelo. Boky a čelo slepte pomocí chlopní. Velkou trojúhelníkovou chlopeň pouze ohněte, nebude se přilepovat. Do připravených otvorů v podvozku zasuňte odpovídající části boků kapoty a přilepte boky kabiny. Kontrolujte správnou geometrii kapoty. Připravte díl č. 4 - blatníky s čelním nárazníkem. Správné sestavení dílu není složité, je však nutné dodržet následující postup. Otvory pro kola zatím nevystřihujte. Nejdříve slepte pomocí chlopní horní strany blatníků s nárazníkem. Zakápněte lepidlem zbylou část styku ploch z rubové strany a nechte lepidlo dobře zaschnout. Pak teprve vystřihněte výřezy pro kola. Chlopně dílu č. 4 zasuňte (bez lepení) do otvorů mezi kapotou a podvozkem vozu. Přilepte k vyznačeným místům na bocích dílu č. 1 boční plochy se stupačkami. Nakonec pomocí chlopně slepte díly č. 3 a 4. Z dílu č. 14 vystřihněte točnu, podlepte ji silnějším papírem, propíchněte otvor a přilepte ji k podvozku tak, aby se otvory vzájemně kryly. Sestavte díl č. 5 - střešní spojler. Přechody střechy v boky zaoblete přes hranu stolu. Díl slepte. Z rubu zakápněte lepidlem styky střechy s boky v místech bez chlopní. Lepidlo nechte zaschnout, poté spojler přilepte ke kabině. Nakonec zatřete bílá místa lepených hran a spojů patřičným odstínem vodové barvy nebo tuše.
Modelové provedení
Použijete díly č. 2 - 20, případně doplňkové díly č. 21 - 27. Krabičkový podvozek - díl č. 1 - nahradíte podvozkem sestaveným z dílů č. 6 -20. Připravte si osy kol (značeny písmenem A) uříznutím špejle podle návodného obrázku. Díly nahrubo vystřihněte, podle černých šipek narýhujte ohyby. U dílů č. 17 - pružicích prvků - jsou čerchovanou čarou označeny opačné ohyby. Z důvodu přesnosti práce je rýhujte stejně jako ostatní ohyby, tj. z lícové strany, pomocí neostrého nástroje tak, abyste papír neprořízli. Pokud papír proříznete, bude díl méně pružit. V dílu č. 11 a 13 vyřízněte otvor označený červenými úhlopříčkami. V dílech č. 7, 8, 10, 14 a 20 propíchněte otvorny označené červeným křížkem. V pořadí čísel v kroužcích na chlopních slepte díl č. 6 a 7. Na označená místa dílu č. 6 přesně přilepte odpovídající části dílu č. 8. Do dílu č. 8 vlepte díl č. 7 tak, aby se otvory v dílech kryly. Čelo dílu č. 8 přilepte pomocí chlopní k jeho bokům a spodní stranu přilepte k dílům č. 6 a 7. K dílu č. 6 přilepte i díl č. 9. Slepte obě poloviny dílu č. 10 a přilepte jej na označené místo dílu č. 8. Připravte díl č. 1 - zadní blatníky. Boční a čelní plošky ohněte o 180o a přilepte je k základu dílu. Podle návodného obrázku jej vytvarujte tahem přes hranu stolu. Díl pak přilepte na označené místo dílu č. 10. Ke slepenému celku přilepte díl č. 12 - nejdříve spodní část, pak chlopně k blatníkům - díl č. 11, nakonec dlouhé chlopně k dílu č. 6. Díly č. 17 - pružicí prvky - složte bez lepení (!) do harmoniky a volně vložte do kapes vytvořených v podvozku. Správně vytvořený pružicí prvek se roztáhne po celé výšce kapsy. K zadním blatníkům přilepte slepený díl č. 13, jeho spodní část pak přilepte na označené místo dílu č. 8. Díl č. 14 podlepte silnějším papírem a přilepte jej k dílu č. 11 a 13. Na označená místa dílů č. 9 a 12 přilepte díl č. 15. Tím je modelový podvozek hotov. Nyní přilepte kabinu s motorem. Nejprve k podvozku přesně přilepte slepený díl č. 2 - tečka na tečku. Přilepení dílů č. 3 a 4 je stejné jako v základním provedení. Odlišností v postupu je pouze nezasunutí boků kapoty motoru do podvozku, ale jejich přilepení k dílu č. 15. Rovněž přilepení spojleru - dílu č. 5 - je totožné se základním provedením. K přednímu nárazníku - dílu č. 4 - přilepte chlopeň dílu č. 16. Druhý konec přilepte na vyznačené místo podvozku při současném dotvarování nárazníku vozu.
Sestavení kol
Tahač má dvě přední (široká 3 mm) a čtyři zadní (široká 6 mm) kola. Vystřihněte díly č. 18, 19, 20. Z kancelářského papíru nařežte proužky široké 3 mm a 6 mm. Na pracovní špejli navíjejte proužky (bez lepení) tak dlouho, až smotek dosáhne průměru kola. Konec proužku přilepte ke smotku. Na špejli navlékněte vnitřní stranu kola - díl č. 20 (u všech kol) - a přilepte ji. Kolo sejměte ze špejle a přilepte vnější stranu, díl č. 18 (přední kola, š = 3 mm) a díl č. 19 (zadní kola, š = 6 mm). Kola zatřete černou tuší nebo barvou. Připravené osy kol (A) vsuňte do kapes modelového podvozku, pod pružicí prvky (č. 17). Kola nasuňte na osy, ale prozatím je nepřilepujte, pružicí prvky podvozku se musí "ochodit". Až bude podvozek spolehlivě pružit a jezdit, kola přilepte.
PŘEDLOHA VYSTŘIHOVÁNKY
Náš model představuje jeden z nejnovějších výrobků legendární firmy vyrábějící těžké nákladní vozy Super truck pro začátek nového tisíciletí. Kenworth je totéž co výdrž, spolehlivost, prestiž a krása. Výrobců nákladních vozů je v USA mnoho (např. Freightliner, Mack, Peterbilt a další). Vyrábějí obdobná vozidla, Kenworth však vyniká. Je považován za Rolls-Royce mezi nákladními vozy. K americkým vozům se ještě vrátíme v některém z příštích čísel ABC.
TAHAČ NOVÉ GENERACE
Tahač T 2000 je reprezentantem nastupující generace. Zaoblené aerodynamické tvary jsou posunem od klasických hranatých proporcí. Milovníci amerických trucků si na nové tvary třeba obtížně zvykají, avšak až 20% úspora paliva je silným argumentem.