Závody automobilů formule 1 jsou pro Italy stejné sportovní náboženství jako fotbal. Ferrari má přitom v jejich srdcích tak velké místo jako fotbalové kluby AC Milán, Juventus Turín a Lazio Řím dohromady. Proto angažovali v roce 1996 do svých služeb německého závodníka, tehdy již dvojnásobného mistra světa Michaela Schumachera, považovaného po tragické smrti Ayrtona Senny za nejrychlejšího pilota současné F 1. Jenže titul v roce 1996 získal Damon Hill na williamsu, v dalším roce ho na voze téže značky následoval Jacques Villeneuve. Suverénní nadvládu vozů Williams ukončil v letech 1998 a 1999 dvěma tituly mistrů světa Fin Mika Häkkinen s vozem McLaren, ale u Ferrari stále věřili, že nejtalentovanější jezdec získá pro jejich barvy nejcennější trofej ještě v tomto století.
Souboje nejlepších
Souboje Schumachera s Häkkinenem připomínají bitvy automobilových matadorů historie tohoto sportu. Světový šampionát formule 1 pamatuje nesčetné souboje dvou vyrovnaných jedinců, z nichž jeden zpravidla bývá o něco talentovanější a druhý má lepší vůz. Vzpomeňme dvojici Senna - Prost z osmdesátých a počátku devadesátých let. V šedesátých letech vyletěla hvězda legendárního "létajícího Skota" Jima Clarka, který s vozem Lotus udivoval svými jezdeckými schopnostmi. Clark byl považován za nejlepšího pilota své doby a mnozí ho pasovali na krále formule 1 všech dob. V sezoně 1963, kdy bylo do seriálu mistrovství světa F 1 zařazeno pouze deset závodů, dokázal vyhrát sedm Velkých cen! Získal však "pouhé" dva tituly mistra světa, tedy stejný počet jako jeho věčný britský soupeř Graham Hill, mimochodem otec závodníka Damona Hilla. Už už se zdálo, že Michael vytěží ze současné éry, po něm pojmenované "Schumacher", také pouze dva mistrovské tituly. Již v loňském roce měl tento pilot rozjetou sezonu na celkové vítězství, ale havárie v Silverstone jeho plány zmařila. Letos však Ferrari vrhlo do boje s McLarenem ještě větší finanční prostředky než kdykoliv v minulosti. Sestava týmu je přitom na nejdůležitějších pozicích již dlouho stejná. Prezident firmy Ferrari Luca di Montezemolo dává důvěru jezdci Schumacherovi, který si s sebou přivedl od Benettonu (za který získal tituly mistra světa v letech 1994 a 1995) technického ředitele Rose Brawna a konstruktéra Roryho Byrna.
Vítězná sezona 2000
Letošní sezonu zahájil Michael Schumacher impozantně. Zvítězil v Grand Prix Austrálie v Melbourne, na brazilském okruhu Interlagos i ve Velké ceně San Marina v Imole. Zvítězil i v šestém závodě na Nürburgringu a celkovým počtem bodů získaným za dosavadní kariéru v F 1 se po tomto závodě posunul před legendárního Ayrtona Sennu. V historických tabulkách je před ním v tomto směru jedině Alain Prost, ale ztrátu může Schumacher teoreticky dohnat již během dvou let. Uprostřed sezony přišla krize, která vyvrcholila porážkou na Hungaroringu, a především na tradičním okruhu v belgickém Spa, kde Häkkinen po parádním předjížděcím manévru v závěru závodu ukázal Schumacherovi záď svého vozu a vítězstvím získal náskok šesti bodů v šampionátu. Schumacher kontroval v královském parku v Monze, baště italského motoristického sportu. Vítězství Ferrari na Monze je pro Italy národním svátkem a Schumacher se 41. prvenstvím v Grand Prix dotáhl na Ayrtona Sennu. Ačkoli bývá Schumacher považován za chladnokrevný stroj na ježdění, v Monze se projevil jako citlivý člověk. Po závodě se ve chvíli, kdy se dozvěděl o tragické smrti hasiče zasaženého úlomky jednoho havarujícího vozu, rozplakal. Po Velké ceně Itálie se boje o mistrovské body přesunuly za oceán. Následovalo vítězství v Indianapolis, na dráze, která částečně kopírovala ovál známý ze závodu na 500 mil. Titul mistra světa si Michael Schumacher definitivně zajistil v Japonsku. Stal se osmým jezdcem, kterému se podařilo získat nejméně tři světové tituly. Před ním to byli Fangio, Brab-ham, Stewart, Lauda, Piquet, Senna a Prost. Argentinec Juan Ma-nuel Fangio nasbíral celkem pět titulů a to je pro Schumachera výzva do blízké budoucnosti, stejně jako 51 vítězných Velkých cen Alaina Prosta. "Mohu závodit do čtyřiceti," prohlašuje jedenatři-cetiletý Michael Schu-macher. V roce 2002 mu vyprší smlouva u Ferrari, v té době už může mít na svém kontě všechny historické primáty.
Depo formule 1
Závody F 1 se nevyhrávají jen na trati, jejich nedílnou součástí jsou zastávky v depu. Tady nerozhoduje pilotovo řidičské umění, ale rychlost a schopnosti mechaniků jeho týmu
Ť Formule zastavuje, vůz je za přední a zadní část zvednut. Jeden z mechaniků drží před pilotem signál "brzdit". Centrální matice všech kol jsou pomocí povolovacích "vrtaček" sejmuty. Dva mechanici drží 60kilogramovou hadici přívodu paliva, zatímco další člen týmu ji připojuje ke vstupu do nádrže - palivo je pod tlakem vháněno do nádrže.
Ť Dvanáct mechaniků mění pneumatiky, vzápětí jsou nová kola pomocí utahováků připevněna. Do vozu neustále proudí rychlostí 12 litrů za vteřinu palivo. Další mechanik čistí průhledný štítek pilotovy přilby. Je vydán signál "all clear" - hotovo.
Ť Palivová hadice je odpojena. V nádrži je nyní o 72 litrů paliva více. Auto je spuštěno na silnici. Mechanik otáčí ceduli dávající povel k zabrzdění vozu - objevuje se nápis "první rychlostní stupeň". Mechanici opouštějí prostor okolo vozu. Pilot přidává plyn a nejvyšší povolenou rychlostí opouští depo.
Ť V současné době je rychlost v depu omezena na 80 km/h. Na čarách označujících začátek a konec depa jsou umístěny snímače signalizující eventuelní překročení limitu. Těsně před tím, než vůz vjede do depa, stiskne pilot tlačítko na volantu, které aktivuje systém snižující rychlost na předepsanou hodnotu.
MISTR SVĚTA
Narodil se 3. ledna 1969 v Hürthu-Hermühlheimu, v Německu První úspěchy: mistr Evropy motokár, mistr Německa formule 3, vstup do F 1 v roce 1991 Formule 1: první Velká cena - Belgie za stáj Jordan, dále 1991 - 1995 Benetton, od roku 1996 Ferrari První vítězství v F 1: Velká cena Belgie 1992 Umístění v mistrovství světa F 1: 1991 - 12. (4 body), 1992 - 3. (1 vítězství, 53 b.), 1993 - 4. (1 vítězství, 52 b.), 1994 - 1. (8 vítězství, 92 b.), 1995 - 1. (9 vítězství, 102 b.), 1996 - 3. (3 vítězství, 59 b.), 1997 - neklasifikován po incidentu v posledním závodě (5 vítězství, 78 b.), 1998 - 2. (6 vítězství, 86 b.), 1999 - 5. (2 vítězství, 55 b.), 2000 - 1. (9 vítězství, 108 b.)
F 1 NA INTERNETU
České pravidelně aktualizované stránky o F 1, a především o týmu Ferrari http://www.f1ferrari.cz Oficiální stránky týmu Ferrari http://www.shell-ferrari.com Oficiální stránky týmu McLaren http://www.mclaren.com Kvalitní stránky věnované týmu McLaren http://www.formula-one.cz
NEJDRAŽŠÍ AUTOMOBILY SVĚTA
Závody automobilů formule 1 patří k nejnákladnějším sportovním odvětvím vůbec. Vůz formule 1 je přitom jedním z nejdražších sportovních "náčiní", jaké člověk dosud dokázal vyrobit. K výrobě monopostu (typ vozu s jedním sedadlem) F 1 se používá okolo čtyř tisíc součástek, jejichž vývoj a kvalita jsou srovnatelné s kosmonautikou. Jen volant vozu F 1 stojí v přepočtu přes milion korun. Palubní počítač přijde na více než tři miliony. Ráfek kola, jichž se za sezonu spotřebuje přibližně 40 sad, má hodnotu 28 000 Kč. Každé převodové kolečko v převodovce (spotřeba za sezonu asi 1200 kusů) stojí okolo 14 000 Kč... A celková suma? Ta se dá jen těžko spočítat, vývoj automobilů formule 1 jde neuvěřitelně rychlým tempem vpřed a vozy na konci sezony již zdaleka nejsou těmi monoposty z úvodního závodu. Stále se něco zlepšuje, přibývají pečlivě utajované a velmi drahé novinky. Všechny automobily však musí splňovat přísná pravidla FIA. Mezi základní patří například maximální počet deseti válců motoru.