Sportovní vozy v 21. století

Sdílej
 
+ NOVINKA Z ČESKA Sportovní vozy vždy představovaly špičku automobilového průmyslu. My vás nyní seznámíme s těmi nejnovějšími sporťáky, které byly k vidění na letošním pařížském autosalonu. Ale protože zde byla poprvé veřejnosti předvedena také nová Fabia Combi, podíváme se i na ni.

Jaguar XKR Coupé

Jaguar XKR CoupéJaguar XKR Coupé patří mezi nejluxusnější sportovní vozy větších rozměrů a vyrábí se ve velice omezeném množství s využitím poznatků ze závodů formule 1. Jaguar XKR pohání osmiválcový motor o objemu čtyř litrů, který dává výkon 267 kW.

Peugeot 607 Féline

Peugeot 607 FélinePeugeot 607 Féline je nádhernou designérskou studií na téma Peugeot 607. Model Féline ukazuje, co všechno se dá vykouzlit na podvozku sériového automobilu. Automobil pohání třílitrový šestiválec o výkonu 152 kW, do kokpitu se vejdou dvě osoby, které před nepřízní počasí chrání dopředu se posouvající prosklená "bublina", nastupování (a samozřejmě i vystupování) usnadňují dveře zajíždějící do karoserie. Na silnicích tento krásný vůz ovšem zatím nespatříte. Budoucnost se však v automobilovém průmyslu stále více blíží přítomnosti, takže překvapeni můžete být velmi brzy.

Mini Cooper

Mini CooperMini Cooper byl původně malým anglickým vozítkem, které mimo jiné proslavil i Mr. Bean. Po Velké Británii jezdí ještě nyní exempláře staré 35 let. Základní tvary zůstaly zachovány, ale dnešní Mini se pod vedením firmy BMW proměnilo v pořádného dravce. V "obyčejném" i sportovním provedení se má stát hitem nejen na britských ostrovech, ale také v kontinentální Evropě.

Mercedes-Benz Sportcoupé C

Mercedes-Benz Sportcoupé CMercedes-Benz Sportcoupé C - jedním z nejzajímavějších designérských prvků tohoto nového sportovního vozu je na přání montovaná, velká skleněná střešní deska. Pro céčko jsou připravené čtyři motory s rozpětím výkonů od 94 kW do 145 kW. Již nejslabší varianta umožní mercedesu dosáhnout maximální rychlosti 210 km/h. Nejsilnější model C 230 Kompressor může po německých dálnicích (neomezená rychlost) uhánět rychlostí 240 km/h.

Honda Spocket Concept

Honda Spocket ConceptHonda Spocket Concept ukazuje, že lze spojit zdánlivě nemožné. Ze sportovního kupé se může stát kabriolet, což zase není tak neobvyklé, avšak další proměna sportovního kabrioletu v nákladní pick-up je raritou. Stačí stisknout tlačítko, zadní sedadla se sklopí a poslouží tak jako opora pro korbu pick-upu. Tento prototyp byl vytvořen v designérském studiu Hondy v Jižní Kalifornii.

Škoda Fabia Combi

Škoda Fabia CombiV Paříži jsme byli svědky situace, kterou bychom si ještě nedávno mohli představovat pouze ve snu. Skupina zahraničních novinářů udýchaně spěchá přes rozsáhlý areál výstaviště, aby stihla začátek tiskové konference české automobilky Škoda. Všichni s napětím očekávají, jak bude vypadat nová verze Combi modelu Fabia. Ještě je ukrytá pod ozdobnou plachtou, končí slavnostní projevy a vzápětí se nový vůz představuje.
PĚKNÉ AUTO Škoda Fabia Combi svým designem dokazuje, že "kombík" nemusí být nudné auto podobné malému náklaďáku. Naopak v jejích tvarech ožívají elegantní linie připomínající sportovní vozy. Esteticky vyvážená zadní část vozu včetně pátých dveří je zcela nově řešená společně se střechou, koncovými svítilnami a nárazníkem. Škoda Fabia Combi je o 26 cm delší než dosud známá verze typu hatchback. Základní zavazadlový prostor pod roletovým krytem má objem 426 litrů. Sklopením zadních sedadel, která jsou asymetricky dělená (dvě sedadla se sklápějí společně a třetí samostatně), se zavazadlový prostor zvětší až na 1225 litrů. Bezpečnost Škoda Fabia Combi splňuje všechny bezpečnostní předpisy týkající se čelních, bočních i zadních nárazů a také převrácení vozidla. Ke standardní výbavě Škody Fabia Combi patří velkoobjemový airbag řidiče, kotevní úchyty pro dětské autosedačky a přitahovače předních bezpečnostních pásů. Na přání je podle druhu motoru možné Fabii Combi vybavit kromě brzdového systému ABS také regulací brzdného momentu motoru MSR, protiprokluzovým systémem ASR a Škoda Fabia Combi Elegance s dvoulitrovým motorem (výkon 85 kW) je v nabídce s elektronickým stabilizačním systémem ESP. Škoda Fabia Combi200 KM za hodinu Škoda Fabia Combi rozlišuje tři základní stupně výbavy - Classic, Comfort a Elegance. Nabídka pohonných jednotek zahrnuje čtyři benzinové a dva naftové motory. Nejsilnějším motorem je dvoulitrový benzinový čtyřválec (85 kW), který vozu umožňuje jet rychlostí 197 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlovat za 10,1 vteřiny. Nejúspornější z hlediska spotřeby paliva jsou naftové motory. Oba mají objem 1,9 l. Agregát typu SDI (47 kW, 158 km/h) spotřebuje pouze 4,8 l nafty na 100 km jízdy. Špičkovou technikou vysokotlakého vstřikování paliva disponuje turbodiesel 1,9 TDI-PD (74 kW). Výrobce udává maximální rychlost Fabie Combi s tímto motorem 187 km/h, ale první testovací jízdy odhalily, že ani 200 km/h nemusí být konečnou rychlostí. Ve chvíli, kdy ručička rychloměru dosáhla této magické hranice, měl motor k dispozici ještě 800 otáček k dalšímu zrychlování.

Manfred Strnad Foto archiv autora