Podvozky plastikových modelů
V začátcích éry plastikových modelů patřily podvozky ke slabinám stavebnic. Ne, že by byly podvozky subtilní a hotový model neunesly, naopak byly většinou předimenzované, takže se o nějaké maketovosti nedalo mluvit. Někteří výrobci se dokonce spokojili s otvorem ve spodní části křídla, do kterého se podvozková noha jen zalepila. Podvozkové šachty tyto modely vůbec neměly. S pokrokem v lisovací technice se sice začaly modelové podvozky tvarem a uložením přibližovat podvozkům skutečných letadel, avšak jeden problém přetrvává do současnosti. Jedná se o pevnost podvozkových noh, a zejména pak hřídelí kol. U skutečných letadel je tento problém řešen použitím vysokopevnostních materiálů při výrobě nejnamáhanějších částí podvozku. V případě plastikových modelů je tato situace limitována pevností polystyrenu. Proto jsou výrobci plastikových modelů nuceni zvětšovat některé části podvozku bez ohledu na měřítko, což nelibě nesou zejména soutěžní modeláři a podvozky modelů upravují.
Úpravy podvozku
V prvním případě se vlastně nejedná o úpravu, ale o radu. Nikdy se nesnažte stavět model s otočnými koly. K nepsaným "kitařským" zákonům patří stavět kola napevno. Přitom ale musíte dávat pozor na správnou geometrii. Kolo levého i pravého hlavního podvozku musí při čelním pohledu svírat vůči podvozkové noze stejný úhel, což ostatně platí i pro půdorysný pohled. To může zajistit jen přilepené kolo, neboť otočné se zpravidla na podvozkové ose viklá. Zalepení kola modelu stavěného z některé moderní stavebnice není velký problém. Příkladem může být jedna z posledních "dvaasedmdesátin" (model v měřítku 1:72) firmy Revell - P-51B Mustang. Vzhledem k velikosti otvoru v kole, který je navíc jen zahlouben, a průměru podvozkové osy je mezi těmito díly minimální vůle. Daleko horší situace nastane, stavíte-li model z některé starší stavebnice, kde mají podvozková kola otvor průběžný a podvozková osa je delší než šířka náboje kola.
Úprava podvozkové osy
V popisovaném případě je potřeba upravit podvozkovou osu. Nejprve vyrobíte z polystyrenové fólie dvě podložky, obě se stejným vnějším průměrem (jeho velikost bude úměrná velikosti modelu), ovšem jen jedna bude mít vnitřní otvor rovnající se průměru podvozkové osy. Montáž vidíte na obrázku. První podložku nasunete na hřídel kola a zalepíte ji. Po dokonalém vytvrzení lepidla odříznete přebytečnou část osy, nasunete kolo a zalepíte ho. Pozor na zmíněnou geometrii! Vnější otvor zaslepíte druhou podložkou a jste hotovi. Tímto způsobem lze upravit jednoduchý podvozek většiny starších modelů. O složitějších úpravách si řekneme příště.