Švýcarská lanovka

Sdílej
 
Dokončení návodu a vystřihovánky z minulého čísla

Švýcarská lanovkaZ kulaté špejle podle dílu 8 vyrobte jeho osu a vyznačte na ní rysky 9. Sestavte díl 9,špičatými nůžkami vystřihněte v jeho čelech otvory a díl přilepte na osu 8 navlečením skrz otvory. Vystřihněte kolečka 10 a předem je vypracujte. (Záložku v prostřihu ohněte do líce tisku!) Dvojice koleček slepte k sobě z rubu. (Pozor, záložky musí zůstat volné!) Slepené dvojice 10 navlečením umístěte na vyznačený střed dílu 9. Dále doplňte zbylá kolečka 10 podobným způsobem na díl 9. Pokračujte vytvarováním dílu 1: doplňte za vnitřní záložky boční nájezdy - díly 2 a 3. (Pozor, zadní stěnu dílu 1 zatím nechte volnou!) Nyní sestavte nosné sloupy - díly 5 a 6. Po sestavení je navlečte na volné konce osy rumpálu 8 (pozor na orientaci s ohledem na příčku 7!) a až potom je vsuňte do příslušných otvorů podstavce 1. Podobně sestavte příčku 7, a vlepte ji podle návodné kresby mezi nosné sloupy 5, 6.Hotové základní části stanice A i B (ale bez rumpálu!) musíte zatížit, aby se při natahování lan nepřevrhly. Buď volnou zadní stěnou dílu 1 nasypete do podstavce staré šroubky a matičky větších rozměrů a až potom stěnu zalepíte, nebo hotový podstavec nalepíte na dřevěnou destičku o rozměrech 10 x 15 cm a síle 2 cm. Po těchto úpravách můžete přikročit k montáži mechanických částí stanic. Začnete opět vrcholovou stanicí A. Vystřihněte kola náhonu 11 a 12, vypracujte pásky 13 a 14. Nyní zkompletujte kola náhonu tak, že nejprve slepte pásky 14 k sobě za záložky, potom je přetáhněte o hranu stolu, podobně i pásek 13. Takto připravené je nalepte po obvodě dílů 12. Tvořící se válec uzavřete zbývajícími koly 11 a 12. Z kulaté špejle připravte podle dílu 13’ rukojeť, kterou vlepte do otvoru dílu 11 označeného černým kroužkem. Podle návodné kresby nalepte hotová kola náhonu na konce osy 8 přečnívající z dílů 5 a 6. Nyní připravte gumovou nit 1 x 1 mm o délce 80 mm. Přehnutím nalepte do jejího středu díl 19 stanice B, dále konce gumové nitě provlečte otvory označenými černým bodem na dílech 5, 6 a konce zajistěte uzlíky. Tím je stanice A hotová. Dále budete pokračovat sestavováním mechaniky stanice B. Podle návodné kresby zhotovte kladku tažného lana. Z rubu přilepte k sobě kolečka 9 a 10. Mezi ne na označené místo vlepte obruč, díl 11. Slepte a vytvarujte konzolu 8 a z dílů 12 zhotovte dvě trubky o průměru 3 mm.Z kulaté špejle podle dílu 13 připravte osu, provlečte ji otvory konzoly 8 a kladky, jejíž stranovou polohu vymezují trubky 12. Celek umístěte na příčku 7. Kolečka kladky nosného lana 14 a 15 přilepte k sobě z rubu. Potom mezi ně na označené místo vlepte středovou obruč - díl 16. Na jeden konec osy, kterou zhotovte podle dílu 17, naviňte pásek 18, potom připravenou kladku nasuňte otvory na tuto osu a celek dílem 17 vlepte zdola do otvoru příčky 7. Tím jsou obě stanice i kabina připravené na montáž lan. Jako lano bude sloužit režná nit, jejíž délka je závislá na volbě vzdálenosti mezi stanicemi. Nám se osvědčila vzdálenost 100 cm. Nosné lano uvažte na díl 19 (B) v místě označeném křížkem, pokračujte přes kladky vozíku mezi ramena závěsu kabinky 3, potom okolo kladky nosného lana zpět k dílu 19. Kabinu posuňte ke stanici A. Na jednu polovinu rumpálu naviňte tažné lano v minimální délce rovnající se vzdálenosti mezi stanicemi. Dále pokračujte k vozíku, kde lano přilepte na vozík kapkou kanagomu na místě označeném černým bodem. Pokračujte ke kladce tažného lana, nit provlečte kladkou zdola a konec mírně napnuté nitě uvažte na volnou polovinu rumpálu 9. Jakmile je všechno hotovo, můžete vyzkoušet funkci. Zvolna otáčejte klikou kola náhonu, čímž se tažné lano z navinuté strany rumpálu převíjí na druhou stranu a kabina se začne pohybovat po nosném laně. Nejčastější závadou je příliš volné, nebo naopak příliš napnuté tažné lano. To, že přelakováním papírových částí zvýšíte jejich pevnost, už asi víte. (Pozor, abyste lakem nezalepili pohyblivé části!) Mnoho zábavy s mechanickou vystřihovánkou vám přeje