Společnost Boeing patří mezi nejstarší výrobce letadel na světě. U jejího zrodu stál mladý muž William E. Boeing, jenž v roce 1916 postavil se svým přítelem plovákový dvouplošník B & W. Nadšení W. Boeinga pro letadla se promítlo do založení vlastní továrny, z jejíchž vrat vycházela během dvacátých a třicátých let zejména stíhací letadla pro americkou armádu. Za druhé světové války tuto firmu proslavily "létající pevnosti" - proslulé čtyřmotorové bombardéry B-17 Flying Fortres a B-29 Superfortres. Během padesátých let se společnost začala stále více orientovat na dopravní letadla. Slávu jí přinesl například Boeing 707 se čtyřmi proudovými motory. Úspěch zaznamenal též třímotorový stroj s modelovým číslem 727, který byl svého času nejrozšířenějším dopravním letounem na střední linky. Další legendu - Boeing 737 - si můžete prohlédnout při kterékoliv návštěvě pražské Ruzyně, neboť tvoří základ flotily ČSA. A co víc, čas od času se tam můžete pokochat pohledem na obří Jumbo, Boeing 747. V továrnách Everet a Renton nedaleko Seattlu či v kalifornském Long Beach se však vyrábí řada dalších typů dopravních letadel.
TLUSTÝ ALBERT
Když se podíváte na kterékoliv letiště v Evropě i mimo ni, téměř jistě tam spatříte stroj Boeing 737. Tento typ se dvěma proudovými motory totiž drží primát nejprodávanějšího dopravního letadla na světě. První prototyp 737, jenž pro svůj zavalitý trup dostal přezdívku Tlustý Albert, byl zalétáván v dubnu 1967. Nyní se v rentonském závodě Boeingu vyrábí jeho třetí generace, nazývaná Next Generation (příští generace). Zahrnuje celkem čtyři modifikace, 737-600, 737-700, 737-800 a 737-900, které se od sebe liší délkou trupu, a tím i počtem sedadel. Například největší provedení - Boeing 737-900 - pojme 177 až 189 cestujících, naopak 737-600 dokáže přepravit 108 až 132 osob. Jinak jsou letouny prakticky shodné. Mají kvalitní elektronickou výbavu a o jejich pohon se starají technicky vyspělé proudové motory CFM-56-7B pod šípovým křídlem. Boeingy 737 se osvědčily zejména na krátkých a středních linkách, např. pro lety po Evropě. V dohledné době by se měl na těchto linkách objevit i letoun s typovým označením 717-200. Ten má kabinu pro 106 cestujících a od svých sourozenců sedm-tři-sedm se liší umístěním dvou proudových motorů BR-715 na zádi trupu. Jeho vývoj zahájila americká firma McDonnell Douglas, která se koncem devadesátých let stala součástí korporace Boeing. První prototyp 717 již vzlétl v barvách nového vlastníka, přičemž výroba probíhá v továrně Long Beach.
DVOUPATROVÉ JUMBO
Pro daleké lety do zámoří je určen Boeing 747-400. Říká se mu Jumbo a má dvě patra, v nichž je 416 až 524 pohodlných sedadel. Letoun o vzletové hmotnosti téměř 40 tun dokáže cestující přepravit bez mezipřistání až na vzdálenost téměř 13 500 km. Ke svému cíli putuje tento gigant zpravidla ve výšce nad 10 000 metrů, největší rychlostí 985 km/h. O jeho pohon se stará čtveřice spolehlivých proudových motorů, umístěná pod křídlem. Letecké společnosti si přitom mohou vybrat z typů CF-6-80, PW-4056/4062 a RB-211-524. Sedm-čtyři-sedmička se zrodila v šedesátých letech a v současnosti vyráběná modifikace Boeing 747-400 je největší dopravní letadlo na světě používané na běžných linkách. Tento titul si boeing podrží až do příchodu megalineru Airbus A-3XX. Proslýchá se však, že to tak konstruktéři firmy Boeing nechtějí nechat a připravují zvětšené modely s předběžným označením 747X.
ROZDÍLNÁ DVOJČATA
Vývoj moderního dopravního letadla s proudovým pohonem je náročná záležitost jak z hlediska času, tak i finančních prostředků. Proto se firma Boeing snaží tento proces zefektivnit. Dokazují to letadla s typovými čísly 757 a 767, která se začala rodit během druhé poloviny sedmdesátých let. Při prvním pohledu na ně člověka napadne, že jsou to dvojčata. Mají totiž shodnou koncepci se dvěma proudovými motory pod šípovým křídlem. Návštěva kabiny však odhalí, že tyto boeingy jsou shodné jen zdánlivě. V sedm-pět-sedmičce najdete řady po nejvýše šesti sedadlech s uličkou uprostřed, Boeing 767 má díky širokému trupu až osm míst v jedné řadě a dvě uličky. Boeing 757 je určen pro střední linky, zatímco typ 767 létá na dálkových zaoceánských trasách. Úvodní verze 757-200 pro 180 až 230 osob, poháněná proudovými motory PW-2037, PW-2040 nebo také RB-211-535E, se na linkách objevila v roce 1983. Nyní je k dispozici i prodloužené provedení 757-300, do jehož kabiny se vejde 240 až 289 cestujících. Nedávno firma Boeing oslavila dokončení tisícího kusu sedm-pětsedmičky. Prototyp Boeingu 767 byl zalétán v září 1981, sériové stroje s modelovým označením 200 a palubou pro 181 až 285 cestujících se na pravidelných linkách objevily o necelý rok později. V té době se ale již připravovala výroba zvětšené verze Boeing 767-300 s kapacitou od 218 do 351 pasažérů. První exempláře této řady nasadily letecké společnosti do provozu v září 1986. V roce 2000 začala firma dodávat zbrusu nové provedení 767-400, které je ještě větší než jeho starší sourozenci. Jeho kabina obsahuje 245 až 375 sedadel.
NEJMODERNĚJŠÍ BOEING
Přestože mohl být americký výrobce na sklonku osmdesátých let spokojen s nabídkou osvědčených a stále žádaných dopravních letadel, neusnul na vavřínech. Rozhodl se připravit supermoderní stroj, jenž by vyhověl stále náročnějším požadavkům leteckých společností i v příštím století. A tak začal od října 1990 vznikat dálkový dvoumotorový letoun Boeing 777, jehož prototyp se poprvé vznesl v červnu 1994. Sériové exempláře nastoupily do provozu v polovině dalšího roku. Sedm-sedm-sedmička se vyznačuje vysokou úrovní konstrukce i vybavení, takže představuje jeden z nejmodernějších dopravních letounů současnosti. Má například úsporné a přitom výkonné proudové motory řady PW-4000, GE-90 či Trent. Cestující mají během letu nezvykle vysoký komfort. V první třídě je například možnost si v noci proměnit sedadla v téměř dokonale rovná lůžka. Kapacita Boeingu 777-200 je od 305 do 440 osob, větší provedení 777-300 má kabinu s 328 až 550 místy. Vývoj sedm-sedm-sedmičky však nekončí, o čemž svědčí nedávno představené varianty LR s doletem prodlouženým až na 16 320 km.
VÝBAVA 777
Nejmodernějšímu boeingu 777 je vlastní i špičková elektronická výbava, která zahrnuje systém elektroimpulsního řízení, v angličtině zvaný fly-by-wire. To kromě jiného znamená, že ovládání letounu je pod dohledem počítače, čímž se výrazně zvyšuje bezpečnost letu.