V našich zemích vedou mezi hráči jednoznačně počítače a playstationy. Jinak je tomu ale v zahraničí, kde tuhý boj svádí několik výrobců herních konzolí (na lepší časy se ale blýská i u nás, protože všichni výrobci těchto zařízení s Českem počítají). V současné době jsou nejúspěšnější čtyři typy - Playstation, Nintendo 64, Game-Boy a Sega Dreamcast. První tři by měly být v blízké budoucnosti nahrazeny (nebo doplněny) svými výkonnějšími nástupci a v záloze čeká ještě jeden velký a jeden menší konkurent. Které stroje by to tedy měly být?
Indrema
Mezi známými herními konzolemi se objevil i jeden nováček. Jmenuje se Indrema a je teoreticky také konkurentem ostatních přístrojů. Konstrukce této konzole je podobná jako u X-boxu. Základ tvoří pécéčkové díly. Zajímavý je ale software - bude jím totiž zdarma šířený operační systém Linux, upravený pro obsluhu nepočítačových elektronických zařízení.
Playstation 2 a PSone
Prvnímu playstationu se podařilo ovládnout světový trh, dvojka chce samozřejmě udělat totéž. Playstation 2 je jako první z konzolí pro nové tisíciletí už v prodeji. Japonský trh začal dobývat už loni v březnu. Na tento stroj se opravdu hodně čekalo, odbyt je obrovský a výrobce stěží stíhá pokrýt japonský a americký trh (v obou zemích se používá televizní systém NTSC a konzole mohou být v podstatě identické), do Evropy Playstation 2 dorazil těsně před Vánoci. Nový playstation je plně multimediální zařízení, umí přehrávat DVD (odbyt DVD filmů se v Japonsku po nástupu PS2 zvýšil o třetinu), podporuje nejnovější zvukové formáty a přirozeně zvládá skvělou grafiku. Do budoucna jsou plánována i zařízení umožňující ukládání dat na pevný disk a připojení k internetu. Jediným nedostatkem PS2 je prozatímní nedostatek opravdu špičkových her, ale protože ostatní konkurenti mají přijít na trh nejdříve letos o Vánocích, má Sony ještě trochu času. Kdo by si ale myslel, že první playstation s nástupem Playstationu 2 zahyne, velice by se mýlil. Sony začalo vyrábět PSone - zařízení jen o něco větší než discman, využívající elektroniku původního playstationu, ke kterému lze připnout malý LCD displej a hrát všechny "staré" (a plánují se i nové) hry skutečně kdekoliv.
Gamecube a Gameboy Advance
Největším konkurentem Sony v oboru her je firma Nintendo, která se svým gameboyem bezkonkurenčně vede mezi kapesními konzolemi a stolní N64 má také mnoho příznivců. Nástupce N64 se jmenuje GameCube a v prodeji by se měl objevit na začátku roku 2002. GameCube je svými parametry srovnatelný s Playstationem 2, konzole již nebude pracovat s hrami na zásuvných modulech, ale se speciálními malými dévédéčky, což by mělo opět výrazně snížit možnosti pirátského kopírování (ovšem znemožňuje to využití GameCube jako DVD přehrávače). Nejúspěšnějším herním zařízením Nintenda ale není velká konzole, nýbrž maličký Gameboy Color. Jeho nástupce, pojmenovaný Gameboy Advance, by měl být k dispozici už v polovině tohoto roku. A je se opravdu na co těšit. Design konzolky byl kompletně přepracován, velký displej je nyní umístěn uprostřed a tlačítka jsou po stranách. Starý osmibitový procesor nahradí čip blížící se výkonem procesoru prvnímu playstationu. Vylepšena bude zvuková část, díky čemuž nový gameboy zvládne přehrávání hudby ve vysoké kvalitě. Vzhledem k současným úspěchům verze color lze téměř stoprocentně říci, že tato kapesní hračka bude dále dobývat svět.
X-box
Microsoft už dávno nevyrábí jen software a je třeba uznat, že hardwarové produkty tohoto giganta jsou na špičkové úrovni. Microsoft chce (podobně jako před šesti lety Sony) prorazit v oboru, ve kterém nemá žádné zkušenosti. Chtěl by vytvořit konzoli, která bude tvrdě konkurovat Playstationu 2, a vzhledem k jeho možnostem je docela dobře možné, že se mu to podaří. X-box (tak se nová konzole jmenuje) bude využívat velké množství upravených pécéčkových komponentů. Jeho srdcem se stane procesor Intel (na frekvenci 733 Mhz), superrychlou grafiku bude produkovat upravený grafický čip nVidia, data se zabydlí na pevném disku (kapacita 8 GB) a nosným médiem bude DVD. Čím dál více lidí se také kloní k multiplayerovým hrám, a X-box bude proto vybaven modemem umožňujícím hrát po internetu. Software konzole je přirozeně také od Microsoftu - programovacím jazykem X-boxu bude DirectX - prostředí, ve kterém se hry programují už od startu Windows 95. Díky tomu může téměř každý programátor, který pracoval s DirectX, vytvářet hry pro X-box (Sony, Nintendo i Sega mají pro své stroje speciální programovací jazyky, které se u PC her nepoužívají). Konzole by se měla v USA a Japonsku objevit na konci tohoto roku a spolu s ní i spousta her určených jen pro ni (v Evropě bude bohužel k mání až na začátku roku 2002).
Dreamcast
Sega vyrábí svoji konzoli Dreamcast již delší dobu a v nejbližší době se neplánuje modernizace. Sega nikdy nebyla nejsilnějším výrobcem herních konzolí, ale pořád se držela (a drží) mezi nejlepšími. Výkon dreamcastu sice zdaleka nedosahuje možností výše zmíněných konzolí (což je vzhledem k tomu, že většina z nich se ještě nevyrábí, celkem pochopitelné), ale někteří hráči na něj prostě nedají dopustit. Jeho jedinou velkou novinkou je zabudování modemu umožňujícího propojení několika konzolí přes internet - je to první použití této technologie v praxi, které opravdu funguje.
Bez her to nejde
Samotné konzole by vám ale bez kvalitních her nebyly k ničemu. Ty jsou prostě druhou polovinou herních zařízení a na všechny typy herních přístrojů je nachystána spousta titulů. Začněme Playstationem 2. Nejlepší tituly využívající plně možnosti této konzole by měly přijít do prodejen během tohoto roku. Z těch nejzajímavějších za zmínku určitě stojí pokračování špionážní akce Metal Gear Solid nebo RPG Final Fantasy X. Nintendo se vždy svými hrami zaměřovalo spíše na mladší generaci. Stačí se podívat na Maria a Waria nebo na Pokémon. Pro GameCube i Gameboy Advance vyjdou další pokračování úspěšných nintendovských her (Pokémon, Mario, Donkey Kong atd.), ale pracuje se i na titulech ze světa Star Wars. Microsoft plánuje pro X-box přirozeně také spoustu her. Na prvním místě vzpomeňme opět Metal Gear Solid (pokračování druhého dílu pro Playstation 2) nebo akční střílečku se skvělou grafikou HALO. Pro X-box jsou programována i pokračování her, které byly symbolem Playstation - příkladem je třeba Crash Bandicot (vývoj her pro X-box oznámila i firma Electronic Arts, jeden z největších světových producentů her, který dříve vydával hry jen pro PC a playstationy). Microsoft hodně spoléhá na internet, takže pro X-box zřejmě vzniknou i tituly určené jen pro on-line hraní. Sega zatím těží z nedostatku her na Playstation 2. Pro Dreamcast dodává na trh několik (zatím) konkurenceschopných titulů. Vzpomeňme třeba divoké automobilové ježdění Crazy Taxi, hororový Resident Evil: Code Veronica nebo nádhernou arkádu Ecco the Dolphin: Defender of the Future.
Co dál?
Herní konzole mají velkou budoucnost, pécéčka ale asi v blízké době z trůnu nejpoužívanějšího herního zařízení nevytlačí. Spíše časem dojde ke spojení těchto dvou systémů. Vznikne domácí zábavně informační centrum umožňující snadno přehrávat filmy, brouzdat po internetu i psát dopisy. Prostě mašinka snadno ovladatelná jako konzole se širokou škálou využití, jako má PC.