Historie
Firma Laurin a Klement vznikla roku 1895 poté, co mladý knihkupec a vyučený kovář Václav Klement potřeboval opravit jízdní kolo, vyrobené jednou drážďanskou firmou. Česky firmě napsal, že potřebuje to a to spravit. Odpověděli mu, že musí psát německy, řečí jim srozumitelnou. Rozhněval se. Jeho peníze by jim byly dobré, ale řeč ne? Domluvil se tedy s turnovským strojníkem Václavem Laurinem, který mu kolo nejen opravil, ale sdílel i Klementovy pocity. Dohodli se spolu a rozhodli se vyrábět jízdní kola sami. Jejich první kolo, postavené v dílně U Hejtmánků v Mladé Boleslavi, pojmenovali symbolicky Slavia. Postupně kola motorizovali. Již v roce 1898 postavili také první motocykl se značkou L & K.
První automobily v Mladé Boleslavi
Na začátku našeho století již začala v Mladé Boleslavi výroba skutečných automobilů. Prvním byla dvouválcová voituretta typu A, nu a zatím posledním typem z Mladé Boleslavi je současný typ Škoda Fabia. Značka L & K zanikla po začlenění do koncernu Škodovy závody. Laurin a Klement museli ustoupit síle bankovního kapitálu.
Návod na sestavení modelu
Naše vystřihovánka vám představuje model vozu L & K z roku 1907. Byl to luxusní čtyřválcový vůz typu E s maximální rychlostí 70 km/h. Sestavení je poměrně jednoduché, ovšem jen pokud si pečlivě předem přečtete návod, prostudujete návodnou kresbu a prohlédnete si jak, jednotlivé díly souvisejí.
Přípravné práce
Na rub dílu 1 přeneste úsečky A-A, B-B, C-C a D-D. Kancelářským papírem podlepte díly 1, 4, 5, 8, 9, 28, 29, 30, 31, 51, 52 a 53. Z rubu pak začerněte tuší díly 8, 13, 14, 17, 28, 29, 30, 31 a 51. Z kuchyňské špejle průměru 2 mm nařežte osu volantu 16 a dvě osy kol 46 a 47. Rozměry a zbarvení jsou vyznačeny ve vystřihovánce. Hrany ohybů, které budete nařezávat z líce vystřihovánky, jsou kresleny plnou čárou, označenou na koncích černým trojúhelníčkem. Hrany, které je nutno rýhovat z rubu, jsou označeny čerchovanou čárou (-.-.-). Na rub je přenesete pomocí vpichů špendlíkem na koncích čáry. Prořezy pro zalepení os jsou značeny černou úhlopříčkou, výřezy ploch z dílů vyznačuje červená úhlopříčka. Nyní již začněte lepit. Všechny díly si předem před přilepením vyzkoušejte "nasucho", kam patří. K dílu 1 přilepte výztuhy 2 a 3. Díl 2 vlepte na přídi do prořezů v dílu 1 a přilepte k chlopni. Díl uzavřete. Díl 3 vlepte na zádi do prořezů v dílu 1, přilepte k chlopni a díl uzavřete. Díly 4 a 5 nalepte na díl 1. Na úsečku A-A nalepte zpracovanou kapotu motoru, slepenou z dílů 6, 7 a 8. Z rubu dílu 8 nalepte díly 9 (2x). Z dílů 10, 11 a 12 slepte prostor řidiče. Nyní do dílu 10 vlepte pedály z dílů 13 a 14. Celek přilepte na podvozek k motoru na úsečku B-B. Držák volantu 15 zkompletujte a spolu s osou volantu 16 nalepte na díl 10. Pokračujte slepením sedadel. Nejdříve budete pracovat na předním. Do dílu 17 vlepte komplet sedadla z dvou dílů 18 a 19. Celek nalepte na úsečku C-C na dílu 1 a k dílu 10. Slepte řadicí páku 20 a nalepte ji na vyznačené místo na dílu 12. Zadní sedadlo slepte z dílů 21 a 22. Zespodu přilepte "kufr" 23. Takto zkompletovanou zadní část vozu se sedadlem připojte k podvozku na úsečku D-D. Pak dokončete prostor zadního sedadla: díl 24 nalepte mezi přední a zadní sedadla, díly 25 (2x) nalepte z rubu k dílu 21 opět do prostoru mezi sedadla. Z dílů 26 a 27 slepte dvířka a upevněte je zevnitř dílu 21. Nyní zpracujte držáky blatníků z dílů 28, 29, 30 a 31 (všechny jsou 2x). Díly 29, 30 a 31 nalepte na vyznačená místa na podvozku 4 a 5 a díly 28 na kufr 23. Nechte zaschnout a pak na držáky přilepte blatníky, a to levý 32 a pravý 33. Z dílů 34 a 35 sestavte skříňku na nářadí a celek přilepte na vyznačené místo na levé stupačce (díl 32). Kliku 36 vyřízněte z prostoru vzpěr dílu 51, sestavte a přilepte na čelní masku vozu 8. Pokračujte sestavením horních světel. Z dílů 37 a 38 - vše 2x - slepte svítilny, k nim přilepte natupo díl 39 (2x) a nalepte je na díl 10. Z dílů 40 (2x) a 41 (2x) slepte hlavní čelní světlomety a nalepte je na díly 9 a 8. Z dílu 49 (2x) sestavte volant a přilepte jej na špejli 6. Dvě tabulky s letopočtem - díly 50 - nalepte na vyznačená místa na dílech 2 a 3 (ty nejsou v návodné kresbě). Zbývá udělat kola a střechu. Kola slepte z dílů 42, 43 (vše 4x) a 44. K vnitřnímu boku kol přilepte na střed díly 45 (4x). Nyní vsuňte do podvozku předem připravené osy kol 46 (přední) a 47 (zadní), zajistěte je zákolníky 48 (4x) tak, aby po stranách vyčnívaly stejně, a zákolníky zakápněte lepidlem. Po jeho zaschnutí nasuňte na osy kola a zakápněte je ze stran lepidlem napevno k ose. U střechy 51 opatrně vystřihněte (vyříznete) vzpěry tak, abyste je neoddělili od základního dílu. Do vzpěr vlepte výztuhy 52 a 53 a pod zátěží nechte naplocho proschnout. Pak střechu vytvarujte, slepte v ohybech a prostřizích. Nechte ji zaschnout a můžete ji zasunout konci vzpěr do prořezů v dílech 21 a 22 (zadní sedadlo s karosérií) a také v dílech 17, 18 a 19 (přední sedadla s karosérií). Tím je model hotov a můžete si jej zařadit do své sbírky.
MUZEUM ŠKODA AUTO
S historií automobilky Škoda se můžete seznámit v Muzeu Škoda auto (Václava Klementa 294, Mladá Boleslav). Uvidíte zde na vlastní oči nejen významné historické vozy včetně vozů současných, ale i postup práce automobilových designérů - páskovou kresbu, výrobu hliněného modelu či laminátový výlisek karoserie nového automobilu. Pro bližší informace navštivte internetové stránky www.skoda-auto.cz, kde najdete i fotografie a popis všech vozů automobilky L&K a Škoda. Mimo jiné si zde prohlédnete i tohoto krasavce z druhé poloviny čtyřicátých let - oblíbenou Škodu 1101 tudor.
Oživte si model laurinky dobovými figurkami
Po slepení modelu vozu Laurin & Klement můžete využít figurek, které lemují vystřihovánku auta. Seznámíte se tak zároveň s motoristickou módou ze začátku našeho století.