Motorová mláďata

Sdílej
 
AKTUALITA Na jarním ženevském autosalonu se tradičně objevují vozy, které v blízké době ovládnou automobilový trh. Letos jsou mezi nimi hned dvě škodovky - studie luxusní limuzíny nazvaná Montreux a čtyřdveřový sedan Škoda Fabia. Ovšem ani ostatní automobilky se nenechaly zahanbit a ukázaly, kam bude směřovat automobilový průmysl v příštích letech. Pojďte se na autosalon podívat s námi.

Nejprve zamíříme do expozice Škodovky. První a nejzajímavější českou novinkou je Škoda Montreux, která se velikostí i pojetím podobá známému Volkswagenu Passat. Přední maska vozu je však na první pohled škodovácká a navazuje na tradici modelů Octavia a Felicia. Ačkoli je Montreux teprve studií, tedy návrhem budoucího automobilu, je velmi pravděpodobné, že jeho konečná podoba se příliš nezmění. Definitivní verze se představí na podzimním frankfurtském autosalonu. Dosud neznámý je název budoucí limuzíny, téměř jistě se však nebude jmenovat Montreux, což je jméno švýcarského městečka ležícího na břehu jezera Léman. V odborných diskusích se často objevuje označení Škoda Bohemia. Pokud by však automobilka sáhla do historie podobně jako u octavie a felicie, v úvahu by přicházel název Superb. Toto jméno zdobilo osmiválcovou limuzínu Škoda vyráběnou koncem čtyřicátých let. Novou luxusní škodovku bude pravděpodobně pohánět šestiválcový motor.

Elegantní fabia

Studie nejnovější škodovky, nazvaná Montreaux, míří do třídy vyšších automobilůŠkoda Fabia sice již na evropských silnicích jezdí více než rok, ale pětidveřovému hatchbacku a kombi zatím chyběla nejklasičtější karoserie typu sedan. Příznivci tradičního pojetí automobilu se brzy dočkají, když se od května začne prodávat i Fabia sedan. Je stejně jako kombi dlouhá 4,22 m a místa je uvnitř dostatek nejen pro cestující, ale také pro zavazadla o objemu 438 l. Pro designéry bývá mnohdy těžký oříšek vytvořit pohledný sedan z hatchbacku, u nové škody se to docela povedlo.

Malá velká auta

Upravená novinka - v Ženevě byl představen i dlouho očekávaný Peugeot 307, designéři firmy hned také předvedli studii vycházející z tohoto modelu. Jedná se o pick-up s plnohodnotnou kabinou nového PeugeotuŽenevský autosalon potvrdil trend, který tvůrcům aut velí vytvářet dojem robustnosti až agresivity. Patrné je to již u malých vozidel, jejichž přední masky se tváří, jako by patřili luxusním limuzínám. Mezi značky, které se dokáží vyvarovat přílišné nabubřelosti výrazu předních masek svých vozů a vyrábějí esteticky přitažlivá auta, patří i francouzský Peugeot. V Ženevě se objevil dlouho očekávaný model 307 v nižší střední třídě, tedy konkurent i u nás úspěšných modelů Ford Focus a Opel Astra. Peugeot 307 se zepředu dost podobá oblíbenému modelu 206. Výškou 151 cm a vnitřním uspořádáním se však blíží velkoprostorovým automobilům. V tomto duchu se představila i nová pětidveřová Honda Civic a Fiat Stilo. Konstruktéři automobilů se snaží zvětšit vnitřní prostor a pohodlí cestujících, aniž by zvětšovali plochu podvozku. Moderní automobil tedy logicky získává prostor díky zvýšenému stropu karoserie a přitom je v silničním provozu obratný a parkování na malém prostoru mu nečiní takové potíže jako příliš dlouhým a širokým vozidlům.

SUV - sportovní vícebojaři

Nejprve se svého znovuzrození dočkal legendární brouk a teď i jeho neméně slavný bratr VW Bus. Studie nového modelu byla nazvána jednoduše Microbus, motor se přestěhoval dopředu a vůz plně využívá všech vymožeností současné technikyModerní automobil se také stále více přibližuje představě o sportovním vícebojaři. Vozy kategorie SUV (Sport Utility Vehicle - sportovně užitkové vozidlo) dokážou kromě běžných silničních podmínek zvládnout i lehký terén, navíc jejich vnitřní uspořádání dovoluje pohodlně poobědvat, v případě potřeby i přespat a samozřejmě odvézt velké množství zavazadel. I když těžší terén bývá nad jejich síly, obliba vozů rychle expandující kategorie SUV převyšuje klasická terénní auta typu "off road". Také jejich cena bývá podstatně nižší. Po Hondě CR-V a HR-V, Toyotě RAV, Renaultu RX4 a dalších značkách se ke vstupu do této kategorie odhodlalo i švédské Volvo, které nyní patří do rozsáhlé říše automobilky Ford. Volvo, známé svou snahou o maximální bezpečnost, v Ženevě vystavilo svou představu o terénním voze modelem ACC (A znamená Adventure - dobrodružství, CC - Concept Car - koncepční vůz). Jeho další koncepční vozidlo SCC (S - Safety - bezpečnost) je prvním vozidlem na světě, které má také vnější airbagy pro ochranu chodců při kolizi! Pozoruhodně nápaditý vůz SUV připravuje Peugeot, jehož studie 307 Caméleo vychází z nového modelu 307. Záď auta připomíná pick-up. V případě potřeby lze zavazadla zcela zakrýt víkem, větší sportovní náčiní, například jízdní kola, lze vozit kompletní, bez nutnosti rozebírání.

Tři litry na sto

Další fabia - modelová řada fabií si již v ničem nezadá s ostatními značkami. K verzím hatchback a combi přibyl i sedanŽenevský autosalon ukázal, že ještě dlouho budeme jezdit na benzin nebo naftu. Emisní normy jsou stále přísnější, ale výrobcům se je daří plnit. Spotřeba paliva se přibližuje vysněné hranici tří litrů na sto kilometrů jízdy, která je považovaná za konečnou stanici u spalovacího motoru. Budoucnost pohonu automobilů je spojována s palivovými články a vodíkem. Přesto přední výrobci experimentují také s elektrickým pohonem. Japonská Toyota již prodává hybridní automobil Prius s kombinovaným benzinoelektrickým motorem, který spoří dva až tři litry klasického paliva na sto kilometrů. V Ženevě představila koncepční vůz E-Four Hybrid, první vozidlo s pohonem čtyř kol využívající elektrickou energii.

NEJDRAŽŠÍ NA SVĚTĚ

Co spojuje naše škodovky s nejdražším automobilem světa Bugatti Veyron? Obě automobilky patří do koncernu Volkswagen, který se v posledních letech rozrůstá o vysloveně luxusní "kousky". Vlastní značku Bentley, v roce 2003 převezme od BMW Rolls-Royce a sbírku doplňuje Lamborghini - italský výrobce superrychlých sportovních vozů. Nejdražší auto světa - Bugatti EB 16.4 Veyron - ukrývá pod kapotou motor o výkonu 736 kW (1001 koní), kterým překonává i sílu motorů monopostů formule 1. S cenou 1 000 000 marek se má stát nejdražším automobilem světa.