Letadlo i vrtulník

Sdílej
 
Stroj schopný startovat a přistávat jako helikoptéra a přitom létat jako letadlo nedává stále spát leteckým konstruktérům. Nový americký letoun V-44 FTR obě tyto podmínky splňuje.

Letadlo i vrtulníkNení to ještě tak dávno, kdy se v americké armádě objevil letoun s označením V-22 Osprey, stroj s vrtulemi na koncích křídel, které se naklápějí podle potřeby do vodorovné či svislé polohy. Nyní americké ozbrojené síly odtajňují vývoj nového typu letounu - V-44 FTR (Future Transport Rotorcraft), dvoukřídlého čtyřčete s konstrukcí odvozenou z V-22. Nic podobného nikde na světě neexistuje. Toto letadlo-helikoptéra vzniklo v konstrukčních dílnách firmy Bell Helicopter Textron. Technické podrobnosti uspořádání stroje se stále tají, avšak v principu jde o zdvojení systému pohonu dosavadního typu V-22.

V-22 OSPREY

V-22 OSPREYV-22 Osprey je dvoupilotní samostatně operující letoun s vertikálním vzletem a přistáním. Je přizpůsoben pro boj, transport vojáků i zásobování lodí a základen po celém světě. Tento letoun byl odvozen z helikoptér CH-46E a CH-53D.

Nákladní letoun

Nově řešený typ V-44 FTR by měl být těžkým dopravním prostředkem, schopným do zavazadlového prostoru o rozměrech 2,4 x 2,4 x 13 m naložit několik lehčích armádních vozidel různých typů nebo řadu kontejnerů s vojenským materiálem. Bude moci dopravovat také několik čet vojáků i s výzbrojí, a to do vzdálenosti až 3200 km. Stroj je schopný létat rychlostí kolem 450 km/h a pak přistát svislým sestupem na malém prostoru bez potřeby letištní dráhy.

Konstrukční řešení

V-44 FTR bude mít dvě pevná křídla, na koncích opatřená pohonnými systémy s motory Rolls-Royce Allison, nesoucími třílisté vrtule. Počítačem ovládaný systém regulace polohy rotorů bude zajišťovat bezpečný start, let i přistání za všech povětrnostních podmínek, dokonce i v případě selhání či ztráty jednoho motoru. Anatomie letadla s některými podrobnostmi vnitřní struktury a vybavením zbraněmiKonstrukčním problémem tohoto čtyřčete bylo, zda mohou rotory pracovat tak blízko u sebe, aniž by vznikalo víření, jež by narušovalo dráhu letu či znesnadňovalo jeho kontrolu. Konstruktéři však vycházeli ze svých bohatých zkušeností získaných s pěti sty starty a lety předchozích typů X-22 a V-22. Navíc zkoušky ve vodním tunelu prokázaly, že proudění vznikající při rotaci vrtulí směřuje od předních i zadních vrtulí podél trupu dolů.

Náhrada za vrtulníky

Nový typ V-44 FTR unese dvojnásobnou zátěž a má osmkrát větší skladovací prostor proti V-22 Osprey. Očekává se, že bude vyhovovat nárokům námořního i pozemního vojska a nahradí i některé typy současných helikoptér. Po vybavení moderními laserovými zbraněmi a přesnou kontrolou palby bude možné i jeho využití v bojových akcích. Odborníci soudí, že toto létající čtyřče může při své velké nosnosti, možnosti vyzbrojení, dlouhém doletu a poměrně velké rychlosti být významným bojovým konkurentem některých vrtulníků.