Motor řval v nejvyšších obrátkách. Pneumatiky byly po několika odjetých okruzích a jednom nechtěném výletu mimo trať ohřáté. Nasedli jsme do závodního speciálu. Tenhle Peugeot 106 zvenku sice vypadá jen jako malé auto polepené reklamami, ale při pohledu dovnitř nikdo nemůže pochybovat o tom, že se jedná o něco extra - dvě sportovní sedačky, ochranný rám, bezpečnostní nádrž v kufru. Peugeot vyrazil - zrychlení nás přimáčklo do sedadel. Ještě jednou jsem zkontroloval bezpečnostní pásy a helmu. Blížili jsme se k první zatáčce, automobil se jen lehce naklonil - držel na silnici jako přibitý. Několik zatáček těsně za sebou. Gumy pískají, motor řve, auto vlétá na šotolinu, podběhy kol začínají bombardovat tisíce kamínků. Zatáčka, vůz se stáčí do smyku, jede bokem - po dveřích. Pilot musí řídit úplně jiným stylem než na asfaltu. Další dlouhá zatáčka. Auto ladně klouže po hlíně. Vjíždíme na asfalt, na pravé straně se mihnou rozházené pneumatiky a poražený plot, do něhož před chvílí vletěl závodní ford. Točíme ještě několik dalších kol. Zastavujeme - odcházejí gumy. Jízda s nejmladším závodníkem v historii "velkých" automobilových závodů opravdu stojí za to.
TOMÁŠ KOTEK
Tým - Delta Racing Team http://www.delta-team.cz Narozen - 25. 6. 1987 Úspěchy - mezi největší patří 4. místo v mistrovství ČR autocrossu do 120 ccm
Nejmladší závodník
Tím závodníkem je Tomáš Kotek, třináctiletý kluk, který vloni ukončil svou sedmiletou závodní kariéru v dětských buginách a přesedlal na náročnou disciplínu zvanou rallycross. K Tomášovi jsme se dostali samozřejmě přes závodní auta. Jak asi víte, minulou sezonu jezdil v ábíčkovské dětské bugině Zdeněk Škvor (v kategorii do 160 ccm). A protože Zdeněk je talent a svoji kategorii vyhrál, projevil o něj zájem profesionální Delta Racing Team, v němž závodí i Tomáš. Tím se nám naskytla možnost podporovat i jeho. To, že mohou ve "velkých" autech jezdit už čtrnáctiletí závodníci, umožňuje změna pravidel automobilových soutěží na uzavřených tratích. Díky ní mohou tito jezdci "sedlat" vozy s motory do 1400 ccm a utkávat se se zkušenými staršími piloty - kategorie 2a nemá žádnou horní věkovou hranici. Letos v ní pojede několik mladých závodníků - Tomáš Kotek je nejmladším z nich (a je také zřejmě nejmladším závodníkem v historii "dospělých" závodů na světě). Čtrnáct mu nebude dokonce ani do začátku sezony, a pokud nedostane výjimku, nebude se moci zúčastnit prvních dvou závodů - o to větší úsilí bude muset vynaložit při zbývajících pěti. Nikdo od něj samozřejmě nečeká, že hned vyhraje. Rallycross je techničtější sport a za soupeře bude mít jezdce patřící k evropské špičce.
Jak se jezdí rallycross
Rallycross v sobě spojuje diváckou přitažlivost okruhových závodů a náročnost rallye - je to přestupní stanice na tuto královskou disciplínu automobilového sportu. Trať je částečně asfaltová a částečně šotolinová (nezpevněný povrch). Tato kombinace vyžaduje dokonalé zvládnutí vozu. Zatímco na asfaltu drží auto poměrně dobře, na šotolině klouže a je potřeba projíždět zatáčky řízeným smykem. Tratě jsou ještě ke všemu většinou postaveny tak, aby přechody mezi povrchy vycházely do zatáček, a řidič proto musí vynaložit veškeré úsilí k perfektnímu průjezdu těmito místy. O zajímavé momenty není nouze.
Škola pro závodníka
Nemyslete si ale, že závodění je nějaká zábava na víkend - je to opravdový sport. Tomáš navštěvuje sportovního lékaře, který mu připravuje speciální stravovací režim a plánuje fyzickou "nezávodní" přípravu, v rámci níž musí pravidelně cvičit. Hlavní důraz je ale kladen na řízení. Každý týden jezdí dvacetiminutový motokárový závod s profesionálními závodníky. Motokáry mu pomáhají zvládat tlačenici s ostatními vozy i sžít se s asfaltovým povrchem, se kterým se při závodech bugin nesetkal. Protože se ale rallycross jezdí s velkými auty, musí dostat do krve jejich řízení. V tom mu pomáhá tréninkový Peugeot 205. Rozdílů proti buginám je víc než dost. Rallycrossové speciály jsou těžší (bugina váží 170 kg a peugeoty okolo 800 kg), výkonnější (bugina má 15 kW a "velký" závoďák 95 kW), a především mají hnanou přední nápravu (Tomášovy buginy měly hnanou vždy zadní), čímž se zásadně mění styl jízdy. Řidič se musí naučit ovládat pravou nohou plyn a současně levou nohou brzdu, čímž dostává auto do kontrolovaného smyku. Důležitý je i trénink reflexů - zejména rychlé reakce při startu. Tomáš závodí i na virtuálně. Nejdříve používal pécéčko a nyní trénuje na playstationu. Při ježdění kvalitních automobilových her se totiž může ledacos naučit. Jelikož závodění není omluvenkou do školy, musí všichni mladí jezdci Delta Racing Teamu (jsou zde ještě motokrosaři a buginkáři) zabrat ve škole - zhoršení prospěchu by mohlo vést i k vyřazení z týmu.
Závodní speciál
Bez auta je i sebelepší řidič jen zkušeným chodcem. Tomáš jezdí s Peugeotem 106, který, jak jste asi poznali z prvního odstavce, není žádné tintítko. Automobil vychází ze sportovní sériové verze upravené pro závodění v kategorii 2a. V té jezdí vozy s jednou hnanou nápravou a motory o obsahu do 1400 ccm - mimo Peugeot 106 je to například Volkswagen Polo, Suzuki Swift, Citroe¨n AX a podobná auta. Pravidla dovolují poměrně malé množství úprav. Diferenciál (zařízení vyrovnávající nerovnoměrné otáčení hnaných kol) může být samosvorný. Jeho předností je menší přelévání sil mezi koly a tím zajištění jejich stálého záběru. Další povolenou změnou je úprava odstupňování jednotlivých rychlostních stupňů, základ převodovky však musí být sériový a řadí se klasicky do "háčka". Díky změně převodů auto sice nedosahuje vysokých rychlostí (ty by se při rallycrossu stejně nevyužily) a jede "jen" 150 km/h. Má ale velký krouticí moment, takže perfektně zrychluje a kratší stupně umožňují lépe využít optimální otáčky motoru (s původní převodovkou by peugeot jel bez problémů dvě stě).
Bezpečnost a přísné předpisy
Co se týče bezpečnostního vybavení, je kromě profesionálního nehořlavého oblečení závodníka nutný ochranný rám a bezpečnostní sedačka. Ochranu jezdce v případě nehody zlepšuje ještě speciální palivová nádrž. Jinak musí mít auto vše jako u sériové verze. Ani výběr pneumatik není bez omezení - gumy musí být buď stejně velké jako u sériového vozu, nebo menší. Automobilové závodění prostě není žádná legrace, ale sport pro lidi, kteří mu věnují vše. My se v průběhu letošní sezony na rallycross ještě několikrát podíváme a budeme vás pravidelně informovat o tom, jak si Tomáš vede. Nejlepší ovšem bude, když se na závody přijdete podívat - stojí to za to.
V příštím ABC uveřejníme kalendář autokrosových a rallycrossových závodů pro tento rok.
VÝBĚR Z PRAVIDEL
Rallycross je divácky velice zajímavý sport a divize 2a je tento rok zařazena do seriálu mistrovství republiky. Abyste při sledování závodu věděli, co se na trati děje, přiblížíme vám trochu jeho průběh. Nejprve se jedou dva povinné tréninky. Po nich jezdci postupují do tří kvalifikačních rozjížděk. Následuje finále rozdělené na skupiny A a B. Finále se účastní celkem 15 kvalifikovaných jezdců - nejlepších 7 jede ve skupině A, zbývajících 8 ve skupině B, vítěz skupiny B postupuje do skupiny A. Na stupních vítězů pak stojí první tři z druhé rozjížďky skupiny A (druhá rozjížďka skupiny B se už nejede). Podrobnější pravidla najdete na internetové adrese http://www.rallycross.cz