Sami přes oceány

Sdílej
 
ZÁVODNÍ JACHTY Muži, kteří se vydávají na větších či menších jachtách napříč oceány, jsou určitě dobrodružní, odvážní a silní chlapi. Elita mořských vlků, která se zúčastňuje soutěžních sólových plaveb kolem světa, patří bezesporu mezi nejlepší světové atlety, i když nejsou zdaleka tak populární jako někteří představitelé jiných sportů.

NEJLEPŠÍ JACHTAŘKAPrvním člověkem, který sám obeplul zeměkouli, byl patrně americký jachtař Joshua Slocum. Stalo se to zhruba před sto lety. První oficiální závod plachetnic s posádkou jednoho muže, který se pořádal v roce 1960, vyhrál Angličan Francis Chichester. Trasa vedla z britského Plymouthu do Newportu na severoamerickém Rhode Islandu, a Chichester ji překonal pouze s jednou zastávkou. Bez přerušení to v roce 1966 jako první dokázal jiný Angličan - Robin Knox-Johnston.

Soutěže

Britové tradici sóloplaveb započali, Francouzi však tento extrémní sport značně rozvinuli a dnes ho sponzorují a organizují vždy v červnu pod označením Europe 1 New Man STAR, zkráceně OneSTAR či OSTAR. Od přelomu let 1989 a 1990 se startuje jiný závod - Vendée Globe, ve kterém jachtaři obeplouvají celou zeměkouli. To však nejsou závody každoroční.

Drsné podmínky

Sám na širém moři, odkázán jen na své schopnosti - takové jsou závody jachetKromě dokonalé tělesné zdatnosti musejí jachtaři perfektně ovládat svoji loď a všechno technické i navigační vybavení, odolávat samotě a nedostatku spánku. Musejí si také umět poradit s možnými poruchami a psychicky se vyrovnat s dlouhotrvajícími nápory vln, burácejících větrů a bouří, které nejsou v oblastech jižních oceánů, kudy jejich cesta vede, žádnou mimořádnou událostí. Sólový jachtař musí být dobrodružný, soběstačný a zručný jedinec, ochotný neustále se učit a zdokonalovat. Chce-li být úspěšný, musí si zvyknout i na jiný režim spánku. Spát v noci osm hodin denně bez přerušení není na lodi možné. Spíš je obvyklé spaní v krátkých etapách podle situace, která to umožňuje. Jachtaři prý nespí více než pět hodin denně, a to ještě přerušovaně.

Bezpečnost v rámci možností

Soutěž Vendée Globe je velice náročná. Závod se snadno může změnit v boj o přežitíLodě jsou nejmodernějších konstrukcí a musejí zajišťovat v maximální míře bezpečnost plavců. O cenách takto vybavených jachet se ani nemluví, bez movitých sponzorů by se sóloplavby v žádném případě nedaly uskutečnit. Ke stavbě lodí se používají lehké, pevné a odolné materiály, vyrobené z uhlíkových vláken. Vše na lodi je uspořádáno účelně a přehledně, potřebné věci musí mít plavec blízko při ruce. Sólové plavby dneška zcela změnila satelitní komunikace, pomocí níž může být jachtař stále ve spojení s pevninou či jinými plavidly. Malý satelitní systém Satcom C umožňuje přenos textových zpráv, zatímco systém Satcom B je schopen přenášet obraz pomocí palubního videa. V posledních letech mohou příznivci plaveb sledovat život na palubě téměř bezprostředně pomocí internetu.

Transoceánské jachty

Dnes se používají dvě kategorie lodí - třída Open 50 - délka 50 stop (15,2 m) - a Open 60 - délka 60 stop (18,3 m). Za příznivého větru dosahují rychlosti až 55 km/h. Stejně jako tradiční jachty mají naspodu kýl, zatížený objemným olověným závažím. Ten zamezuje převržení lodi a přílišnému zmítání při větru. U menších lodí se kromě kýlu využívá i tzv. daggerboard - ploché nezatížené desky, které se snižují či zvedají podle toho, jak je třeba omezit pohyby do boku. Kýl není stabilní, ale pohyblivý pomocí hydraulického mechanismu. Tím se olověná zátěž posouvá z jedné strany na druhou, aby se zlepšila stabilita lodi a tak se i za vanoucího větru lépe udržel směr plavby. Dalším prostředkem k udržení stability směru jsou nádrže s vodou, jež lze podle potřeby na jedné či druhé straně lodi naplnit nebo vyprázdnit. Moderní jachty by nebyly kompletní bez autopilota, který se stará o plavbu lodi. Bez tohoto počítače by byly transoceánské poutě mnohem složitější a riskantnější. Jachta třídy Open 601 - vodotěsná přepážka 2 - nesymetrické desky 3 - náhradní plachtoví 4 - vodní zátěž 5 - hydraulický mechanismus pro pohyblivý kýl 6 - navigační centrum 7 - lůžko 8 - kuchyňka 9 - skladovací skříňky 10 - záchranný člun 11 - prostor pro autopilota 12 - úniková dvířka

Vendée Globe

Soutěž Vendée Globe byla založena Francouzem Philippem Jeanototem a zúčastňují se jí nejlepší jachtaři z celého světa. Start i cíl jsou ve městě Sables d’Olonne v Biskajském zálivu. Vyplouvá se počátkem listopadu a vítěze zde očekávají někdy v únoru. Směr plavby je nejprve západní, pak se stočí na jih kolem Afriky, napříč Indickým oceánem, dále mezi jižním pobřežím Austrálie a Antarktidou, přes jižní Pacifik, kolem Hornova mysu a Atlantikem zpět do Francie. Při prvním závodě startovalo třináct lodí a do cíle jich doplulo sedm (vítěz za 109 dní). Na přelomu roku 1992 a 1993 startovalo čtrnáct lodí, doplulo jich také sedm (vítěz za 105 dní). V ročníku 1996/97 dosáhlo cíle jen šest jachet ze šestnácti startujících (nejrychlejší byla v cíli opět za 105 dní). Řada lodí se musí během soutěže uchýlit pro poruchy či únavu plavce do některého z přístavů, mnozí na širém moři ztroskotají. Ztráta života zatím postihla jen dva muže, ostatní byli vždy zachráněni, několikrát dokonce jinými účastníky klání, a to i přes hrozbu vyřazení ze závodu (pro porušení pravidel sólové plavby). Lidské životy jsou přece jenom důležitější než vítězství v soutěži.

NEJLEPŠÍ JACHTAŘKA

V současnosti se mezi nejlepší jachtaře řadí i žena, Angličanka Ellen McArthurová (viz foto vlevo). Jachting ji zaujal už v osmi letech. V sedmnácti si pořídila první loď a už o rok později uskutečnila první sólovou plavbu kolem Británie. V roce 1999 byla zvolena "Jachtsmanem roku" (Yachtsman of the year) a v roce 2000 se ve třiadvaceti letech jako nejmladší účastnila soutěže OneSTAR. Udivila jachtařský svět vítězstvím ve třídě jednotrupých plavidel, přičemž porazila mnohem zkušenější muže.