Vývoj automobilů jde nezadržitelně dopředu. Mezi nedůležitější kritéria však už nepatří jen rychlost, výkon a pohodlí, ale i ohleduplnost k životnímu prostředí a bezpečnost. A právě na téma bezpečnosti představilo Volvo, automobilka proslulá především bezpečností svých aut, studii vozu využívající snad všechny současné poznatky tohoto oboru. Tento stroj, který byl k vidění na detroitském a ženevském autosalonu, nese označení SCC, což znamená Safety Concept Car (koncepce bezpečného automobilu). Některé v něm použité systémy by se měly v blízké budoucnosti objevit i u sériově vyráběných automobilů.
Nebezpečný řidič
Celá studie vychází z toho, že nejnebezpečnější "věcí" v automobilu není žádné zařízení, ale - řidič. V podstatě jen on může dopravní nehodu způsobit, nebo jí zabránit. K tomu však musí mít plnou kontrolu nad automobilem. K té zase potřebuje bez problémů dosáhnout na všechny ovládací prvky a mít přehled o dění okolo vozu - ne nadarmo je jedním z důležitých "rituálů" při zkouškách v autoškole nastavení zpětných zrcátek a sedadla. Pokud byste dělali testy ve Volvu SCC, tato procedura by odpadla. Všechny věci okolo řidiče se přizpůsobují požadavkům na dokonalý výhled z vozu a přístupnost všech ovladačů automaticky. Jakmile usednete na sedadlo řidiče tohoto auta, senzory podle polohy a tvaru vaší hlavy zjistí polohu očí a jí přizpůsobí nastavení sedačky, volantu, podlahy s pedály, středové konzole s řadicí pákou i zrcátek. Samozřejmě, pokud nejste s nastavením spokojeni, můžete si ho doladit podle svého přání. V takto upraveném interiéru by měl řidič rychleji reagovat na nenadálé podněty a při jízdě se méně unavit.
Průhledné auto
Aby byla auta co nejbezpečnější, je neustále zvyšována tuhost jejich karoserií. To vede nejen k větší bezpečnosti při nehodě, ale také k zvětšení jednotlivých sloupků mezi okny a tím ke znesnadnění výhledu z vozu. Největší problémy způsobují sloupky mezi čelním sklem a boky vozu, které překážejí ve výhledu při zatáčení. Konstruktéři Volva tento problém vyřešili opravdu skvěle - sloupky u SCC jsou průhledné. Jejich vnitřní konstrukce je podobná nosným nohám stavebních jeřábů a zvenku jsou kryty kvalitním plexisklem. Změn se dočkaly i sloupky mezi předními a zadními dveřmi, ty jsou v horní části prohnuty dovnitř (jejich pevnost je zvýšena spojením s rámy předních sedadel), což umožňuje řidiči takřka neomezený výhled šikmo dozadu.
Soustava kamer
Řídíte-li automobil, měli byste stále koukat před sebe, chcete-li se podívat dozadu nebo do stran, máte k tomu zrcátka. Ta jsou v některých situacích, zejména při kontrole prostoru těsně vedle auta (tzv. mrtvý úhel), nepoužitelná. Volvo SCC kontroluje okolí několika kamerami, jejichž obraz si může řidič přepnout na displej na palubní desce. V obou vnějších zrcátkách jsou kamery snímající prostor v mrtvém úhlu zrcátek. Další dvě kamery jsou vzadu, přičemž jedna míří dozadu ve stejném směru jako vnitřní zpětné zrcátko (poskytuje tak řidiči výhled dozadu i při zcela zaplněném zavazadlovém prostoru) a druhá k zemi, do prostoru těsně za automobilem (její obraz se na displej automaticky přepne se zařazením zpátečky).
Spousta senzorů
Ovšem spolehnout se jen na smysly řidiče nelze. Proto okolí vozu hlídá několik bezpečnostních systémů. Vpřed namířené kamery kontrolují pozici automobilu ve vztahu k čarám ohraničujícím silnici. V případě, že automobil prudce změní směr, aniž by řidič zapnul blinkr, spustí bezpečnostní systém zvukový signál. Na prostor za vozem i před ním dohlíží také radarová jednotka, která měří vzdálenost od vozidla vzadu i vpředu a porovnává ji s rychlostí SCC. Kdyby se vzadu jedoucí automobil přibližoval příliš rychle, nebo se naopak volvo příliš přibližovalo k autu před sebou, je na to řidič upozorněn. Podobně je sledován i mrtvý úhel vedle vozu. V případě, že řidič začne zatáčet do míst, kde se nachází jiný automobil, rozsvítí se varovný signál ve vnějším zpětném zrcátku, který je, pokud se situace stává nebezpečnější, doplněn signálem akustickým.
Pohled do tmy
Člověk je tvor denní a v noci přirozeně vidí špatně. Řídí-li ale automobil, musí se i za snížené viditelnosti rozhodovat stejně rychle jako ve dne. SCC je proto vybaveno speciálními světlomety řízenými počítačem. Světelný paprsek se mění podle rychlosti vozu a natočení volantu - jede-li auto rychle a rovně je paprsek delší a užší, při nižší rychlosti se zkrátí a rozšíří. Zatáčí-li automobil, je světlo namířeno do zatáčky tak, aby pokrývalo maximální plochu vozovky. V samotných reflektorech nejsou umístěny žárovky, světlo generované speciálním zařízením je do nich přiváděno pomocí optických vláken. Ovšem ani tyto chytré světlomety nemohou svítit všude. Proto je v automobilu zabudován sytém pro noční vidění a černobílý obraz z něj je promítán na skleněný displej před řidičem (displej je ve dne skryt). Řidič díky tomu vidí i do míst, kam reflektory nesvítí, a je-li oslněn světly protijedoucího auta, i do prostoru před vozem.
Pásy ze závoďáku
SCC má samozřejmě i bezpečnostní pásy - čtyřbodové, a dokonce dva druhy. Na zadních sedačkách najdete křížové pásy nazvané X4. Jsou to vlastně klasické tříbodové pásy používané ve všech civilních automobilech, doplněné dalším pásem vedeným přes druhé rameno. Na předních sedadlech jsou umístěny závodními automobily inspirované pásy nazvané V4. Zapínají se přezkou umístěnou vpředu a jsou vedeny přes ramena a boky řidiče. Zadní sedadla mají navíc elektronicky měnitelnou výšku sedáků, čímž odpadá nutnost používat dětské sedačky. Uvnitř kabiny jsou samozřejmě umístěny všechny myslitelné druhy airbagů a automobil má promyšlený systém deformačních zón. Ale ani kdyby na silnicích jezdily jen vozy jako Volvo SCC, vždy bude bezpečnost záviset na lidech uvnitř i mimo ně - a ti se k sobě musí chovat alespoň trochu ohleduplně.
OTISKY PRSTŮ MÍSTO KLÍČKŮ
SCC nemá klíče od dveří ani od zapalování. Místo toho je na jednotce dálkového ovládání umístěn snímač otisků prstů. Stačí jen přiložit prst a systém provede předprogramované kroky - odemkne vůz (jde nastavit, které dveře) a upraví interiér podle řidičových požadavků (zrcátka, sedadla atd.). Ke spuštění motoru je pak třeba pouze otočit startovacím ovladačem.
AIRBAG NA KAPOTĚ
Světovou novinkou SCC je airbag pro ochranu chodců, uložený ve spáře mezi kapotou a předním oknem. Aktivuje se senzory v přední části automobilu a na několik vteřin zakryje dolní část předního skla. To by mělo zabránit zranění chodcovy hlavy o sklo nebo sloupek. Z přední deformační zóny mezi motorem a nárazníkem byly také odstraněny všechny pevné součástky a celý předek vozu je náležitě zaoblen. Tyto úpravy by měly výrazně snížit závažnost zranění chodců.