Zapomeňte na Titanic, zapomeňte na Queen Elizabeth II, zapomeňte i na obří tankery - vedle Freedomu (svobody) budou tato plavidla vypadat jako parníky na Vltavě. Freedom nebude lodí, na kterou nastoupíte a ona vás odveze na místo určení - na ni se prostě nastěhujete. Loď bude totiž více než kilometr dlouhá a přes dvě stě metrů široká. Na nekonečnou cestu kolem světa se na ní vydá 100 000 lidí bydlících ve 25 podlažích, tyčících se do výšky sta metrů nad hladinou. Z toho 50 000 pasažérů bude na lodi trvale bydlet, 30 000 ji bude využívat jako hotel a 20 000 lidí bude tvořit personál plavidla (maximální počet lidí na palubě by měl činit 115 000 osob).
Cesta kolem světa
Freedom bude neustále na cestě kolem světa, přičemž tři čtvrtiny času stráví zakotvená v mezinárodních vodách v blízkosti velkých měst a zbývající čtvrtinu času popluje. Jedno obeplutí naší planety by jí mělo trvat dva roky. To, že se loď bude zdržovat jen v mezinárodních vodách, umožní zachovat na její palubě bezcelní zónu a nízké nebo žádné daně. Protože se Freedom nevejde do žádného průplavu zkracujícího námořní trasy, bude se při své pouti muset utkat s divokými vodami okolo Hornova mysu a mysu Dobré naděje.
Opravdové město
Základem tohoto neuvěřitelného plavidla (stavět by je měli začít během tohoto roku v Hondurasu) se stane 520 vodotěsných komor pospojovaných dohromady. Tyto plováky široké 15 až 30 metrů a dlouhé 15 až 37 metrů (vysoké by měly být všechny shodně 24 metrů) ponesou celou loď. Plavidlo by mělo být zbudováno až na vodě. Jednotlivé plováky se svaří do větších skupin, ty se pak spustí na moře a zde se spojí. Na takto vzniklém obrovském pontonu vyroste město se vším, co k němu patří. Najdete tu nemocnici se šesti sty lůžky, cestující se budou moci po lodi přepravovat pomocí osobních vlaků, k dispozici budou restaurace, supermarkety, kasino, tělocvičny, bazény, parky, banky, knihovna... prostě vše (a ještě více), co člověk najde v suchozemském městě.
Námořní bydlení
Nejdůležitější ale budou byty. Pokud sníte o krásném výhledu na neustále se měnící scenérii, připravte si opravdu tlusté prasátko. Za takovýto byt zaplatíte přibližně 31 milionů korun a cena po dokončení stavby ještě asi o 40% stoupne. Budete-li chtít ušetřit, můžete mít pokoj s výhledem na obchodní zónu a v nejhorším případě do chodby - za takovýchto 25 m2 se sprchovým koutem zaplatíte asi 4,8 milionu korun (po dostavbě se cena opět zvýší). Tyto částky však nezahrnují žádné služby (elektřinu, vodu apod.).
Loď bez kormidla
Aby mohla Freedom plout, potřebuje samozřejmě pořádně silné motory. O její pohon se postará sto lodních šroubů, roztáčených elektromotory napájenými energií ze 40 dieselových agregátů. Lodní šrouby se budou spolu s motory otáčet o 360°. To umožní velice dobrou ovladatelnost plavidla bez použití kormidla (to by muselo být obrovské) a dovolí lodi plout kontrolovaně do stran či couvat. Nad celým pohonným systémem bude bdít spousta elektronických zařízení napojených na navigační a radarové systémy. Maximální rychlost lodi je stanovena jen na 9 uzlů (asi 17 km/h) - tato relativně malá hodnota je nutná kvůli obrovské setrvačnosti plavidla, která by ho při vyšších rychlostech činila obtížně ovladatelným.
Letiště i přístav
Vzhledem k tomu, že Freedom se po svém vyplutí málokdy dostane ke břehu, budou její zásobování a dopravu lidí zajišťovat lodě a letadla. Proto v zadní části lodi vznikne přístav pro 250 plavidel a celou horní palubu zabere přistávací a vzletová dráha - na Freedom budou moci dosednout až čtyřicetimístné letouny. Jediným problémem je homologace letiště - zatím nikdo totiž nepostavil civilní letadlovou loď. Přistávání letadel by mělo být relativně snadné, Freedom bude tak těžká, že se během plavby za normálních podmínek nebude vůbec kolébat a ani bouře o síle hurikánu by jí neměla nějak výrazně vadit (při ní se už ale cestující trochu pohoupají) - loď podle konstruktérů odolá i třicetimetrovým vlnám.
Suchozemští námořníci
Na provozovatele plovoucího města však nečekají jen konstrukční problémy spojené se stavbou největší lodi světa. Nikdo totiž neví, jak se budou lidé namačkaní, i přes obří rozměry plavidla, na malém prostoru chovat. Freedom se vlastně stane samostatným světem, spojeným s pevninou především pomocí moderních komunikačních systémů. Záměrem provozovatelů je dostat na loď pasažéry z různých sociálních vrstev - od samostatných mladých lidí po rodiny s dětmi. Ovšem není zcela jisté, zda se to kvůli poměrně vysokým cenám bytů podaří. Konstruktéři sní dokonce o tak obrovském plavidle, že by na něm mohla žít soběstačná populace - voda by se podobně jako na jaderných ponorkách vyráběla elektrolýzou z mořské vody (tato technologie je plánována i na Freedomu) a potraviny by se pěstovaly v hydroponických sklenících. letiště; jedna z kontrolních věží; heliporty; výtah na letadla; hangár; sportoviště; bazény; parky; byty; palubní železnice; restaurace; zábavní centrum s kasinem; přístav pro 250 lodí; dieselové agregáty na výrobu elektřiny; lodní šrouby poháněné elektromotory
Policie na palubě
Na bezpečnost obyvatel Freedomu bude dohlížet 2000 mužů bezpečnostní služby (včetně odborníků na sociologii a kriminalistů) a rozsáhlý kamerový systém. Největší hrozbou se nejspíše stanou teroristické a pirátské útoky. Na lodi poplují v těsném sousedství lidé mnoha kultur, což by mohlo také způsobovat problémy. Podle námořního práva je nejvýše postavenou osobou na lodi kapitán - ten musí dodržovat zákony země, pod jejíž vlajkou popluje. Zatím není jisté, která to bude - uvažuje se o Irsku, Lucembursku, Holandsku či jiném státě Evropské unie - Česká republika zatím na seznamu není (nejsme v unii), ale kdo ví.
Nestane se novým Titanicem
Freedom si vysloveně "říká" o srovnání s Titanicem - stejně jako on vypluje na začátku nového století (dokonce i tisíciletí) a bude se jednat o největší do té doby postavenou loď, která svými rozměry značně vybočuje ze zaběhnutých standardů. Ovšem její konstruktéři o ní nikdy neřekli, že je nepotopitelná. Zatím to vypadá, že by Freedom ke dnu jít neměla. A to především díky tomu, že se jedná vlastně o vor - loď nesou plováky a proražení některých z nich nepovede k zatopení dalších. Největším nebezpečím jsou spíše již zmínění teroristé. Vzhledem k tomu, že se loď bude většinou pohybovat v blízkosti pevniny, měla by být hrozba nečekaného potopení uprostřed oceánu téměř nulová (i když záchranné čluny pro 100 000 lidí na palubě nejspíše nebudou), a pokud se loď potopí ve vodách mělčích než 100 metrů, mohou se obyvatelé zachránit útěkem na horní palubu, ta zůstane nad hladinou.
Takže se není skoro čeho bát - pro plavbu na Freedomu přece musíte mít alespoň trošku dobrodružnou povahu. A 15 % bytů je již prodaných, takže jestli máte zájem, pospěšte si.
Internet Domovská stránka projektu http://www.freedomship.com Zamluvte si pokoj za zvláštní cenu http://www.seacity.org
FREEDOM
délka - 1317 m šířka - 221 m výška - 105 m výtlak - 2,7 milionu tun plánovaný rok vyplutí - 2003 maximální počet lidí na palubě - 115 000
ODPADKY NA PRODEJ
Město na vodě se stejným počtem obyvatel, jako mají České Budějovice, samozřejmě vyprodukuje spoustu odpadků. Splašky ze záchodů, koupelen, kuchyní a podobných zařízení budou spalovány ve speciálních elektrických čističích a voda recyklována. Všechny ostatní materiály (plasty, kovy, papír apod.) budou lisovány, ukládány na lodi a při kotvení u pobřeží prodávány k recyklaci.
A CO ZVÍŘÁTKA?
Vzhledem k tomu, že na lodi bude trvale žít okolo 70 000 lidí, dá se předpokládat, že někteří si s sebou vezmou nějaké zvířátko. Zatím to vypadá, že povoleni budou psi a kočky. Přičemž na venčení jsou vyhrazeny parky. Pokud si ale na Freedom vezmete křečka nebo papouška, asi se nic nestane - kůň by ovšem na palubu nesměl.