Automobily Škoda se již v minulosti úspěšně prosazovaly v nižších třídách automobilových soutěží. Od roku 1991, kdy se Škoda stala součástí koncernu Volkswagen, kvalita osobních automobilů a obchodní úspěchy dovolily pomýšlet i na prosazení se v nejsilnější soutěžní třídě, tedy mezi vozy specifikace WRC - World Rallye Car.
ŠKODA OCTAVIA WRC 2001
Motor: čtyřválec 1999 ccm, 20 ventilů
Výkon: 221 kW/300 k
Maximální točivý moment: 600 Nm
Turbodmychadlo: Garrett TR30 R
Otáčky: 5500
Převodovka: sekvenční šestistupňová
Pneumatiky: Michelin
Ráfky: Speedline
Váha vozu: 1230 kg
Velké závodní auto
První verze Škody Octavia WRC se představila v říjnu 1998. Poprvé z mladoboleslavské automobilky vyjel vůz s pohonem na všechna čtyři kola. Bylo nutné získat zkušenosti s novým typem automobilu a důvěrně poznat tratě světových soutěží, kterých je v kalendáři mistrovství světa čtrnáct. Na každou rallye je nutné speciálně vyladit soutěžní vůz podle charakteru a povrchu tratě. Pracuje se s nastavením podvozku, upravují se převody, ladí motor, vybírají se vhodné pneumatiky a brzdy. Ze čtrnácti světových rallye se jedou čtyři na asfaltu, na deseti je převaha šotoliny. Velmi odlišné jsou klimatické podmínky, úplně jinak se připravuje auto na zasněžené tratě Rallye Monte Carlo a Švédskou rallye než na prašnou Safari rallye v Africe.
Skvělé výsledky
Ačkoli je rozpočet týmu Škoda Motorsport stále ještě znatelně nižší, než u značek jako je Ford nebo Peugeot, úspěchy se dostavily překvapivě brzy a koncem roku 1999 obsadil Bruno Thiry čtvrté místo na Britské rallye. Tento Belgičan závodící od roku 1989 se již v roce 1994 s fordem dokázal probojovat na stupně vítězů při RAC rallye. Pilotem druhé oktávky je Armin Schwarz, který v roce 1991 s toyotou vyhrál Katalánskou rallye a o pět let později slavil s fordem prvenství při RAC rallye. Schwarz se zasloužil o nejlepší škodovácké umístění loňského roku, kdy na Rallye Acropolis skončil pátý. Bruno Thiry se konečně stal stálým členem týmu a tak letos disponuje Škoda Motorsport nejsilnějším jezdeckým potenciálem ve své historii. Oba zkušené piloty doprovází na všechny soutěže dvaadvacetiletý nadějný český jezdec Roman Kresta, který by měl v závěru roku osedlat třetí Octavii a získat své první zkušenosti ze soutěží mistrovství světa.
Třetí generace
Na vývoji vozu se od počátku podílí Armin Schwarz: "Škoda Motorsport je usilovně pracující tým. Jsem rád, že se mohu na vývoji Octavie aktivně podílet a jsem přesvědčen, že Škoda bude pravidelně získávat body do mistrovství světa." V loňském roce se ukázalo, že Octavia je spolehlivé auto, jehož motoru však k úplné spokojenosti chybí několik "koní". Proto jsou výsledky lepší na zledovatělých tratích, na kterých výkon motoru nehraje tak velkou úlohu, jako při soutěžích na pevnějším povrchu. Vůz pro rallye je nikdy nedokončené dílo, které se závod od závodu vylepšuje. V průběhu sezóny plánuje Škoda Motorsport nasadit do závodů již třetí verzi Octavie.
Oktávie pro rallye
Maximální rychlost je odlišná podle charakteru soutěže. Většinou nepřesahuje 200 km/h, což není nijak oslnivá hodnota. Největší rychlost však není pro rallye rozhodující, protože na členitých tratích se prakticky nevyskytují úseky, kde by se dalo jet rychleji. Podstatné je zrychlení vozu, a to nejen z klidu, ale především během jízdy. Škoda Octavia dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit za 4 vteřiny. Pro srovnání - vůz formule jedna přibližně za 3 vteřiny a luxusní sportovní automobil Ferrari 550 Maranello, jehož maximální rychlost je 320 km/h za 4,4 vteřiny. Známé Porsche 911 Carrera dosáhne hodnoty 100 km/h z klidu za 5,2 vteřiny, přičemž jeho maximem je 280 km/h. Porsche má stejný výkon jako Škoda Octavia WRC, tedy 221 kW/300 k. Octavia je však hbitější při akceleraci. Pro tu není ani tak důležitý největší výkon, jako spíš hodnota maximálního točivého momentu a počet otáček, při nichž je tato hodnota k dispozici. Škoda Octavia WRC dosahuje točivého momentu 600 Nm již při 3250 otáčkách za minutu. Porsche "jen" 350 Nm a navíc až při 4600 ot./min. Také Ferrari za Škodou mírně zaostává - 569 Nm/5000 otáček za minutu. Vše je otázkou vyladění motoru.
STO LET ZÁVODŮ
Škodovka se motoristických závodů účastní již sto let a mladoboleslavské automobily vždy vedly kategorie slabších vozů. Na obrázku nahoře je Škoda 1101 - vítěz Rallye Argentina v roce 1948 a dole neméně úspěšná Škoda 130RS
NÁROČNÉ ZÁVODY
Soutěží v nejsilnější třídě vozů WRC se účastní 7 značek: Peugeot, Ford, Subaru, Mitsubishi, Škoda, Hyundai a Citro¨en. Většina týmů nasazuje dva, avšak někdy i tři jezdce. O úspěchu na rallye rozhodují rychlostní zkoušky. Součet jejich délek bývá přibližně 400 km. Každý pilot Škody Octavia najede za rok při soutěžích a testech kolem 30 000 km. Při každé rallye tým použije 100 - 140 pneumatik. Spotřeba benzínu při rychlostní zkoušce vzroste na 1 litr na 1 kilometr, tedy 100 l/100 km. Podobnou spotřebu vykazuje například vojenské bojové vozidlo pěchoty. Roční výbava pilota stojí asi 300 000 Kč (včetně šesti kusů kombinéz). Spolujezdec přečte během jediné soutěže mistrovství světa na 400 stran textu formátu A4 (rozpisu trati).
KALENDÁŘ SOUTĚŽÍ MISTROVSTVÍ SVĚTA RALLYE 2001
Rallye Monte Carlo | Francie - leden |
Švédská rallye | únor |
Portugalská rallye | březen |
Katalánská rallye | Španělsko - 22 - 25. 3. |
Argentinská rallye | 3. - 6. 5. |
Rallye Acropolis | Řecko - 31. 5. - 3. 6. |
Kyperská rallye | 14. - 17. 6. |
Safari rallye | Keňa - 12. - 15. 7. |
Finská rallye | 23. - 26. 8. |
Rallye Nový Zéland | 20. - 23. 9. - bez účasti Škody |
Australská rallye | 1. - 11. 11. - bez účasti Škody |
Rallye San Remo | Itálie - 4. - 7. 10. |
Rallye Korsika | Francie- 18. - 21. 10. |
Britská rallye | 22. - 25. 11. |