Kalamář

Sdílej
 

Varianta 1;  Varianta 2Váš pradědeček měl zřejmě na svém pracovním stole nádobku s inkoustem, které se říkalo kalamář. V ní si namáčel perko (jeho pradědeček ještě mnohem dříve dokonce seříznutý brk) a psal úhledným písmem dopis třeba prababičce. Slovo kalamář už pomalu vymizelo z naší slovní zásoby, ale kdo ví? Máme zprávy o tom, že se tyto rozmanité nádobky opět prodávají, ale pouze jako doplněk k nejdražším perům. Do našeho papírového kalamáře z vystřihovánky nebudeme nalévat inkoust, ale můžeme jej použít pro úschovu korálků, kamínků či mincí. Celé vymodelované těleso je vytvořeno sjednocením dvou mnohostěnů. Spodní část je mnohostěn, který má dvě rovnoběžné čtvercové podstavy pootočené o 45 stupňů a jeho plášť tvoří 24 rovnostranných trojúhelníků. Český název nemá, v angličtině je zván Snub Square Antiprism (najdete jej na internetové adrese http://mathworld.wolfram.com/SnubSquareAntiprism.html). Horní část jsme připravili z krychle, která je důmyslně rozdělena na dvě části. To, jak se dostat bez použití násilí do kalamáře, je malým hlavolamem. Sestavení celého modelu je náročné na přesnost a pečlivost, proto vám nabízíme dvě verze. První - bez složitého řezu krychle - zvládnou i začínající modeláři. Model uzavírá jednoduché víčko ve tvaru kvádru.

Návod na sestavení modelu

Pro všechny díly vystřihovánky platí: Plochy, které jsou označeny písmenem n, nebudeme ohýbat. Záložky označené d ohýbáme dovnitř (líc na líc), ostatní záložky vně (rub na rub). Všechny hrany narýsované plnou černou čárou ohneme vně, bílé hrany narýsované v částech A, E ohneme dovnitř. Před ohýbáním raději narýhujeme hrany a záložky podle pravítka. Čísla, která jsou zapsaná těsně u čar, si poznamenáme na rubu modelu. To, zda patříte mezi zkušené modeláře, zjistíte, podaří-li se vám sestavit část A. Pak se můžete rozhodnout pro náročnější variantu.

Varianta 1

Vystřihneme po obvodu část B, C, F. Správně a pečlivě naohýbáme hrany a záložky. Slepíme svislou hranu modelu B (čísla nad modelem nepotřebujeme). Po řadě přilepujeme hrany modelu C označené 10, 11, 12, 13 na záložky části B, orientujeme se podle barev. Například u hrany 10 na sebe navazují barvy tmavě modrá a světle modrá. Odklopíme ty trojúhelníkové stěny, které nemají záložky (aby se nám lépe pracovalo). Postupně potřeme lepidlem všechny záložky označené 14 a přilepujeme je k sousedním hranám. Nyní už budeme těleso uzavírat. Potíráme lepidlem záložky 15 a přilepujeme odklopené stěny.

Varianta 2

Vystřihneme všechny části kromě F. Naohýbáme správně všechny hrany a záložky, poznamenáme si čísla hran do rubu. Sestavíme část A (nezapomeňte při přípravě modelu ohnout i krátké hrany uvnitř - u lichoběžníků vyřízněte šrafovanou část). Sestavíme část B. Nejnáročnější je nyní vlepení části A do B. Záložky označené na A čísly 8, 5, 6, 7, 9 potřeme lepilem a vsuneme do B na místa označená stejně. Při sestavování dbáme, aby po slepení např. 5 - 5 byl světle modrý tvar skutečně lichoběžníkem (protější strany jsou rovnoběžné). Každá nepřesnost by se projevila tak, že by v konečné fázi hlavolam nefungoval. Nyní slepíme sestavený polotovar s částí C. Pracovní postup je stejný jako u varianty 1. Dále slepíme svislé hrany u části D (zatím neslepujeme záložky s čísly 19, poznamenáme si však čísla 16, 17, 18). Připravíme a správně naohybáme část E. Vsuneme a přilepíme plochy 16, 17, 18 k příslušné hraně, stejně připojíme ostatní plochy, opět dbáme na přesnost při slepování. Dokončíme sestavování modelu přilepením záložek s čísly 19. Uzávěr víčka kalamáře vsuneme ve směru úhlopříčky do spodní části, kterou můžeme jemným stiskem trochu "zúžit". Otvírání je jednodušší, zvláště najdete-li způsob, jak provést pohyb pouze jednou rukou (ukazováček a prostředníček jedné ruky se opírají o správnou dvojici protilehlých svislých hran, palcem jemně zatlačíme).