Jak si zaletět do vesmíru co nejlevněji? To je otázka, která zajímá konstruktéry všech velkých organizací zabývajících se tímto oborem. Aby vývoj kosmonautiky nebyl závislý jen na nich, byla vypsána soutěž nazvaná X-Prize - na jejího vítěze čeká 10 milionů dolarů. Úkolem konstruktérů je dostat stroj se třemi lidmi na palubě do výšky 100 kilometrů, bezpečně přistát a provést to dvakrát během dvou týdnů. Podmínkou je čistě soukromé financování projektu. Soutěže se účastní zatím 19 týmů a jedná se o zajímavé návrhy - pojďme se na některé z nich podívat.
S balonem nebo v letadle
Nejoriginálnější systém využívá stroj nazvaný DaVinci navržený Kanaďanem Brianem Feeneyem. Kabina s posádkou by měla být do výšky 12 kilometrů vynesena horkovzdušným balonem, po oddělení od balonu (ten by se vrátil naváděn počítačem se systémem GPS) s pomocí raketového motoru vystoupat do potřebných sta kilometrů a nakonec přistát na padáku. Naopak jako klasické letadlo vypadá Ascender britského konstruktéra Davida Ashforda, také startovat a přistávat má stejně. Hlavním rozdílem jsou přídavné motory, které by měly být zapáleny ve výšce okolo osmi kilometrů a vynést stroj o zbývajících 92 kilometrů výše. Podobně funguje i Cosmos Mariner Normana LaFave z Texasu (USA) - start pomocí leteckých motorů, v potřebné výšce zážeh hlavních motorů a návrat na letiště jako běžný letoun. Tato myšlenka patří mezi účastníky přihlášenými do soutěže mezi nejoblíbenější - startuje a přistává tak i Kitten James Hilla z Washingtonu, XVan2001 Lena Cormiera z Washingtonu a Aurora Raye Nielsena z Orlanda (USA).
Dvoustupňové letouny
Pozadu nezůstává ani bašta světové kosmonautiky - Rusko. Cosmopolis XXI Sergeje Kostěnka z Moskvy by měl být dvoustupňovým letadlem. Vystartuje jako klasický letoun, v určité výšce se horní část poháněná raketovým motorem oddělí a bude pokračovat na své cestě vzhůru. Po splnění úkolu může přistát jako letadlo nebo zavěšená na padáku. Podobné plány má i tým Michaela Kellyho z Kalifornie (USA) - jejich stroj Eclipse Astroliner by ale měl být do potřebné výšky vytažen normálním dopravním letadlem a po zapálení vlastních motorů pak pokračovat v letu. Přistával by opět jako klasické letadlo.
Kolmo vzhůru
Rovnou nahoru a pak hned dolů - tak by měl probíhat let kolmo startujícího i přistávajícího stroje Michelle-B, navrženého Patrickem Bahnem z Marylandu (USA). Výkonný motor má vynést Michelle-B vzhůru a ona po dosažení potřebné výšky spadne zpět brzděná padákem. Téměř stejný průběh letu plánuje i Pablo DeLeon z Argentiny. Jeho Gauchito také vystartuje kolmo a vrátí se na Zemi zavěšený na padáku. Kombinací předchozích návrhů je Thunderbird Stevena Bennetta z Velké Británie. Vystartuje jako letadlo, pak zapne raketové motory, dosáhne požadované výšky a přistává kolmo na padáku. Zajímavé nápady, že ano? Máte lepší? Zúčastněte se soutěže, jedná se sice o velice drahou záležitost, ale možnost tu je. Internet Domovská stránka X-Prize http://www.xprize.org
V2 DO VESMÍRU
Mezi návrhy ale nechybí ani klasická raketa. Canadian Arrow Geoffreye Sheerina vychází z německé střely V2, vyvinuté za druhé světové války. Stroj vystartuje kolmo, s pomocí raketového motoru dosáhne požadované výšky, pak se oddělí kabina s posádkou a ta se na padáku snese do moře.