StavÍme kolejiště HO 5

Sdílej
 

Model HONejvětší chybou, které se dopouštějí čerství majitelé modelové železnice, je ježdění i po tom nejjednodušším oválu v pokoji na koberci. Jednak se do motoru a převodového ústrojí lokomotivy dostává prach s jemnými vlákny, které každý koberec pouští, jednak koleje, a zejména výhybky pevně nedrží. V prvním případě může dojít až k zadření převodového ústrojí, v nejlepším případě ke zmenšení otáček motoru a tím ke zpomalení jízdy. Nepřipevněné koleje zase způsobují problémy při jízdě, či dokonce vykolejení soupravy.

Hřebík, nebo šroubek?

Koleje je možno přibít či přišroubovatKobercových mikrovláken se nemusíme obávat, neboť koleje budou v našem případě položeny na dřevěné nebo speciální podložce (s tímto problémem se podrobněji seznámíte příště). Ovšem se stabilitou kolejí se vypořádáme již nyní. I ta nejmenší kolej má totiž v pražcích předlisovány otvory o průměru 1,3 mm, které se k vrchní straně pražců zužují na průměr 0,9 mm. Díky tomu je možné koleje přibít kalenými ocelovými hřebíčky nebo je přišroubovat. V prvním případě dávejte pozor, abyste kladívkem nepoškodili plastové pražce, které jsou náchylné k prasknutí. V druhém případě stačí jehlovým bodcem rozšířit vnější část otvoru a kolej přišroubovat. Místo bodce je možné použít modelářskou mikrovrtačku a otvor "protáhnout" vrtákem o průměru 1,3 mm. Použití vrtačky má tu výhodu, že otvory lze rovnou zvětšit, aby odpovídaly vnějšímu průměru použitých vrutů.

Kdy koleje našroubovat?

Nyní už znáte způsob připevnění jednotlivých kolejí a výhybek, ovšem než tak učiníte, je třeba vyřešit ještě jeden problém - definitivně rozmístit kolejivo po pracovní desce a určit tak rozsah budoucí modelové železnice. O tom si ale řekneme až příště.

Autor

Václav Šorel Reprofoto archiv autora a redakce