Největší chybou, které se dopouštějí čerství majitelé modelové železnice, je ježdění i po tom nejjednodušším oválu v pokoji na koberci. Jednak se do motoru a převodového ústrojí lokomotivy dostává prach s jemnými vlákny, které každý koberec pouští, jednak koleje, a zejména výhybky pevně nedrží. V prvním případě může dojít až k zadření převodového ústrojí, v nejlepším případě ke zmenšení otáček motoru a tím ke zpomalení jízdy. Nepřipevněné koleje zase způsobují problémy při jízdě, či dokonce vykolejení soupravy.
Hřebík, nebo šroubek?
Kobercových mikrovláken se nemusíme obávat, neboť koleje budou v našem případě položeny na dřevěné nebo speciální podložce (s tímto problémem se podrobněji seznámíte příště). Ovšem se stabilitou kolejí se vypořádáme již nyní. I ta nejmenší kolej má totiž v pražcích předlisovány otvory o průměru 1,3 mm, které se k vrchní straně pražců zužují na průměr 0,9 mm. Díky tomu je možné koleje přibít kalenými ocelovými hřebíčky nebo je přišroubovat. V prvním případě dávejte pozor, abyste kladívkem nepoškodili plastové pražce, které jsou náchylné k prasknutí. V druhém případě stačí jehlovým bodcem rozšířit vnější část otvoru a kolej přišroubovat. Místo bodce je možné použít modelářskou mikrovrtačku a otvor "protáhnout" vrtákem o průměru 1,3 mm. Použití vrtačky má tu výhodu, že otvory lze rovnou zvětšit, aby odpovídaly vnějšímu průměru použitých vrutů.
Kdy koleje našroubovat?
Nyní už znáte způsob připevnění jednotlivých kolejí a výhybek, ovšem než tak učiníte, je třeba vyřešit ještě jeden problém - definitivně rozmístit kolejivo po pracovní desce a určit tak rozsah budoucí modelové železnice. O tom si ale řekneme až příště.