Vzhledem ke složitosti speciálních profilů zdvihacího zařízení a ochranné konstrukce nad sedadlem obsluhy je model vozíku zkonstruován ve větším měřítku 1:24. Ačkoli je nosný a zdvihací sloup podstatně zjednodušený, tvarově odpovídá skutečnému vybavení a v omezené míře je zachovávána i funkčnost a pohyblivost výsuvných rámů. Ovšem jako vždy záleží na zručnosti a zkušenostech modeláře - i při nejpečlivější práci je mechanika modelu vystavena přílišnému tření papírových ploch a každá nepřesnost při zpracování dílů může způsobit, že zdvihací zařízení nebude spolehlivé. Modelářům-začátečníkům vůbec nedoporučuji do stavby tohoto modelu se pouštět bez zkušeností získaných na jednodušších maketách.
PŘEDLOHA VYSTŘIHOVÁNKY
Se vstupem zahraničních investorů do průmyslové výroby v České republice se na trhu objevují neustále obměňované, inovované, ale i zbrusu nové výrobky a strojní zařízení. Mezi nimi se často najdou takové stroje, které svým účelem a designem vyprovokují některého z našich autorů k jejich modelové úpravě a rozkreslení stavebních dílů na stránky ABC, abyste se jako čtenáři mohli seznámit se zajímavými novinkami a jako modeláři obohatit sbírku papírových modelů ABC. Dnes vám nabízíme miniaturu vysokozdvižného vozíku firmy Jungheinrich ČR, k. s., z Průhonic u Prahy. Podle typového označení je vyráběn s dieselovým nebo plynovým motorem o výkonu 40 - 44 kW při 2200 ot./min v úpravách, které splňují platné směrnice EU pro pozemní vozíky. Stroj podává maximální výkon překládky v těžkých podmínkách, v nepřetržitém třísměnném provozu, může pracovat i v halách, neboť produkuje "čisté" zplodiny. Zdvihová a ukládací výška trojitého zdvihacího zařízení dosahuje až 7 m při nosnosti 1350 kg. Při menších zdvihových výškách lze manipulovat nákladem do hmotnosti až 2500 kg.
Přípravné práce
Předem si připravte několik kulatých párátek o průměru 1,5 - 2 mm a špejlí o průměru do 3 mm. Špejle použijete jako výplně konstrukčních profilů zdvihacího zařízení, z párátek si vyrobíte osičky všech pohyblivých částí modelu podle dílů předkreslených ve vystřihovánce v měř. 1:1. Stavební díly stroje jsou značeny číslem v zelených kroužcích. Konstrukce zdvihacího zařízení je natolik členitá, že by mohlo dojít k záměně některých prvků - proto jsou uspořádány do tří celků s různobarevným číslováním. Nosný sloup začíná dílem č. 1 na žlutém podkladu, výsuvný rám pokračuje díly podloženými fialovou barvou a celou konstrukci uzavírá výložník a nosné vidlice zdílů označených modrou barvou. Všechny ostatní značky ve vystřihovánce jsou obvyklé. Linie označené šipkou budete po orýhování ohýbat do rubu (od sebe), hrany ukončené kulatým bodem vytvoříte ohnutím papíru k tisku (k sobě). Díly označené černými šipkami budete stáčet na odřezku špejle nebo párátka do válečků a trubiček. Postupujte podle návodu a velice pozorně sledujte modelové sestavy na návodných kresbách.
Návod na sestavení
Základní blok stroje tvoří díl 1, který před zpracováním vystřihněte nahrubo, podlepte kancelářským papírem a pod zatížením nechte proschnout. Přední část ohněte do rubu, čímž vytvoříte podlahu tohoto bloku s kolmou příčkou mezi bočnicemi blatníků. Vnitřní stěny bočnic přelepte příslušnými plochami se zářezy pro příčku, díly 5 L a 5 P (levý a pravý). Na levé straně bloku 1 vypracujte pomocí dílu 4 stupačku. Vzadu doplňte vnitřní plochy klínovými díly 7 L a P - zde si všimněte krátkých červených rysek, k nimž později z rubu přisadíte zadní stěnu bloku 1. Zatím ponechte blok rozevřený. Na podlahu musíte podle označení instalovat páskový třmen 3 a po stranách zesílit oba vnější panty dvěma díly č. 2 s kulatými otvory pro osičku. Zpracujte ji z kulatého párátka podle dílu 11. Současně si vyrobte dva "hydraulické válce" z dílů 12 - budou sice hranaté, ale v naší modelové úpravě vyhovující. Válce vložte spodními konci do třmenů a volně, bez lepení je ukotvěte připravenou osičkou. Na bočnicích vpředu a současně na zálepkách vnitřních bočnic nyní pozorně složte a vytvarujte blatníky z dílů 6 L a 6 P. Při sestavování blatníků dbejte na jejich souměrnost a tvarovou shodnost. Nyní už můžete celý blok 1 sestavit a uzavřít také horní plochu, pozor! - nejdříve musíte oba válce nasměrovat dopředu! Pokud to neuděláte, čeká vás později nemilé překvapení s otázkou, kam vložit písty - válce byste už totiž nikdy nepřevrátili! Základní blok prodlužte vzadu dílem 8, jímž bude procházet osa zadních kol a který ukončíte nárazníkem. Při vystřihování dílu 8 uvolněte všechny otvory ve střední části, ovšem ponechte uzavřenou celou zadní hranu - plochu označenou nůžkami odstřihněte až po slepení dílu. Do uvolněné mezery umístěte nárazník 9 s vestavěným závěsným zařízením 10. Sestavu nárazníku doporučuji před zabudováním natřít z rubu černou barvou nebo tuší.