Připomíná vám to filmovou scénu? Jste velmi blízko - právě jsme vám totiž popsali příběh, který je součástí televizní reklamy a odehraje se na obrazovce během pouhých 45 vteřin.
Než se spustí natáčení
Na začátku úspěšné televizní reklamy je samozřejmě originální nápad, vybraný většinou z několika předložených soutěžních návrhů. Vítězný nápad se rozpracuje do podoby scénáře s nakreslenými obrázky a vznikne (řečeno reklamním jazykem) storyboard. Po konečném odsouhlasení scénáře (v tomto případě společností Škoda Auto) je načase vypracovat detailní plán natáčení a hledat nejen vhodné herce, ale i vhodná místa, kde se reklama bude natáčet. Někdy není vůbec jednoduché najít to správné ideální prostředí - v případě spotu na Fabii Combi se nakonec točilo v zahraničí, dokonce mimo Evropu až v Jihoafrické republice. Teprve tam totiž bylo v listopadu, kdy natáčení probíhalo, právě takové počasí, jež tvůrci potřebovali.
Lidé od filmu
Za vznikem reklamy, jež během pouhé chvilky proběhne na obrazovce, se skrývá řada dnů a týdnů práce desítek lidí. Nejen těch, kteří reklamu vymysleli a rozkreslili, ale především těch, kteří ji realizovali. Počínaje režisérem (v tomto případě to byl zkušený režisér z Holandska) a konče zaměstnanci z produkční firmy. Ale jsou tu samozřejmě i jiní: kameramani, kostymér, osvětlovači, maskéři, kaskadér, herci a další. Pro zajímavost - hlavního hrdinu nehraje v tomto případě jen jeden muž, jak se divák domnívá, ale ve skutečnosti muži tři, všichni cizinci. První z nich je vrcholovým sportovcem - jezdcem na horských kolech. To je ten, jenž se rozjíždí po trávě a řítí se vstříc propasti. Ten druhý je kaskadér, kterého divák vidí v letící scéně. No a konečně ten třetí je onen klasický hrdina - řidič, jenž se na závěr objímá se svou dívkou. Ale jsou tu i jiní lidé, stojící za konečnou podobou a úspěchem tohoto televizního spotu. Například tým Servisních služeb ze Škoda Auto Mladá Boleslav, který na natáčení či fotografování poskytuje své odborníky. Ti si pak na místě dokáží poradit s jakýmkoliv technickým problémem - u Fabie combi bylo například nutné udělat kvůli speciálním záběrům interiéru rozsáhlé úpravy karosérie až přímo na místě natáčení.
Cílem je úspěch
Při takovéto náročné akci je každý natáčecí den rozpracován do detailů a nějaký čas si vyžádá také příprava před celou akcí i po jejím ukončení. Současně s reklamním spotem vzniká videozáznam, ze kterého se poté zpracovává verze (tzv. smyčka) pro předvádění na různých výstavách či pro obchodníky. Televizní reklamní spot na vůz Fabia Combi je vysílán ve všech zemích, kam jsou škodovky vyváženy, a proto bylo třeba připravit i jazykové mutace. Zpracovávají se 15, 20, 30 a 45 sekundové verze a tříminutové videosmyčky do showroomů. Výsledkem je to, že úspěšná televizní reklama vzbudí zájem potenciálních zákazníků a přiláká je k obchodníkům a do autosalonů.
Fabia Combi
Fabia Combi měla světovou premiéru na konci září loňského roku na autosalonu v Paříži a představila se pouhý rok po uvedení na trh Fabie. Vůz nabízí podstatně více, než je v této kategorii obvyklé: maximální objem zavazadlového prostoru je 1225 litrů a užitečná hmotnost přesahuje 500 kg. Fabia Combi se vyrábí ve třech provedeních: Classic, Comfort a Elegance, na výběr je také šest pohonných jednotek (motorů). Potřebujete-li převézt třeba ledničku, není to žádný problém. Sklopením zadních sedaček vznikne prostor více než jeden a půl metru dlouhý a mezi podběhy téměř metr široký. K zabezpečení nákladu slouží pevná úchytná oka. Zavazadlový prostor má u všech verzí celoplošné čalounění, takže nemůže dojít k poškození věcí. Například model Elegance má elektrické ovládání předních i zadních oken, vnějších zrcátek, dálkové ovládání centrálního zamykání, vyhřívané sedačky apod.
Storyboard
(scénář obsahuje nejen texty, ale i obrázky) 1 - Nová Fabia Combi stoupá horskou silnicí s krásným okolím 2 - Střih na vůz Fabia Combi stojící nad propastí 3 - Pohled na palubní desku 4 - V nákladovém prostoru je nové závodní kolo 5 - Detail cyklistické boty 6 - Cyklista se v plné rychlosti pouští ze srázu 7 - Otvírá se mu padák 8 - Cyklista přistává v údolí
Slovníček pojmů:
storyboard - scénář spot - krátký reklamní příběh showroom - autocentrum