Nic ho nezastaví

Sdílej
 
na živo HUMMER Hummer vychází z nejlepšího vojenského vozu všech dob. Svezení v něm je neopakovatelným zážitkem a terén, se kterým si tahle obludka poradí, vypadá zcela nesjízdně. Projeli jsme se s ním, nahlédli pod kapotu a stálo to opravdu za to.

na živoAutomobil se naklonil a za jemného žuchnutí sklouzl po břiše z hrany svahu, která se pod jeho vahou zbortila. Motor jen lehce zabral a jeli jsme dál. "Ten si leze, co?" říká nadšeně Martin Mikulenčák, jeden z mála českých majitelů proslulého hummeru. Musíme mu dát za pravdu, hummer je opravdu výjimečný. Málokteré auto se může klouzat po podvozku. Celá konstrukce je podřízena co nejlepším jízdním vlastnostem v terénu a maximální odolnosti při tvrdém zacházení. Diferenciál, převodovka i část motoru - všechno je ukryto v tunelu uvnitř kabiny, řízení zespodu chrání bytelný rám a prahy kryje pancéřový plech. Rozhodně se nemusíte bát, že něco utrhnete. Kola jsou umístěna v rozích, a tak se to, jak říká zkušený řidič, "nikde nezapíchne". Což záhy na dvou prudkých, na sebe navazujících kopcích dokazuje. Hummer se vpředu nezachytil a mírně přečnívající zadní část si "hrábla" jen malinko.

Půlmetrový schod

Zásluhu na skvělé terénní prostupnosti má i šestiapůllitrový osmiválcový turbodiesel o výkonu 145 kW a úctyhodném točivém momentu 583 Nm, který si při minimálních otáčkách poradí snad s čímkoli (stálý pohon všech kol je samozřejmostí). Vůz má čtyřstupňovou automatickou převodovku, na niž je napojena dvourychlostní redukční převodovka, a jeho ovládání se většinou omezuje na točení volantem a šlapání na plyn nebo brzdu. Právě jednoduchá obsluha byla jedním z armádních požadavků - řízení musí zvládnout každý voják. "U normálního terénního auta záleží přibližně stejně na řidiči i autu. U hummeru je na šoférovi tak deset procent," slyším, zatímco automobil pod mým vedením bez jediného zaváhání přejel přes více než půl metru vysoký pahorek, o který by se normální "osobák" rozprskl a běžné terénní auto potlouklo přední nárazník. Interér hummeru není nijak oslnivě krásný - je prostě jednoduchý a účelný1 - ukazatel tlaku v pneumatikách 2 - tlačítka pro ovládání tlaku v pneumatikách 3 - ruční brzda 4 - páka redukční převodovky 5 - páka automatické převodovky

Projede všude

Stroj za mírného pohupování pokračoval napříč přes hluboké koleje. Ani není potřeba šlapat na plyn - motor táhne sám. Čtyřiceticentimetrová světlá výška bohatě stačí na jakýkoli běžný terén. Zásluhu na této hodnotě, která je téměř dvojnásobná než u většiny běžných terénních vozů, mají i unikátní koncové převody v nábojích kol. Ty umožňují zapojení hnacích hřídelí 10 cm nad středy kol, což snižuje riziko jejich poškození, a převod 2:1 dovoluje použít menší brzdy, součásti diferenciálu a podobně. Díky posunutí pohonné jednotky do kabiny má hummer optimální zatížení náprav a velice nízko posazené těžiště. Může proto překonávat svahy při bočním náklonu až 36o. Stačí se držet a neotvírat dveře.

Velký, ale zvládnutelný

Hummer může jet po úpravách rychlostí až 180 km/hTočím volantem až na doraz. S posilovačem to jde velice lehce. Vůz hravě překonal brázdu na okraji pole a už jedeme na druhou stranu. Celý kolos otočíte, vzhledem k jeho velikosti, skutečně na "pětníku" - přesněji na osmi metrech. Vyjíždíme do písčitého svahu, motor si spokojeně brumlá a hummer jede a jede. V kabině nepoznáte, že vám při řízení pomáhá elektronika. Právě ona má velký podíl na tom, že s tímhle autem dokáže jezdit i amatér. Systém ovládání trakce TT4 (TorqTrac 4) neustále hlídá otáčení všech čtyř kol. Při prokluzu jednoho z nich je automaticky přibrzdí a naopak přidá těm, která mají dobrý kontakt s povrchem. K tomu, aby hummer projel, stačí, aby měl na pevné zemi jedno kolo.

Pod vodou

Obrovská krabice monumentálně sklouzla do hlubokého dolíku. Hummer stojí mezi dvěma prudkými svahy a bahnitým rybníčkem. Přichází ke slovu další specialita - CTIS - Central Tire Inflation System (centrální systém huštění pneumatik). Tlačítkem v kabině upouštíme pneumatiky, čímž se zvyšuje jejich plocha dotýkající se země, a pomalu rozrážíme vodu. Tohle auto opravdu nic nezastaví. Můžete s ním brodit až tři čtvrtě metru hlubokou řeku a uvnitř je stále sucho. A pokud vám nevadí, že se namočíte, poradí si hummer i s vyšší hladinou. Je to možné proto, že sání motoru je umístěno nad přední kapotou a výfukové potrubí má zvláštní tvar. V podběhu levého zadního kola vede vysoko nad zem, načež se stáčí zpět pod zadní nárazník. Díky tomu se drží zčásti nad vodou a nemůže dojít k zaplavení motoru. Kolo do každého terénuKromě systému huštění a vypouštění pneumatik za jízdy mají kola hummeru ještě jednu specialitu. Pneumatiky jsou vybavené vložkou, která při jejich proražení umožňuje ujet ještě 30 kilometrů rychlostí až 50 km/h. 1 - koncový převod umožňující zapojení hnací hřídele nad střed kola 2 - vložka umožňující dojezd s prázdnou pneumatikou 3 - hnací hřídel 4 - hadice k napouštění a vypouštění kol za jízdy

Čtyřmístný obr

"Tohle je něco, to vyjedem s normální převodovkou," zvolal řidič a zamířili jsme k prudkému kopci. Auto se zaklonilo - vypadalo to, že stojí na zadku - a šinulo se vzhůru (maximum je svah pod úhlem 54o). Dojeli jsme na vrchol. Teď dolů. Začalo to připomínat horskou dráhu. Ještěže je vůz jen čtyřmístný a sedačky jsou zapuštěny mezi středový tunel a dveře, takže se člověk uvnitř příliš "nemele" (i to byl jeden z požadavků armády). Posezení není sice nějak výjimečně pohodlné a určitě najdete spoustu komfortnějších terénních aut, ale jako luxusní limuzína hummer konstruován nebyl. Je to vidět na jednoduchém, i když docela hezkém interiéru. Proti vojenské verzi je zde ovšem maximální komfort zahrnující elektrické ovládání oken či kvalitní HiFi soustavu.

Auto pro tři generace

Hummer vám ale vydrží podstatně déle než jakákoli limuzína. V armádě je jeho životnost při tvrdém zacházení odhadována na dvanáct let. V civilu je prý za normálních podmínek nezničitelný. Motor vydrží milion kilometrů. Hlavní část karoserie je z hliníku a přední kapota z laminátu, takže nerezaví. Střecha, dveře a masivní nosný rám jsou ocelové. Jednotlivé díly se montují podobným způsobem jako v leteckém průmyslu. Nejprve se slepí, což zabraňuje drnčení uvolněných součástek, a pak nýtují. Kvalitní a tuhý podvozek je základem celého vozu1 - chladiče vody, oleje a kapaliny posilovače řízení 2 - turbodieselový motor o výkonu 145 kW 3 - automatická převodovka 4 - nosný ocelový rám 5 - můstek převádějící vzduch z centrálního kompresoru do pneumatiky 6 - zalomený výfuk zabraňuje vniknutí vody do motoru při brodění

Unikát

Vracíme se z terénu, zastavujeme vedle několika dalších hummerů - každý je jiný. Automobil se vyrábí v sedmi provedeních. K řízení je však potřeba řidičský průkaz na nákladní auto - přece jen tito "drobečci" váží od tří tun výše. Jejich živlem ale není jen neprostupný terén, dobře si poradí i s rovnou silnicí. Maximální rychlost, daná omezovačem, je 134 km/h. Auto totiž není takový problém rozjet, jako zastavit. I s ABS a kotoučovými brzdami na všech kolech ty tři tuny jen tak neubrzdíte (bez omezovače ale prý můžete jet i 180 km/h). Jednoznačně ale platí, co o tomto unikátním stroji říkají jeho majitelé: "Hummer není auto, hummer je hummer."

HOUSENKA

HOUSENKADlouhá limuzína není sice příliš praktická, ale pokud vám jako symbol úspěchu nestačí běžné drahé auto, nezbude vám nic jiného, než si ji koupit. Ovšem nataženého lincolna potkáte i v Praze - pokud se chcete opravdu odlišit, nechte si postavit tento kolos.

HUMŘÍK PRO DĚTI

HUMŘÍK PRO DĚTIVětšina lidí si nemůže opravdového hummera dovolit, a tak vzniká mnoho napodobenin. Jeden takový "skorohummer" se vyrábí i u nás. Jmenuje se Hawwel a je určen především pro děti. Na délku měří 2220 milimetrů a pohání jej benzinový motor o objemu 296 ccm.

INTERNET

Několik pěkných českých hummer stránek http://www.amg.iol.cz http://www.humvee.fbi.cz http://www.volny.cz/hummer Velice obsáhlé hummer stránky http://www.humvee.net Oficiální stránky http://www.hummer.com Oficiální české stránky http://www.hummer.iol.cz