Na horké novinky před 30 lety nebylo možné v časopise kvůli výrobnímu procesu a dlouhým lhůtám reagovat hned, proto si čtenáři museli počkat až na první číslo roku 1990. A čekání na "svobodné ábíčko" se vyplatilo: V ročníku 34 (to bylo ABC č. 9) vykoukl na čtenáře z obálky slavný Ježek v kleci! Jednalo se o papírový model autora Ladislava Badalce a pokud je nám známo, byl to světový unikát – předtím nikdo nikdy oficiálně a v tak obrovském nákladu tento hlavolam nevydal.
Návrat Jestřába
Jaroslav Foglar tak slavil nejen v ABC svůj třetí a definitivní návrat ke čtenářské obci. Jeho aktivní činnost ve skautském hnutí byla režimu po únoru 1948 solí v očích a autor nemohl publikovat. S uvolněním politických zákazů se v 60. letech jeho knihy opět objevily na pultech prodejen a pouze se potvrdilo, že je stále oblíbený. Bohužel po událostech roku 1968 a následné normalizaci se situace opakovala. K tomu ještě dodejme, že Foglarovo odmlčení mělo často i osobní rovinu – někteří vlivní lidé mu prostě záviděli úspěch a s tím i spojenou výši výdělků…
Foglar v časopise ABC
Po prvním poválečném zákazu publikování to bylo právě ABC a šéfredaktor Vlastislav Toman, který v září 1962 umožnil po jistých potížích autorovi Rychlých šípů publikovat na stránkách ABC. Dokonce za jeho přispění vytvořil Foglar druhý nejdelší komiks po zmíněné slavné pětici – a právě tito Kulišáci kvůli jeho nedostatku nápadů dokonce po letech "poskytli" své příběhy Rychlým šípům. Po další nucené odmlce v době normalizace pak ABC stálo opět u rozjezdu další části "Jestřábovy" kariéry.
Svobodné Ábíčko s Ježkem v kleci
Kromě překvapení v podobě Ježka v kleci se uvnitř prvního svobodného čísla ABC v roce 1990 objevila také ukázka z knihy Jaroslava Foglara Záhada hlavolamu, doplněná o čtvrtinový podvalový pásek, ve kterém byla pasáž ze stejnojmenného komiksu nakresleného Mirkem Čermákem - ten vyšel poprvé a naposled v roce 1971 a nadlouho se stal velmi žádaným "utajeným" artiklem.
Novinka: Americký jeep
To ale nebylo zdaleka všechno. Na dalších stránkách čísla 9 objevili možná mírně překvapení čtenáři i první dvě strany amerického legendárního terénního vozu US Jeep Willys MB v americkém provedení (na vysvětlenou, jeep používaly prakticky všechny armády bojující proti fašistům, takže byl k vidění samozřejmě v sovětské Rudé armádě, ale k dispozici ho měli třeba i Poláci). Občas se na stránkách ABC nějaká ta západní technika objevila, dokonce jsme se dočkali i britské stíhačky Spitfire, ale americký armádní kousek – to bylo jednoznačné novum. Autorem této vystřihovánky byl architekt Richard Vyškovský a o necelé dva měsíce později (ABC č. 13) k němu přibyl i stylový přívěs.
Svobodné ABC: Technika ze Západu
Ve svobodné době už nebylo potřeba zdůvodňovat, čím je prospěšný či nezávadný ten či onen stroj. V časopise začali redaktoři psát recenze i zahraničních modelů, rozšiřovala se témata, která dříve byla zmiňována spíš okrajově nebo byla docela tabu. Začaly objevovat i takové vystřihovánky, jejichž uvedení by před "listopadem" nebylo myslitelné.
Například tanky: Americký M1 Abrams, britský MTB Challenger, německý Pz Kmpfw II C (vůbec první model této země z druhé světové války na stránkách ABC) či izraelská Merkava II. Atraktivní byl i německý protiletadlový tank WWII zvaný "Větrný vír", ba dokonce "neviditelný" americký letoun F-117 – Shadowhawk nebo unikátní pohyblivý robot Battletech VHM-6R, zpracovaný architektem Vyškovským podle plastikové stavebnice.
Vetřelci a Indiana Jones
Skladba se postupně začala měnit, dokonce měli čtenáři možnost si v anketě vybrat, jaký komiks bude v časopise otiskován – a je příznačné, že to tehdy vyhráli Vetřelci (premiéra druhého pokračování této filmové série byla uvedena v kinech o rok dříve, proto na ně byla určitě čtenářská obec hodně zvědavá), objevil se i Mladý Indiana Jones či neohrožený letecký hrdina první světové války Bigglesworth, zvaný Biggles. Ale to už je jiná kapitola…