Dvoumotorový středoplošník Lockheed F-22 patří k nové generaci amerických univerzálních letounů označovaných AFT (Advaced Tactical Fighter), které jsou schopny operovat jako stíhací stroje nebo jako bombardéry. Kvůli úspoře paliva letoun operuje jako podzvukový, ovšem jakmile je u motorů Pratt and Whitney uvedeno do provozu přídavné spalování, stroj okamžitě přejde do nadzvukového režimu. Lockheed F-22 je samozřejmě vybaven pro elektronický boj a patří do kategorie "neviditelných" letounů. První prototyp vzlétl 29. září 1990, o měsíc později následoval druhý. První sériový F-22A opustil brány závodu v březnu 1995; v roce 2002 se předpokládá vznik první letecké jednotky.
Model
Plastikový model Raptoru F-22 patří do kategorie "když dva dělají totéž, může to být totéž". Lisovací formy vznikly v roce 2000 u firmy Italeri, v témže roce se také osmačtyřicetkrát zmenšený raptor dostal na modelářský trh. Ze stejných lisovacích forem se "čtvrtka" F-22 stala novinkou roku 2001, když ji dává na trh firma Revell. Jaký však plastikový raptor je? Hned v úvodu musím říci, že skvělý. Nevyjadřuji se ovšem k rozměrům a pochybuji, že vyjma konstruktérů firmy Lockheed by to někdo jiný mohl udělat. Stavebnice obsahuje 141 dílů z šedého polystyrenu, přičemž k jejich kvalitě nelze mnoho dodat. Díly mají jemné negativní rytí. Podvozkové šachty, pumovnice, kokpit, podvozky, to vše je na špičkové úrovni. Však se také jedná o kit dávaný na trh v roce 2001. Za zmínku stojí vrchní a spodní výlisek křídla a vlastně i trupu, neboť i ten je jeho součástí. I když se jedná o dva velkoplošné výlisky, geometricky jsou dokonalé. A lze tedy tak dobré stavebnici vůbec něco vytknout? Bohužel ano. I když boční panely umístěné vedle sedadla pilota mají spoustu páček, tlačítek a dalších drobných dílů (včetně vpravo umístěného kniplu - řídicí páky), přístrojový panel je hladký. Výrobce, respektive výrobci se spokojili s obtisky. Doufejme, že se na trhu brzy objeví leptané díly a tento nedostatek odstraní. Přiložený obtiskový arch umožňuje stavbu modelu prvního nebo druhého prototypu, jak byly zkoušeny na Edwardsově letecké základně u 411. Test Squadrony, jmenovitě u 412. Test Wingu.