Krasavci silnic

Sdílej
 
MOTOROVÉ NOVINKY Frankfurtský autosalon patří společně s ženevským a pařížským automobilovým veletrhem k nejprestižnějším akcím tohoto druhu v Evropě. Pořádá se jednou za dva roky a střídá se právě s pařížským autosalonem.

Průřez nejnovější škodovkou s nejvýkonnějším šestiválcovým motorem o obsahu 2,8 litruLetos se ve Frankfurtu představilo rekordních 57 světových novinek. Mezi nimi i Škoda Superb, dosud nejluxusnější auto, jaké ve více než stoleté historii automobilky Škoda vzniklo. Automobil stejného názvu už Škodovka vyráběla. Předválečná Škoda Superb patřila k nejexkluzivnějším evropským vozům své doby. Superb třetího tisíciletí zepředu připomíná octavii, ale je podstatně větší. Boční pohled prozradí, že Škoda patří do koncernu Volkswagen, protože superb je z boku hodně podobný vozu střední třídy Volkswagenu Passat. Jenže superb je ještě větší a řadí se do vyšší střední třídy k vozidlům, jako jsou Peugeot 607, Opel Omega či Audi A6. Podobnost s passatem však neznamená, že by Škoda Superb postrádala vlastní identitu a osobitost - je to typická škodovka.

Superškodovka

Poslední model Jeepu Cherokee se svým tvarem více hlásí k původnímu válečnému džípuAuto je dlouhé 4,8 metru a uvnitř je díky velkému rozvoru kol (2,8 metru) opravdu hodně místa. Právě rozvor, tedy vzdálenost os kol přední a zadní nápravy, je rozhodujícím faktorem pro vnitřní prostor kabiny. Pro srovnání, octavia má rozvor kol pouze 2,51 metru. Téměř třicet centimetrů navíc ocení cestující zejména na zadních sedadlech superbu. Zájemce o tento vůz si může vybírat ze tří benzinových a dvou dieselových pohonných jednotek. Již s nejslabším, benzinovým dvoulitrem o výkonu 85 kW (115 k) dokáže superb jet rychlostí téměř 200 km/h. Nejvýkonnější je šestiválec 2,8 l se třiceti ventily o výkonu 142 kW (193 k). Maximální rychlost 237 km/h hovoří sama za sebe, stejně jako skutečnost, že s tímto motorem dokáže superb zrychlit z klidu na 100 km/h za pouhých 8 vteřin.

Praktická auta

Malé velké auto - Honda Jazz - o trochu kratší a širší než fabie s neuvěřitelně prostorným interiéremDrahé vozy jsou sice atraktivní, ale málokdo si je může koupit. Proto automobilky kladou velký důraz na vývoj menších aut pro široký okruh zákazníků. Ve Frankfurtu slavila světovou premiéru celá řada menších vozidel - budoucích konkurentů Škody Fabia. K nejpozoruhodnějším patří Honda Jazz, kterou můžeme nazvat malým prostorným zázrakem. Ačkoli je kratší než fabia, nabízí díky větší výšce a šířce mimořádný vnitřní prostor jak pro cestující, tak pro zavazadla. Honda Jazz se koncepcí blíží takzvaným mikrovanům a přitom pořád zůstává šikovným malým autem, se kterým není problém zaparkovat. U nás by se měl jazz objevit na jaře. Do stejné třídy patří i nový Ford Fiesta, který zvenčí hodně připomíná větší focus. Automobilka Ford nazvala designérský styl těchto automobilů New Edge. Je to originální kombinace táhlých oblouků a ostrých hran. Dalším vozem kategorie malých aut je nový Volkswagen Polo s podvozkem shodným s fabií a také Citroe¨n C3, který připomíná model 2 CV - tedy slavnou kachnu.

Vysoké rovná se prostorné

Citroe¨n C3 je nástupcem proslulé kachny. Na rozdíl od nového brouka nebo mini se svému předchůdci ale moc nepodobáHonda Jazz výškou 1,53 metru převyšuje vozy tradiční koncepce přibližně o deset centimetrů. Také konstruktéři větších automobilů stále častěji vymýšlejí vozy se zvýšenou střechou. Tento trend nastoupil před dvěma roky Ford Focus a v současnosti se úspěšně prosazuje hned několik modelů podobné koncepce, například Peugeot 307, Honda Civic, Fiat Stillo a také nová Toyota Corolla. Mezi výhody těchto aut patří i výše položená sedadla, díky nimž se do vozu pohodlněji nastupuje. Samozřejmě to znamená zvýšené těžiště, které vyžaduje stabilnější podvozek. Naštěstí to není pro dnešní konstruktéry problém. Jízda v těchto automobilech je stejně bezpečná jako u vozů klasické (tedy nižší) koncepce a auta v zatáčkách "sedí" díky úpravám obou náprav mimořádně stabilně.

Autobusky

Stejný technický problém se daří řešit i při konstrukci vysokých velkoprostorových automobilů, které donedávna nabízely velký vnitřní komfort za cenu horších jízdních vlastností. Nová Honda Stream i Toyota Avensis Verso ustálily své výšky kolem 1,55 m a dosáhly tak kompromisu jízdních vlastností a dostatečného prostoru uvnitř. Při řízení Hondy Stream a Toyoty Avensis Verso se pocity řidiče z jízdy příliš neliší od řízení klasického vozu střední třídy. Přitom velkoprostorové vozy nabízejí vnitřní prostor jako "malé autobusy".

PROČ SUPERB?

Jméno nové škodovky, jak je tomu už v automobilce zvykem, navazuje na tradici modelů z historické produkce firmy. Dává ale také najevo, že superb míří hodně vysoko. V angličtině totiž toto slovo znamená nádherný, skvostný či přepychový. Podobné je to i s francouzským superbe. To jde přeložit také jako hrdý, ale i namyšlený či nafoukaný.

ODVÁŽNÉ STUDIE

odvážné studieTéměř každá světová automobilka předvádí na autosalonech své představy o vozech budoucnosti. Automobily bizarních tvarů se reálného provozu většinou nedočkají, ale některé designérské prvky z těchto modelů můžeme časem spatřit i na sériově vyráběných autech. Příkladem jsou Renaulty Avantime či Vel Satis, které ještě nedávno budily údiv a dnes jsou samozřejmostí. Odvážné tvary mají i sportovní vozy. Korejská automobilka Hyundai představila další verzi svého sportovního coupé, které se prosazuje i na našem trhu. Stále více luxusnějších prvků se dere do kabin off roadů. Po mnoha letech se mění tvář Jeepu Cherokee. Pryč je někdejší strohost interiéru - pohodlí vstoupilo i do džípů.