Záchrana osob z výškových budov je vzhledem k současné situaci ve světě aktuálnější než kdykoli předtím. Dostat se v případě nebezpečí z výše položených pater je někdy takřka nemožné. Lidé musejí utéct buď na střechu, odkud je vyzvedne vrtulník, nebo do nižších podlaží, která mohou opustit nouzovými východy či po žebřících hasičů. V mnoha případech ale není přistání vrtulníku možné a žebříky často nestačí. Nadějí pro záchranáře, a především osoby pracující v takovýchto domech by mohla být zvláštní létající plošina, na jejímž vývoji se pracuje v Izraeli.
Vzhůru
Plošina by měla být vyrobena z velice lehké nehořlavé grafito-epoxidové pryskyřice a do výšky by ji měly zvednout čtyři malé letecké motory. Konstruktéři předpokládají, že by tento stroj mohl dosáhnout jakéhokoli patra budovy a operovat blízko elektrického vedení či na jiných místech, příliš nebezpečných pro vrtulník s podvěšeným záchranným košem. Orel (Eagle), jak se bude plošina jmenovat, bude ovládán změnou úhlu směrovacích tubusů s vrtulemi. Řízení stroje by nemělo být složité, a to především díky počítačem kontrolovanému chodu motorů, který by jejich otáčky přizpůsoboval momentálním podmínkám panujícím okolo plošiny a na ní.
Deset zachráněných
S plným výkonem motorů může (samozřejmě zatím jen teoreticky) plošina při jednom vzletu zachránit více než deset lidí, což převyšuje možnosti většiny vrtulníků. V plánech pro prakticky použitelnou verzi nechybí ani jeřáb s navijákem, díky němuž by mohl Orel fungovat i jako vrtulník se záchranným košem. V současné době se testuje model a připravuje výroba prototypu spolu s menším dálkově ovládaným Orlem, poháněným elektrickými motory. Projektu se samozřejmě nevyhýbají potíže. Problémy jsou především se stabilizací plošiny, ale také s velkým proudem vzduchu, který by mohl rozdmýchávat oheň v patrech pod ní. Hasiči také nevědí, jak by se dal takto rozměrný stroj přepravovat po ulicích. Možnost, že by na místo požáru doletěl, zatím nepřipadá v úvahu. Nejspíše tedy bude nějakým způsobem skládací.
NEBEZPEČNÁ PŘISTÁNÍ
Pro případ selhání jedné z pohonných jednotek jsou motory zapojeny křížem přes bezpečnostní zařízení, takže v momentě, kdy jeden motor vysadí, otáčky protilehlé vrtule okamžitě klesnou a nedojde k nebezpečnému naklonění plošiny. Takto "poraněný" Orel by měl bezpečně přistát a konstruktéři předpokládají, že i kdyby vysadily dva motory, dostal by se na zem bez poranění posádky. Těžko říci, zda tím myslí i případ, kdyby "vypadly" dva motory na jedné straně.