Princip automatického přepínání je velmi jednoduchý. Nejdůležitější částí je relé Re, které přepínáním svých kontaktů zabezpečuje trvalé svícení světla. Když stojíte, nevyrábí alternátorek napětí a relé je vypnuto. Kontakty jsou v poloze jako na našem obrázku. Záporný pól baterie je spolu s jedním z pólů každé žárovičky spojen s kostrou. Kladný pól baterie je přes přepínač který je ovládán cívkou relé, a spínač S spojen s druhými kontakty žároviček. Sepneme-li spínač S, obvod se uzavře, začne téci elektrický proud a žárovičky se rozsvítí. Teď jsou napájeny z baterie. Jakmile se ale rozjedete a dosáhnete určité rychlosti, relé přepne své kontakty. V tu chvíli přestanou být žárovičky napájeny z baterie (její kladný pól je odpojen) a přes rezistor R3 je napájí alternátorek. Rychlost, při které relé přepne, se dá ovlivnit trimrem R2. Rezistor R1 zabezpečuje, aby se při nastavení nulového odporu na R2 relé nepoškodilo přepětím. Funkce diody a kondenzátoru spočívá v usměrnění a částečném vyhlazení střídavého napětí, které vyrábí alternátorek a které je dodáváno pro cívku relé.
Postup při stavbě
Konstrukci začneme plošným spojem. Z desky cuprextitu, kterou zakoupíme v obchodě (nejvhodnější je rozměr 100 x 160 mm), odřízneme destičku o rozměrech 85 x 55 mm. V rozích vyvrtáme otvory o průměru 3 mm, přičemž středy děr budou 3 mm od okrajů. Poté přiložíme destičku ke dnu plastové krabičky a vyvrtáme otvory pro šroubky, čímž zajistíme souosost děr. Z druhé strany díry zahloubíme. Dalším krokem bude vyleptání plošného spoje - viz obrázek (není v měřítku 1:1). Po vyleptání provrtáme otvory pro vývody součástek. Pro držáky tužkových baterií zvolíme vrták o průměru 2 mm, ostatní otvory vyvrtáme průměrem 0,8 mm. Pokud jsme úspěšně vyleptali a provrtali plošný spoj, můžeme ho začít osazovat. Nejprve připájíme nejmenší součástky - rezistory a diodu, pak trimr, relé, kondenzátor a poté svorkovnici pro přívodní vodiče (vodiče můžeme připájet rovnou na plošný spoj). Na konec připájíme držáky baterií. Rezistor R3 je dobré připájet kousek nad destičku, zajistí se tak lepší odvod tepla. Při osazování dejte pozor na polaritu diody a kondenzátoru. Nesprávné zapojení by způsobilo nejen nefunkčnost zařízení, ale mohlo by dojít i k jeho poškození. Po osazení je dobré přestříkat měděnou fólii ochranným lakem, zabrání se tak oxidaci. Zhotovený plošný spoj přišroubujeme ke dnu krabičky. Mezi dno a destičku vložíme plastové distanční sloupky (stačí výška 5 mm). Plošný spoj se tak nebude deformovat.
Montáž na jízdní kolo
Montáž zahájíme výměnou žároviček v předním a zadním světle. Šestivoltové je třeba zaměnit za 3,5 V / 0,2 A. Při použití jiných žároviček s větším odběrem proudu by mohlo dojít ke zničení rezistoru R3. Pak přiděláme krabičku s elektronikou. Její umístění záleží na vás - pokud máte nosič, můžete ji přidělat pod něj. Spínač je možné umístit do krabičky, nebo někde poblíž řídítek. Nakonec stačí vše propojit - střední kontakt s kostrou, levý kontakt s alternátorkem a pravý kontakt přes spínač se světly a připojit baterie Nejvhodnější je alternátorek 6 V / 3 W. Pokud máte zařízení na dobíjení tužkových baterií, je lepší zakoupit baterie dobíjecí. Jestliže jste vše dobře propojili, měla by se po sepnutí spínače rozsvítit světla.
Seznam součástek
R1 - 33 W /0,6 W R2 - trimr ležatý, 500 W, CA9V500R R3 - 10 W /2 W D - 1N4007 Re - relé, 5 V 2x 2 A přepínač, G5V2-05 C - kondenzátor, 470 mF/16 V Ostatní - 2 žárovičky, 3,5 V/0,2 A - držáky na tužkové baterie do DPS - plastová krabička, 90x60x25 mm, PK-SEB-KN - 4x plastový distanční sloupek, DS05PLAST - 4x šroubek M3 se zápustnou hlavou + matičky - páčkový přepínač - baterie 3x 1,5 V vel. AA Cena zhruba 230 Kč