Jak se znázorňuje opotřebení bojem a "olétání" na plastikových modelech letadel? Opotřebení při provozu zahrnuje "ošoupání" či oprýskání barvy, stopy po úniku oleje a paliva z motorů, stopy po výfukových spalinách, po výstřelech palubních zbraní, únicích hydraulických systémů, špínu usazenou v nejrůznějších částech letadla apod. Při jejich výrobě na modelu je třeba dodržovat pravidlo "méně znamená více". Je dobré vědět, kde se na skutečném letadle nacházejí krytky palivových nádrží, výstupy chladičů, výfuky, výstřelné kanálky zbraní nebo otvory pro vypadávání nábojnic. Pro znázornění spalin motorů nebo stop po výstřelech zbraní použijte suché barevné křídy (jsou k dostání v každém papírnictví) nastrouhané na hrubším smirkovém papíru (hrubost asi 100 až 150). Na povrch modelu je nanášejte suchým štětcem (vhodný je plochý, maximálně velikosti 2). Pozor na tvary stop spalin tam, kde jsou výfuky umístěné nad náběžnou hranou křídla (např. u F-6F Hellcat). Tady sleduje kouřová stopa profil vrchu křídla. Znázornění kouřových stop z vypadávajících nábojnic u více kulometů v křídle (typické u P-47 Thunderbolt) musí být rovnoběžné s osou letadla. Zašpinění se musí s rostoucí vzdáleností pozvolna ztrácet. Z používaných odstínů bude nejčastější černá a velmi tmavá šeď. Celý tento postup je vhodné použít na matný nebo polomatný povrch modelu. Vytékající olej úspěšně znázorníte olejovou barvou. Nejvhodnější je odstín "umbra pálená". K tomu budete také potřebovat terpentýnový olej pro umělce, kterým barvu naředíte. Obojí lze koupit v lepším papírnictví nebo v uměleckých potřebách. Silně naředěnou barvu nanášejte velmi tenkým štětcem (maximální velikost 1) např. do míst styku krycích plechů motoru, k hydraulickým válcům v podvozkových šachtách a také na motory. Tvary "stékanců" můžete vypozorovat např. na motoru nákladního automobilu.
Sdílej
21. prosince 2001 • 00:00 Vyšlo v ABC 26/2001
Své dotazy posílejte na e-mail: rady-technika@iabc.cz nebo na adresu redakce: Žerotínova 38, 130 50 Praha 3 a obálku označte heslem TECHNICKÁ PORADNA.