Soutěžní motocykl

Sdílej
 

Soutěžní motocyklDalší model do série motocyklů v měřítku 1:15 je terénní speciál a je určen zejména pro pokročilejší papírové modeláře. Motocykl je odpružený a jeho stavba bude náročná zejména na přesnost a trpělivost. Před stavbou si pozorně pročtěte návod a během stavby se orientujte podle návodné kresby.

Přípravné práce

Hrany, které budete ohýbat z tisku vystřihovánky, jsou značeny plnou čárou a mimo kresbu černou šipkou, jejíž špička směřuje na lom. Hrany, které budete ohýbat z rubu vystřihovánky, jsou značeny čerchovanou čárou (-.-.-.). Čárkovanou čárou (—-) jsou značeny obrysy ploch, na něž se budou jednotlivé díly lepit. Výřezy a prořezy jsou značeny červenou úhlopříčkou. Dále budete potřebovat špejli, kulaté párátko o průměru 2 mm, hliníkový drát o průměru 3 mm, tenké pružinky s vnějším průměrem 2,5 - 3 mm a pružinku z propisovací tužky. Ze špejle si připravte tyto díly: držáky zadního odpružení - díly 13 a 15 (oba o stejné délce 12 mm), čep uchycení přední vidlice - díl 45 (délka 18 mm). Díly na přední vidlici 2x 30 a 2x 31 si upravte podle vzoru ve vystřihovánce, kde jsou zakresleny ve skutečné velikosti. Kulatá párátka použijte na tyto díly: přední osu - díl 36 (délka 18 mm), zadní osu - díl 23 (délka 20 mm), čep zadní vidlice - díl 12 (délka 20 mm), úchyt motorových částí - díl 76 (délka 13 mm) a koncovku výfuku - díl 95 (délka 10 mm). Pružinky: díly 2x 32 (průměr 2,5 - 3 mm) použijte na přední vidlici a upravte je na délku 13 mm. Pružinku zadní vidlice - díl 17 (průměr 4 mm) - upravte na délku 20 mm. Hliníkový drát použijte na výfukové potrubí - díl 94 - a na řídítka - díl 86.

Stavba modelu

Soutěžní motocyklZačněte rámem, který se skládá ze dvou částí. Vystřihněte a vytvarujte plášť 1, ke kterému přilepte boky 2 a 3. Stejným způsobem slepte i druhou část rámu z dílů 4, 5, 6 a 7. Oba celky nyní slepte k sobě a nechte řádně proschnut. Pozor, aby se rám nezkroutil do tzv. vrtule. Dále pokračujte zpracováním zadní vidlice - díly 8 a 9. Oba díly slepte spojkou 10 k sobě a nechte proschnout. Dbejte na to, aby obě části vidlice byly spolu rovnoběžné. Na vnitřní stranu dílu 8 přilepte řetěz - díl 11. Vezměte připravený držák pružiny - díl 13 namotejte na něj a zalepte pásek 14 a celek přilepte podle návodné kresby na vyznačené místo na dílu 10. Horní držák pružiny - díl 15 - vsuňte a zalepte do dílu 16 a přilepte na rám 1. Nyní nasaďte pružinku 17 na horní držák 15 a zalepte. Zadní vidlici dále nasuňte spodním držákem 13 do pružinky, boky vidlice usaďte na vyznačená místa na dílech 4, 5 a zajistěte čepem 12. Nyní zpracujte zadní kolo. Stočte a slepte ráfky kola 2x 21 a vlepte do nich vnitřní čela 2x 22. K takto slepeným celkům přilepte vnější čela 2x 20 a nechte proschnout. Stočte a spojkou 19 slepte plášť kola 18, po řádném vytvarování k němu přilepte již hotové boky kola a pod mírnou zátěží opět nechte proschnout. Vystřihněte a slepte náboje zadního kola - díly 2x 26, 2x 27 - a přilepte je na vyznačená místa na dílech 2x 22. Hotové kolo usaďte ve vidlici tak, že osu 23 prostrčte dílem 8 a 11, dále na osu navlékněte kolo, pokračujte nasazením brzdového kotouče 24 a konec osy protáhněte pravou částí vidlice 9. Po usazení dílů a vycentrování kola oba přečnívající konce osy napevno zalepte. Nyní si ověřte funkci odpérování. Pokud jste pracovali přesně, mělo by pérovat při stlačení a uvolnění tlaku jako u skutečného motocyklu. Další prací bude sestavení přední vidlice. Stočte a slepte pláště tlumičů 2x 33 a uzavřete je čely 2x 34. Na tlumiče dále přilepte úchyty přední osy 2x 35. Vezměte již dříve připravené části přední vidlice - díly 2x 30, 2x 31 a 2x 32. Na zeslabené konce dílů 2x 31 nasuňte a zalepte pružinky 2x 32. Na opačné konce pružinek nasuňte a zalepte i horní díly 2x 30 a nechte proschnout. Hotové celky nasuňte na doraz do již dříve zpracovaných tlumičů. Díly proti vysunutí zajistěte tak, že před nasunutím do tlumičů kápnete trochu lepidla na konce dílů 2x 31. Pozor, lepidla nesmí být moc, aby se vám zároveň nezalepily pružinky v tlumičích. Po proschnutí hotové části vidlice nasuňte a usaďte v držácích 28, 29 a zalepte. Opět pozor, obě části vidlice musí být spolu rovnoběžné. Po řádném proschnutí si ověřte funkci odpružení. Vidlice by se měla dát pod mírným tlakem stlačit a po uvolnění tlaku vysunout zpět do původní polohy. Nyní vezměte hotovou vidlici, nasaďte ji na krk rámu motocyklu a zajistěte čepem 45. Vidlice by se měla na krku volně natáčet do stran. Sestavte přední kolo, které slepte stejným způsobem jako kolo zadní - z dílů 37, 38, 2x 39, 2x 40 a 2x 41. Po proschnutí přilepte na vyznačená místa na vnitřních čelech 2x 41 zpracované náboje kola z dílů 2x 43 a 2x 44. Přední kolo usaďte ve vidlici obdobným způsobem jako kolo zadní, a to tak, že osu 36 prostrčíte úchytem 35, dále na osu nasunete zákolník 96. Tím je kolo kompletní. Pokračujte předním brzdovým kotoučem - díly 42 - a konec osy opět prostrčte druhým úchytem 35. Opět všechny díly a kolo řádně vymezte a konce os zalepte lepidlem. Vystřihněte a vytvarujte plášť předního blatníku 46, ke kterému přilepte boky 47 a 48. Blatník ještě zpevněte vnitřními díly 97, 98 99 a nechte proschnout. Po proschnutí blatník usaďte na vyznačeném místě na spodní části dílu 29 a zalepte. Soutěžní motocyklPokračujte sestavením motoru. Vystřihněte a slepte základnu motoru 49 a přilepte na ni zpracovaný válec - díl 50. Levý bok motoru dokončete částí sestavenou z dílů 51, 52, 53 a pravý bok z dílů 54, 55 a 56. Zpracujte díl 75, do něj nasuňte a zalepte spojovací čep 76, na který ještě navléknete díl 74. Hotový celek nasuňte čepem 76 do proraženého otvoru ve válci 50 a dílem 75 přilepte na vyznačené místo na základně 49. K dokončení motorové části zbývá zpracovat díl 66, který přilepte na vyznačené místo na vnitřní části rámu 7. Zpracujte díl 57 a přilepte k němu boky kapotáže 58, 59 a jejich vnitřní díly 60 a 61. Hotovou kapotáž přilepte na horní část rámu motocyklu 1. Slepte sedadlo z dílů 62, 63, 64 a přilepte je na vyznačené místo na dílu 57. Pokračujte palivovou nádrží, kterou slepte z dílů 67, 68, a 69. Po proschnutí k nádrži přilepte na vyznačená místa další díly kapotáže 72, 73 a uzávěr nádrže - díly 70 a 71. Hotovou nádrž usaďte a přilepte na horní část rámu 1. Vystřihněte a zpracujte zadní blatník 65, přilepte k němu vnitřní díly 100, 101, 102 a celek přilepte na vyznačené místo na zadní části rámu 1. Zpracujte stupačky motocyklu 77, 78 a přilepte je k bokům rámu 4, 5 a na spodní část dílu 6. Smotejte a slepte pásek 80, uzavřete jej čelem 81 a přilepte k řadicí páce 79. K tomuto dílu dále přilepte stočený držák 82 a celek přilepte na vyznačené místo na základně motoru 49. Stejným způsobem slepte startovací páku - díly 83, 84 - a pedál zadní brzdy - díly 105 a 106. Celky pak opět přilepte na vyznačená místa na pravé straně dílu 49. Pokračujte stavbou řídítek, která si podle vystřihovánky nebo vlastní konstrukce vytvarujete z hliníkového drátu (dobře se tvaruje). Tento díl je zakreslen pod číslem 86. Na vytvarovaná řídítka nasuňte podle návodné kresby dorazy rukojetí 2x 107, dále rukojetě 2x 87, na které ještě přilepte páčku přední brzdy a spojky - díly 2x 88. Sestavte úchyty řídítek 2x 85 a přilepte je na vyznačená místa na dílu 28. Do těchto držáků usaďte a napevno přilepte hotová řídítka. Zpracujte startovní číslo 89 a přilepte je na díly 28 a 29. Dále pokračujte stavbou výfuku. Stočte a slepte plášť 90 a uzavřete jej čely 91 a 92. Na vyznačené místo na plášti výfuku připevněte držáček 93 a celek přilepte na levý bok blatníku 65. Do čela 92 vsuňte a zalepte koncovku výfuku - díl 95. Výfukové potrubí 94 opět vytvarujte z hliníkového drátu o průměru 3 mm. Jako vzor vám poslouží slepený model na fotografii a na návodné kresbě. Zbývá ještě sestavit opěrný stojánek, který slepte z dílů 103 a 2x 104. Jako doplněk k motocyklu si slepte ochrannou přilbu z dílů 108 a 109. Tím jsou práce na modelu ukončeny. Pro zpevnění a zvýraznění barev jej doporučuji natřít nebo nastříkat bezbarvým lakem. Pozor, pohyblivé části modelu lakujte samostatně, aby se vám nezalepily. Šikovnější modeláři, kteří chtějí mít model dokonalejší, si mohou ze slabé bužírky zhotovit imitaci lanovodů k jednotlivým páčkám a pedálům. Doufám, že jste model zdárně dokončili.