Přípravné práce
Při stavbě modelu budete potřebovat kuchyňské špejle o průměru 2,8 mm, kulatá párátka, drátek pro zrcátka a drát o průměru 2 mm na výfukové potrubí (nejlépe s černou bužírkou). Pro lepení je nejvhodnější lepidlo Herkules, u některých dílů bude lepší tuhé lepidlo - například Kores. Pro lepení drátu použijte Chemoprén. Na rub si přeneste rysky A-A, B-B a C-C. Vystřihovánku si narýhujte: plná čára (černé šipky - ohyb dolů), čerchovaná (barevné šipky - ohyb nahoru). Bílé plochy označené červeným + vystřihněte. Díly 11 a 98 podlepte kreslící čtvrtkou a začerněte rub dílů 19, 43, 59 a nárazník 12 - jen část nad reflektory. V dílu 1 propíchněte dírky pro zpětná zrcátka.
Stavební postup
Do dílu 2 vlepte díl 13. Pak k dílu 1 přilepte přední díl 2 a zadní díl 3 - od střechy dolů a doplňte díly 1A a 1B. Dovnitř zalepte podběhy 4 a 5 a kabinu uzavřete vlepením dílu 6 na díl 3 a 2 na rysku C-C mezi A-A a B-B. Přilepte vnitřky blatníků 7 a 8, vrchní části 9 a zástěrky 10. Osaďte podlepené reflektory 11 a blikače 98. Pokračujte vzduchovými filtry - do slepeného dílu 14 zalepte trubičku 17, spodní víčko 15 a horní 16, na ně trubku 18 a zakryjte stříškou 19. Oba hotové filtry zalepte do dílu 3 a zajistěte dílem 96. Kabinu nechte proschnout a pokračujte stavbou podvozku. Z dílů 20, 21, 22 a 23 sestavte pomocný rám, doplňte nájezdy 24, 25 a z dílů 26, 27 a 28 spodní část motoru. Po proschnutí oba celky slepte s kabinou a doplňte slepeným dílem 94. Na předek auta přilepte nárazník 12. Pro stavbu šasi si musíte připravit jednotlivé stavební skupiny. Začněte nosnou rourou. Části trub - díly 34, 35 a 36 uzavřete díly 37, slepte vzpěru točny 40 a sestupnou převodovku 38 spolu s hlavní převodovkou 39. Na pomocnou špejli 97 si označte polohu jednotlivých dílů, a pak postupně osazujte a lepte díly 34 až 40. Je třeba kontrolovat dodržení celkové délky, jinak hrozí deformace modelu! Dále si připravte obě nápravy. Z dílů 79, 80, 81, 82 a 83 zhotovte kola. Na kovové (případně plastové nebo ze špejlí) tyčce o průměru 3 mm si slepte díly 32 (koresem). Pak je vlepte do sestavených diferenciálů 31, doplňte gumové manžety 33 a na přední nápravu ještě klouby řízení 69. Pak hotové celky nasuňte na osu 88. Pokud osy drhnou, obrušte je jemným brusným papírem! Dokončení v příštím čísle
PŘEDLOHA VYSTŘIHOVÁNKY
Od roku 1967 se v Kopřivnici začala výroba nové typové řady T 813. Bylo vyrobeno téměř dvanáct tisíc aut a výroba byla ukončena v roce 1982. Základem byl čtyřnápravový valník T 813 KOLOS 8x8. Dále se vyráběly varianty jako Sklápěč T813 S1 8x8, přívěsový tahač T 813 6x6, tahač návěsu T 813 TN 4x4, T 813 TNH 4x4 s hydraulickým zařízením pro sklápění návěsu. Tento typ je také předlohou naší vystřihovánky.