Před definitivním přišroubováním kolejí je nejlepší ovál, případně dvojovál, na podkladové desce zkusmo sestavit. Získáte tak dokonalý přehled o jeho rozložení a můžete plochu lépe využít. Zaznamenáte si na podkladovou desku rozmístění jednotlivých kolejí či výhybek, čímž současně určíte plochu budoucího podloží. I v tak jednoduchém kolejišti, jakým jednoduchý či dvojitý ovál je, nesmí chybět nádraží nebo zastávka (se stavbou modelů budov se seznámíme v samostatném díle). Zastávku či nádraží umístíte podél rovné části trati. Budovu opět položíte na pracovní desku a měkkou tužkou si označíte její obvod. Na protilehlou stranu oválu lze "posadit" menší tunel a zbylou volnou plochu použít pro dva až tři domky či chatky. Na podkladovou desku opět zakreslíte jejich obvod a dovnitř vyznačených ploch vepíšete, o jaký objekt se jedná (zastávka, vilka, chata, kostel apod.). Kolejivo, tunel i modely staveb z desky sejmete a tužkou vyznačíte budoucí cestičky mezi stavbami, zahrádky kolem domků nebo můžete do plochy umístit například silnici. Vše si ale nezapomeňte pečlivě popsat.
Podloží
Podíváte-li se na skutečnou železniční trať, vidíte, že její viditelná část sestává ze štěrkového náspu, do něhož jsou zasazeny pražce a vlastní koleje. Tuto část podloží je potřeba znázornit i na modelovém kolejišti. Ti z vás, kteří pro stavbu jednoduchého oválu zvolí koleje se znázorněným podložím, mají vyhráno (je vyrobeno z gumy a je poměrně věrnou imitací štěrku). Naprostá většina modelářů však používá koleje jen se znázorněnými pražci. Modelové pražce jsou vylisovány z plastu a mohou imitovat pražce dřevěné nebo betonové. Výběr závisí na tom, pro jakou trať jste se rozhodli. Bylo by nelogické, kdyby se například moderní rychlovlak typu ICE "řítil" po kolejích se starším typem pražců. Jak jsme si již řekli, toto kolejivo podloží postrádá, a tudíž ho musíme vyrobit. O tom si ale řekneme až příště.