Jistě jste si všimli, že automobilové pneumatiky jsou v místě styku s vozovkou zmáčklé. Je to způsobeno hmotností automobilu a také správným nahuštěním pneumatiky. On by totiž nebyl žádný velký problém pneumatiku přehustit a docílit tak ideálního kruhu, ale to by potom automobil po přejetí i toho nejmenšího hrbolu na vozovce doslova poskakoval. Nárazy by se přenášely do náprav a řízení, což by mělo za následek neúměrné opotřebení celého podvozku. Před stejný problém jsou postaveni konstruktéři letadel, a proto i letecká kola vypadají na stání, jako by byla podhuštěna.
Kola modelů
S rostoucí úrovní plastikových modelů vzali někteří výrobci stavebnic na vědomí tvar pneumatik skutečných letadel při stání a lisují modelová kola s touto deformací (například Revell - RF-4E Phantom v měřítku 1:32, Panavia Tornado IDS stejného měřítka, Heinkel He 111 v měřítku 1:48 či "čtvrtkový" Junkers Ju 52). Jiní výrobci, jako například japonská Tamiya, se i u nejnovějších stavebnic (kolekce modelů středoplošníku de Havilland Mosquito - 1:48) tvrdošíjně drží tradice a pneumatiky jejich modelů jsou důsledně kruhového tvaru. Se "zmáčklými" pneumatikami je totiž problém. Někteří modeláři si občas "střihnou letovku" a hotový model zavěsí ke stropu nebo jinak do prostoru. V takovém případě ale deformovaná pneumatika působí směšně. Už také proto, že je na příslušnou plošku obzvlášť dobře vidět. Ideální by bylo, kdyby výrobci stavebnic plastikových modelů dávali do kolekce dva druhy pneumatik (klasické i "zmáčklé") a nechali na úvaze modeláři, kterou alternativu zvolí.
Úprava pneumatiky
Udělat z normálních pneumatik "zmáčklé" není nic světoborného. Stačí kolo sestavit (u modelů větších měřítek se kola zpravidla skládají ze dvou dílů) a po dokonalém zaschnutí lepidla dosedací plošku brusným papírem sbrousit. Má to však dva háčky. Broušením zlikvidujete dezén pneumatiky, což vám na soutěži rozhodčí určitě neodpustí. Navíc je potřeba kolo se "zmáčklou" pneumatikou k podvozkové noze správně přilepit. S tímto háčkem si ale můžete poměrně snadno poradit tak, že kola hlavního podvozku na podvozkové nohy nasunete, model postavíte na rovnou pracovní desku tak, aby sbroušené plošky na plochu dosedaly, a v této poloze kola zalepíte.