Krasavci na čtyřech kolech

Sdílej
 
Novinky z výstavy v Ženevě AUTOSALON Ženevský autosalon, odborníky považovaný za vůbec nejvýznamnější událost tohoto druhu, letos přinesl na třicet světových novinek. V této záplavě vynikla auta zcela nových kategorií, například Ford Fusion, ale i velký sportovní vůz Tudor naší automobilky Škoda Auto.

Nový Peugeot 307 SW není delší než Škoda Octavia Combi, ale na třech řadách sedadel uveze až sedm cestujících Je již tradicí, že každý ročník ženevského autosalonu s sebou přináší stále další kategorie automobilů, které většinou vznikají kombinací těch již známých. Laická veřejnost si již zvykla na zkratku SUV (Sport Utility Vehicle), která v angličtině znamená sportovně užitkové vozidlo. Auta tohoto typu jsou stále oblíbenější, protože kombinují pohodlí limuzín s vlastnostmi terénních vozů. Pravé "off roady" to ovšem nejsou, těžší terén jim nevyhovuje. A právě "esuvečka" podnítila zrod nové kategorie UAV (Urban Activity Vehicle), tedy auta pro městské aktivity. Její první zástupce Ford Fusion je menší, což má své nesporné výhody: ve městě se s ním dá dobře parkovat a vůbec lépe manévrovat v hustém provozu. Ford Fusion vychází z nové Fiesty, kterou běžně potkáváme i na českých silnicích.

Revoluce jménem Fabie

Nejnovější generace z rodu fiest se ovšem od minulého typu výrazně liší a vytváří pro kategorii malých automobilů novou kvalitu. Malá auta byla výrobci donedávna trochu podceňována, protože cestující se uvnitř tísnili a v zatáčkách se nepříjemně nakláněla. Stojaté vody se rozčeřily až nástupem Škody Fabia, která byla malou revolucí v kategorii aut délky do čtyř metrů. Její kvalitní podvozek totiž umožňuje pohon výkonnějšími motory a také vnitřní prostor se podobá automobilům o třídu vyšším.

 

Urostlejší sourozenci

Studie Toyoty ukazuje, jak by mohla vypadat auta budoucnosti. Místo volantu se používá joystickPříkladem "rostoucího" modelu je nový Opel Vectra. Dosavadní varianta, která též běžně brázdí naše silnice, již nemohla stačit na konkureční větší vozy střední třídy (např. Volkswagen Passat nebo Ford Mondeo). Vectra narostla, některými designerskými prvky připomíná model Astra, avšak celkově působí jako velká americká limuzína. Také Volkswagenu Passat přibyl nový, větší sourozenec. I když passat rozhodně není malé auto, připravila továrna ve Wolfsburgu pro zájemce o velké limuzíny ještě větší model Phaeton. Phaeton se tak trochu vymyká tradici - Volkswagen znamená v překladu lidový vůz, ale Phaeton bude rozhodně jen pro velmi bohaté. Těm by se mohla zalíbit i Škoda Tudor, kdyby se ovšem vyráběla. V Ženevě se Tudor představil jako studie velkého sportovního vozu, do skutečné sériové výroby se však prý nikdy nedostane. Přitom je to možná nejkrásnější auto, jaké kdy v Mladé Boleslavi vyrobili. Přesto se nelze ubránit srovnání tudora s phaetonem. Jejich zadní partie vykazují stejný elegantní oblouk. Což je ovšem konec konců výsadou celého dnešního automobilového průmyslu - pro designéry je stále těžší navrhovat originální tvary a do budoucna to budou mít ještě složitější.

 

Přežijeme éru benzínu a nafty?

Studie Toyoty ukazuje, jak by mohla vypadat auta budoucnosti. Místo volantu se používá joystickNaprostou samozřejmostí je, že auta jezdí na benzín a naftu. V budoucnu se však pohon automobilů určitě změní - už proto, že světové zásoby ropy se povážlivě tenčí. Otázkou je, kdy se ekologičtější paliva prosadí. Takzvané palivové články jsou známy již delší dobu a právě ony by mohly tradiční paliva nahradit. Pohon palivovými články firmy představily i v Ženevě, například na vozidle japonské Toyoty, která na první pohled připomíná terénní model Land Cruiser. Toyota ale předvedla v modelu Avensis i nový, účinnější typ katalyzátoru pro dieselové motory, neboť je velmi pravděpodobné, že nafta a benzín z nádrží našich automobillů hned tak nezmizí a zdokonalovat spalovací motory má stále smysl. Společně s další japonskou firmou Sony pak Toyota ukázala vůz vzdálenější budoucnosti, který se řídí joystickem. Elegantní sportovní vůz Škoda Tudor je opravdový krasavec. Přitom se do seriové výroby možná vůbec nedostane Honda JAZZ vypadá zvenku jako docela maličké auto. O to víc překvapí jeho prostornost daná především vyšším stropem Mezi nejobdivovanější modely autosalonu patřila nová verze Lotusu Elise Ford Fusion - ač malý, skýtá překvapivě velký vnitřní prostor

 

OTÁZKA ČASU

Palivové články v budoucnu nahradí tradiční paliva. Co si však počít s tolika benzínovými čerpadly? Jejich proměna v čerpací stanice jiného druhu bude složitá a "olejáři", čili producenti benzínu a nafty, budou jistě usilovat o zbrždění přeměny. Nemůže se jim to však dařit donekonečna.

 

FABIA INSPIRUJE

Výrobci malých aut se netají, že je Škoda Fabia vyprovokovala k výrobě pohodlnějších a bezpečnějších vozidel. Právě Ford Fiesta je toho příkladem; jeho jízdní stabilita a výkonné motory připomínají automobily o třídu výšší, tedy nižší střední třídy.