Mořský král

Sdílej
 
I když jsou vrtulníky Sea King HAS.Mk.6 a Sea King AEW výrobkem britské firmy Westland, vlastně jsou přímým potomkem jednoho z nejúspěšnějších amerických vrtulníků Sikorsky SH-3 (taktéž s přízviskem Mořský král - Sea King).

I když jsou vrtulníky Sea King HAS.Mk.6 a Sea King AEW výrobkem britské firmy Westland, vlastně jsou přímým potomkem jednoho z nejúspěšnějších amerických vrtulníků Sikorsky SH-3 (taktéž s přízviskem Mořský král - Sea King).

Foto
Tyto vrtulníky utkvěly většině lidí v paměti jako stroje, které vyzvedávaly z mořské hladiny návratové kosmické kabiny úspěšných misí Apollo, včetně Apolla 11 po prvním přistání lidí na Měsíci.
Konstruktéři Westlandu použili drak s rotorovou soustavou "starého Mořského krále", do vrtulníku zabudovali dva motory Rolls- Royce Gnome H.1400 a stroj vybavili účinným zařízením k boji s ponorkami. Celkem vzniklo 16 námořních verzí vrtulníku, přičemž 25 strojů označených jako HAS.Mk.6 bylo vybaveno účinnějším protiponorkovým zařízením. Verze AEW, také určená k boji s ponorkami, dostala nový radarový systém, umožňující vyhledávání ponorek ve větších hloubkách a s větším akčním rádiem.

Foto
MODEL
Jestliže vrtulníky Westland Sea King nejrůznějších verzí patří k relativně starším strojům (i když stále slouží na letadlových lodích i jinde), jejich dvaasedmdesátkrát zmenšené modely, výrobky firmy Revell, naopak přiřazujeme k nejmodernějším kitům. Ostatně o tom svědčí model staršího bratra Sea Kingu HAS.Mk.6/AEW, Westland Sea King Mk.41. Ten dostal na norimberském veletrhu hraček v roce 1998 cenu za nejlepší stavebnici v měřítku 1:72. Představovaný Westland Sea King HAS.Mk.6/AEW obdržel stejné ocenění na pražském modelářském veletrhu MODEL Hobby 2001.
Jaký však nejnovější Mořský král je? Chce se použít otřepané klišé, že skvělý. Ovšem když jsem poprvé otevřel přebal s výlisky, byl jsem překvapen. Řadu let totiž přední výrobci plastikových modelů používají takzvané negativní rytí, kdy jsou rýhy znázorňující nejrůznější plátování či spáry vyskytující se na povrchu skutečných strojů zapuštěny do povrchu výlisků. U Sea Kingu tomu tak není, respektive jen zčásti. Nýtování je pozitivní, což znamená, že makety nýtů vystupují nad povrch dílů. Naštěstí při bližším ohledání modelář zjistí, že nýtování je tak jemné, že tato zdánlivá závada je naopak předností, neboť po nastříkání barvou působí povrch modelu věrohodně. Jen při stavbě, respektive při broušení spojů polovin trupu či krytů podvozku je třeba dát pozor a nýtování neporušit.
Prohlíží-li si člověk stavebnici dál, zjistí, že jsou superlativy na místě. Podlaha a zadní trupová přepážka mají znázorněnu protiskluzovou úpravu, v trupu se nacházejí sklopená sedadla, například pro zachráněné námořníky či transport vojáků, operátoři mají samostatný prostor, a to ještě nemluvím o dokonale vybaveném pilotním kokpitu. Otevřenými dveřmi je dobře vidět na aparaturu k vyhledávání ponorek, na hřbetě trupu se nacházejí nástavby, které z vrtulníku udělají verzi HAS.Mk.6 nebo AEW. Obtiskový arch umožňuje stavbu modelu vrtulníku Sea King HAS.Mk.6 814. squadrony Fleet Air Arm v provedení tygří letky. Druhou možností je vrtulník verze AEW.2, 849. squadrony, který slouží na letadlové lodi HMS Illustrious.


WESTLAND SEA KING HAS.MK.6/AEW
Měřítko: 1:72
Počet dílů: 102
Nosný rotor: ¤ 263 mm
Výrobce: Revell
Obtížnost stavby: l l l l l l