Zběsilá jízda

Sdílej
 
Jedno z nepsaných filmařských pravidel by mohlo znít, že realita natočená na film nevypadá atraktivně . Proto žádný pořádný filmový liják při natáčení není skutečný, ale umělý - a ze stejného důvodu je nový film ze závodního prostředí formule výsostně trikařskou záležitostí.

Jedno z nepsaných filmařských pravidel by mohlo znít, že realita natočená na film nevypadá atraktivně . Proto žádný pořádný filmový liják při natáčení není skutečný, ale umělý - a ze stejného důvodu je nový film ze závodního prostředí formule výsostně trikařskou záležitostí.

Foto
Přestože je hvězdou snímku Formule! Sylvester Stallone, nenamáhají se v něm tentokrát ani tak jeho olbřímí svaly jako mozkové závity týmu tvůrců vizuálních efektů. Kdyby režisér filmu Renny Harlin (který se Stallonem spolupracoval už na horolezeckém akčním filmu Cliffhanger) jen tak natočil formule projíždějící závodním okruhem, moc zajímavý by film asi nebyl. A tak do něj napěchoval co největší množství triků, které nevytvářejí jen fascinující scény bouraček, ale i záběry z kokpitu, a dokonce i některé tribuny plné diváků.

ČELNÍ NÁRAZ V PLNÉ RYCHLOSTI

"Chtěl jsem udělat pro automobilové filmy to, co udělal Matrix pro filmy akční," nechal se slyšet režisér Formule! Renny Harlin. O tom, zda se mu to podařilo, rozhodne čas, ale automobilové bouračky v jeho podání nastavily příčku pro další závodnické snímky opravdu hodně vysoko. Něco takového by totiž žádný kaskadér nepřežil, a tak převažují triky.
Scéna největší bouračky ve filmu, při které do sebe čelně narazí dvě formule, sice netrvá ani dvě minuty, ale její příprava zabrala několik týdnů. Před tím, než se začala připravovat, museli přivolaní odborníci vypočítat, co se vlastně při takovém typu srážky stane. Přišli na to, že obě formule
Foto
vyletí nějakých osm pater do vzduchu a tam urazí ještě pořádný kus cesty mimo dráhu. Pro záběr byla vyrobena vozidla naplněná výbušninami (rozmístěnými tak, aby se formule roztrhaly přesně v místech, kde filmaři chtějí), jež byly a v určitý okamžik odpáleny. Výsledná exploze byla natočena šestnácti kamerami. Jen pro srovnání - monstrózní výbuch šesti bitevních lodí ve filmu Pearl Harbor byl snímán "pouhými" dvanácti kamerami.

MEZI NEBEM A ZEMÍ

Nárazem to ale všechno jen začne - poté na plátně sledujeme naprosto roztříštěnou formuli, která v extrémně zpomaleném záběru prolétává vzduchem a rozsypává kolem sebe stovky drobných součástek - a ke vší té "legraci" dole pod ní na závodní dráze projíždějí další formule. Scéna je vytvořena už kompletně ve studiu, a dokonce ani projíždějící formule dole pod letícím vrakem nejsou skutečné. Do záběru byly dodány až trikaři ze společnosti Pixel Magic, stejně jako zpomalené kapky deště. S kompletně zpomaleným záběrem režisér moc spokojený nebyl, ale napadlo ho něco lepšího, a tak ve výsledku vidíme zpomalenou formuli prolétávající zpomaleným deštěm, pod kterou ale sviští další vozidla reálnou rychlostí. Takové věci jsou možné jen ve filmu.

Foto
TRIBUNY NA ZELENÉ LOUCE

Největší trikařskou prověrkou bývají efekty, které ve filmu nakonec jako triky vůbec nevypadají. Jako příklad může posloužit film Forrest Gump, který byl sice napěchovaný množstvím vizuálních efektů, ale ve výsledku působil naprosto reálně. I ve Formuli! se několik takových triků skrývá, a to třeba v záběru na jeden závodní okruh, kolem kterého jsou rozmístěny tribuny. Ve skutečnosti byl původně natočen jen asfaltový okruh uprostřed zelené louky a teprve na ni byly na obrazovkách počítačů v trikovém studiu domodelovány tribuny. Aby nebyly tribuny tak prázdné a působily "živým" dojmem, byli do nich ještě přidáni diváci - také pouze digitální -, takže ve výsledku nesledujeme opuštěný okruh jako při natáčení scény, ale závodění uprostřed ohromných tribun plných skandujících diváků. Tím je filmový svět zase o něco magičtější - vytváří scény, které vypadají zcela reálně, ale kdybyste je hledali ve skutečném světě, tak je nenajdete ani na místě natáčení.

Foto
JAK JE TO VE FORMULI 1

Závod formule 1 zpravidla netrvá déle než dvě hodiny. Občas se však přihodí, že počasí nebo bouračky způsobí časovou prodlevu, kvůli níž je nutno tento limit překročit. Pořadí, v němž stojí vozidla na startu, určuje kvalifikační závod, který se odehraje den před závodem oficiálním a trvá přibližně jednu hodinu. Během něj platí takzvané pravidlo 107, které znamená, že do oficiálního závodu budou kvalifikováni pouze piloti, jejichž výsledný čas se vejde do 107 času toho nejrychlejšího z nich. A rychlost je to pořádná - během sedmi sekund zrychlí formule 1 z nuly na dvě stě kilometrů v hodině. Není divu, že pilot velmi neekologického vozu zhubne během závodu o dva kilogramy.