Fresky na naší obloze

Sdílej
 
Možná, že se vám bude zdát nadpis článku poněkud ztřeštěný. Věřte však, že za něj nemohu já, ale ti, kdo v padesátých letech minulého století vymýšleli kódový název NATO pro stíhací středoplošník MiG-17. Označili jej Fresco, což lze do naší mateřštiny přeložit jako freska.

Možná, že se vám bude zdát nadpis článku poněkud ztřeštěný. Věřte však, že za něj nemohu já, ale ti, kdo v padesátých letech minulého století vymýšleli kódový název NATO pro stíhací středoplošník MiG-17. Označili jej Fresco, což lze do naší mateřštiny přeložit jako freska.

Foto
Stíhací migy MiG-17 navazovaly na úspěšné "patnáctky" MiG-15, které si vysloužily ostruhy v korejské válce. Právě na základě válečných zkušeností provedla Mikojanova konstrukční kancelář řadu úprav draku středoplošníku MiG-15. Křídlo dostalo nový šíp (90 stupňů), aby se zamezilo tendenci k samovolnému přechodu do výkrutu při ostré zatáčce. Motor VK-1F dostal přídavné spalování, čímž se zvětšila maximální rychlost na 1145 km/h. MiG-17 také byl prvním sovětským stíhacím strojem vybaveným příďovým radiolokátorem, který umožňoval provoz za každého počasí (MiG-17PF). Ve verzi PFU byl prvním přepadovým stíhačem "východního bloku" vyzbrojený střelami vzduch - vzduch.

Foto
MODEL

Stavebnice plastikového modelu letounu MiG-17PF je pro světový "kitařský" trh významná hned z několika hledisek. Nejenže se zařadila mezi znovuobjevené měřítko 1:32 (v loňském roce jsme zaznamenali žeň nových "dvaatřicetin"), zapadá do kolekce dvaatřicetinových migů, počínaje MiG-15 a MiG-21 konče, ale hlavně je výrobkem do loňska neznámé čínské firmy Trumpeter. Přitom můřeme říci, že Čína vstoupila na kitařský trh skutečně impozantně. Stavebnice jsou vyrobeny nejmodernější soudobou technikou, samozřejmě s negativním povrchem a množstvím působivých detailů. V případě modelu MiG-17PF to je dvaatřicetkrát zmenšená maketa proudového motoru, na který je dobře vidět. Stejně jako skutečná "sedmnáctka" má i její model odsouvatelnou zadní část trupu (zhruba na úrovni odtokové hrany křídla). Pro stavitele diorámat stavebnice obsahuje i pomocný vozík, na který lze zadní část trupu uložit.
Jistě nyní čekáte, že budu pokračovat v superlativech, ovšem to by nebylo poctivé. Zdá se totiž, že čínský výrobce si některé detaily usnadnil a unifikoval je hned pro několik typů. Zcela určitě jinak propracovaný motor není motorem VK-1F, nýbrž maketou motoru VK-1 z migu MiG-15 (obě stavebnice totiž mají stejné plato s vylisovanými díly). Také překryt pilotního prostoru neodpovídá migům MiG-17 sovětské či polské výroby, ale s největší pravděpodobností jde o čínskou variantu, J-5A.
Foto
Nejmarkantnější odlišnost je na čelním dílu kabiny, který je hlubší než u evropských migů.
Samostatnou kapitolou jsou obtisky, které jsou na "dvaatřicetinu" chudé. Naštěstí je s největší pravděpodobností český modelář zahodí a nahradí je československými, neboť jistě bude stavět model ve zbarvení československého vojenského letectva.
Tím samozřejmě nechci naznačit, že by byla dvaatřicetkrát zmenšená "sedmnáctka" špatná, naopak. Jen bude vyžadovat víc práce při stavbě.


MIKOJAN-GURJEVIČ MiG-17PF FRESCO-DMěřítko: 1:32
Počet dílů: 100
Rozpětí: 301 mm
Výrobce: Trumpeter
Obtížnost stavby: *****°