Spider-man

Sdílej
 
Spider-Man vystřeluje z římsy mrakodrapu vlákno na stěnu protějšího domu a vzápětí se střemhlav vrhá vstříc rušné vozovce. Pár vteřin předtím, než by se rozmázl o projíždějící trambus, udělá trojné salto s pěti vruty, proletí mezi dvěma sloupy vysokého napětí a přistane na střeše prchajícího automobilu.

Spider-Man vystřeluje z římsy mrakodrapu vlákno na stěnu protějšího domu a vzápětí se střemhlav vrhá vstříc rušné vozovce. Pár vteřin předtím, než by se rozmázl o projíždějící trambus, udělá trojné salto s pěti vruty, proletí mezi dvěma sloupy vysokého napětí a přistane na střeše prchajícího automobilu.

Foto
Peter Parker byl šprt. Pálilo mu to sice o sto šest, ale jeho fyzička nebyla nic moc. Jediné kousnutí geneticky upraveného pavouka jeho tělo změnilo - Peter získal schopnosti několika pavoučích druhů dohromady. Ovšem skákání ze střechy na střechu, vystřelování pavučin a tajná identita s sebou nese i velkou zodpovědnost. A o té je film podle komiksu Spider-Man.

STEATODA GROSSA

Máte doma pavouka? Možná je to budoucí filmová hvězda! Spider-Man je sice snímek o pavoučím muži, ale v jeho úvodních scénách si zahrálo iněkolik skutečných pavouků. Nejdůležitějšího osminožce ve filmu zpodobnil pavouček zvaný Steatoda grossa - je to právě ten pavouk, který kousnutím přenese na Petera Parkera nadlidské schopnosti a udělá z něj nadčlověka. Režisér Sam Raimi na jeho roli dokonce uspořádal konkurz a vybíral si z mnoha různých druhů pavouků. Přestože Steatoda grossa konkurz vyhrál, i on se nakonec ve filmu, podobně jako hlavní hrdina, objevil v převleku. Útlonohý Steatoda grossa má totiž hnědou barvu, zatímco tvůrci potřebovali pavouka ocelově namodralého, a navíc ještě s červenooranžovým vzorem.
Entomolog Steven Kutcher, hollywoodský profesionál na práci s těmi nejmenšími herci (kobylkami, šváby, motýly a samozřejmě pavouky, zkrátka se všemi vašimi domácími mazlíčky), pro pavoučka Steatoda grossa původně navrhoval kostýmek, ale nakonec jej kvůli časové úspoře musel natřít barvou. Přitom musel samozřejmě dávat velký pozor, aby barvy nebyly toxické a pavoukovi neublížily. To byla však jen polovina jeho práce. Režisér po Kutcherovi navíc chtěl, aby pavouk slanil z jednoho místa na druhé, tam se otočil a ještě kousek popolezl - přesně podle scénáře. Naštěstí po něm nechtěl žádný proslov.
Kutcher má pro takovou práci jedno hlavní pravidlo: "Studuji a poznávám chování těch tvorů, abych je pak mohl využít pro to, co požaduje režisér." A díky tomu se pan Kutcher, studovaný biolog, podílí na takových filmech, jako je Vetřelec, Arachnofobie nebo Jurský park. Na té biologii tedy asi přece jen něco bude.

Foto
HOP A SKOK PŘES MRAKODRAP

Obléct herce do modro-červeného kostýmu superhrdiny Spider-Mana je jedna věc, přinutit ho skočit z jednoho mrakodrapu na druhý je věc druhá. I když zaplatíte tomu herci sebevíc, můžete se spolehnout, že to neriskne. A tak je ve snímku Spider-Manů víc. Jeden je z masa a kostí, skutečný člověk, kterého hraje Tobey Maguire či kaskadér. Ten druhý Spider-Man, který skáče mezi domy jako luční koník, je v mnoha záběrech celý vytvořený na počítači. A že je takových záběrů spousta, napovídá už skutečnost, že třetinu z bezmála stomilionového rozpočtu filmu spolkly právě zvláštní efekty.
O "počítačového" Spider-Mana se staral John Dykstra a není divu, že má ke svému výtvoru téměř otcovský vztah. Aby počítačový Spider-Man působil jako skutečný člověk, muselo to vypadat, nejen jako že dýchá, ale třeba i že se snaží udržet rovnováhu. Toho docílil Dykstra tím, že převedl pohyby skutečného člověka do počítače a ty pak rozvíjel skrze virtuální model Spider-Mana.
Spider-Manova maska přitom měla své kladné i záporné stránky. Na jedné straně ušetřila tvůrcům hromadu práce s nesmírně náročným převáděním obličeje do digitální podoby. Ale s tím jde ruku v ruce inevýhoda: "Vše, co by mohlo být emocionálně vyjádřeno svaly obličeje, jsme museli vyjádřit mimikou těla - a to byl obrovský úkol," vzpomíná Dykstra. Virtuální Spider-Man byl použit jen ve scénách, kde bylo příliš nebezpečné použít kaskadéra - a to, že v kostýmu mohl být kaskadér i při detailních záběrech, je další výhoda masky. Přesto se ani snímek Spider-Man nevyhnul nehodám. Měsíc po tragédii, kdy se během stavby kulis pro film zabil člen štábu, si kaskadér v kostýmu Spider-Mana přerazil nohu při nárazu do cihlové zdi. A mimochodem, když už jsme u problémů, během natáčení byly odcizeny čtyři Spider-Manovy kostýmy, takže pokud se nějaký z nich objevil u vás doma ve skříni, máte u tvůrců filmu 25 000 dolarů. Největší tragédie nejen pro Spider-Mana však přišla 11. září.

Foto
KDE BYL SPIDER-MAN 11. ZÁŘÍ?

Omluvit superhrdinu z toho, že v době americké národní tragédie nebyl na svém místě, je ještě o něco těžší než si napsat omluvenku na písemku z matematiky. A tak bylo nabíledni - kde byl Spider-Man jedenáctého září, když se v New Yorku po teroristickém útoku řítily k zemi dvě věže Světového obchodního centra?
U příležitosti tragických událostí vzniklo zvláštní číslo komiksu Spider-Man, ve kterém se pavoučí muž na pokraji sil snaží pomáhat těm, kteří se v očích Američanů stali opravdovými superhrdiny - požárníkům, lékařům, záchranářům.
Ve filmu, jehož přípravy byly v té době už v plném proudu, se projevila spíše snaha na tragédii zapomenout. Před 11. zářím jste mohli vidět oficiální ukázku ze Spider-Mana, kde hrdina chytí helikoptéru plnou zločinců do sítě, kterou rozprostře právě mezi dvěma věžemi Světového obchodního centra. Scéna sloužila sice jen pro reklamu, ale režisér Sam Raimi uvažoval i o jejím použití ve filmu. Bohužel, po zřícení obou mrakodrapů byla reklama ihned stažena z kin i z internetu, aby se nedotkla pozůstalých ani samotné památky tragických událostí. Ze stejného důvodu se změnil i plakát filmu - jeho první verze ukazovala hlavu SpiderMana, v jejíchž očích se odrážejí právě dvě budovy Světového obchodního centra.
Kapitolou samou o sobě je pak retušování dříve natočených mrakodrapů ze všech záběrů New Yorku, na kterých byly vidět. Tyto úpravy neproběhly jen v připravovaných celovečerních filmech, ale i v televizních seriálech, jako jsou třeba Přátelé.

HRDINA VYDĚLÁVÁ MILIONY

Aby bylo jasno - na americkém komiksovém trhu dominují dvě velká nakladatelství. Jedno se jmenuje Marvel a to druhé DC - a větší úspěch ve filmovém světě donedávna slavilo hlavně DC, z jehož stáje pochází Superman i Batman. Poměrně nedávno ale vypustil Marvel s úspěchem do světa filmovou verzi své mutantské odysey X-Men a nyní je tu i jeho Spider-Man. Úspěch je neuvěřitelný - jen za první promítací víkend vydělal filmový Spider-Man přes sto milionů dolarů, čímž vytvořil nový rekord a jako mávnutím kouzelné pavučiny tak trumfnul i Harryho Pottera s kamenem mudrců.

KDY SE OBJEVIL POPRVÉ

Spider-Man už není žádný mladík. Poprvé se objevil v patnáctém čísle měsíčníku Amazing Fantasy v roce 1962. Vytvořil jej Stan Lee, muž, který je centrálním mozkem kresleného vesmíru nakladatelství Marvel.
FotoFoto