Okruhové závody

Sdílej
 
Závody formulí 1 se u nás bohužel nejezdí. Naši fanoušci autosportu si ale mohou přijít na své u jiných kategorií aut. Třeba na Masarykově okruhu v Brně , kde se začátkem prázdnin jela Letní cena mistrovství České republiky cestovních a formulových vozů. Do zákulisí této sportovní události jsem byl pozván naším spřáteleným závodním klubem ÚAMK Delta autosport.

Závody formulí 1 se u nás bohužel nejezdí. Naši fanoušci autosportu si ale mohou přijít na své u jiných kategorií aut. Třeba na Masarykově okruhu v Brně , kde se začátkem prázdnin jela Letní cena mistrovství České republiky cestovních a formulových vozů. Do zákulisí této sportovní události jsem byl pozván naším spřáteleným závodním klubem ÚAMK Delta autosport.

Foto
Několikadenní automobilové závody jsou svět sám pro sebe. Jednotlivé stáje se na místo přepravují zpravidla s celou rodinou. Je to dané už tím, že závodnická tradice se předává z otce na syna a zbytek rodiny vytváří pohodové zázemí. Nejinak je to v případě Tomáše Kotka, patnáctiletého jezdce Delty, o němž jsme v ABC již psali v souvislosti s autocrossem a rallycrosem, ve kterých stále slaví nemalé úspěchy. Letos se navíc vrhl na okruhové závody v divizi Ford Fiesta Cup.

ZÁZEMÍ

Místo vyhrazené závodním stájím působí na nezasvěceného hosta jako podivný kemp, v němž si obyvatelé zvláštním způsobem užívají dovolené. Bydlí se v autobusech a obytných autech, vedle nichž stojí provizorní garáže stanových konstrukcí. A v garážích se od rána do tmy tvrdě pracuje. Mechanici se šťourají v motorech, seřizují geometrie kol a vyměňují brzdové destičky. Možná se ptáte, proč to všechno neudělají v klidu doma. Auta ale už z domova připravená jsou a na místě se dělají jen nezbytné úpravy před každou jízdou.

LETNÍ CENA

Letní cena se jela v průběhu tří dní (tedy čtyř, připočteme-li čtvrteční celodenní testovací jízdy). A v pátek to začalo naostro. V devět hodin první závod a od té doby si okruh neodpočinul až do deváté večerní. Následující dva dny scénář naprosto stejný. Protože se v rámci Letní ceny jely závody hned několika kategorií, byl krátce po dojetí jednoho závodu odstartován další. Delta do Brna přijela bojovat hned ve dvou divizích - ve Ford Fiesta Cup a v pick-upech, kde měla čtyři vozy.

ŠKODA PICK-UP

Matador - Škoda Pick-up Free Style, jak se závod oficiálně jmenuje, patří vůbec k nejatraktivnějším okruhovým závodům, protože parametry vozů jsou prakticky dané výrobcem a možné úpravy jasně vymezené pravidly. To dělá závod velmi dramatickým, protože startovní pole je vyrovnané a o vítězi nerozhoduje ani tak vůz jako kvalita jezdce a samozřejmě štěstí. Tato pohárová disciplína založená na vozu Škoda Pick-up vznikla v roce 1994. Motory pick-upů mají objem 1494 ccm a výkon 95 kW. O tom, že se jedná o závodní speciály, svědčí nejen sportovní vzhled, ale i průměrná rychlost jednoho brněnského okruhu kolem 125 km/h. Když do toho započtete všechny zatáčky, je to úctyhodný výkon.

Foto
OCTAVIA CUP

Stejně dramatické jsou závody Česká pojišťovna Škoda Octavia Cupu. Oktávky jsou rovněž velmi vyrovnané vozy, ale s osmnáctistovkovým motorem a mnohem větším výkonem - 144 kW. Škoda Octavia Cup je nejznámějším okruhovým podnikem v České republice. Oficiální internetové stránky této závodní kategorie najdete na adrese www.cp.octaviacup.cz. Do Letní ceny se vešlo i mistrovství Rakouska (Östereichische Tourenwagen Challenge). Masarykův okruh je hostil již popáté. Byl to velice atraktivní závod cestovních vozů, na jehož startu vedle sebe stála auta s benzinovými i naftovými motory. A diesely se v konkurenci dravějších benziňáků držely velice statečně, o čemž svědčí druhé místo naftového speciálu v celkovém pořadí.

ČTYŘHODINOVKA

Ford Fiesta Cup se jel společně s dalšími kategoriemi v rámci Poháru Autoklubu České republiky 2002. Na startu se tak s fiestami sešla divize vozů do 2000 ccm i nad 2000 ccm. Stejné kategorie vozů startovaly ve společném čtyřhodinovém vytrvalostním závodě. Tento sobotní závod byl největší podívanou celého mistrovství. Startovní pole se krátce po startu roztrhalo. Nejsilnější vozy se bez problémů usadily v čele a už jenom počítaly, o kolik kol slabší automobily předjedou. Fiesty se třináctistovkovými motory, s nimiž jezdí řada pilotů ve věku kolem patnácti let, se držely dlouho při sobě. Pak ale začala jednotlivá auta ze závodu odstupovat. Ve vytrvalostním závodě se nelámou rekordní časy okruhu, jede se tak, aby auta i jezdci vydrželi. Na každé auto jsou v takovém závodě piloti dva a po dvou hodinách se v boxech vymění.

START A BOXY

Na startech závodů se stojí ve dvou řadách vzájemně posunutých o délku vozu. Pořadí na roštech (startovních pozicích) je dáno umístěním v tréninkovém závodě. Startuje se buď pevným nebo letmým startem. Při pevném se vozy po zahřívacím kole postaví na startovní rošty a čekají na světelný pokyn ke startu. Letmý start je rychlejší. Vozy po zahřívacím kole startují okamžitě, jak se rozsvítí zelené světlo, aniž by se musely zastavit. Pracovní ruch v boxech připomíná atmosféru závodů formulí 1. Výměna kol a natankování paliva při vytrvalostním závodě trvá několik desítek vteřin. Všichni pečlivě sledují jízdu svého vozu a dramaticky prožívají každou změnu v pořadí.

DIVIZE 3 - NÁRODNÍ FORMULE

Divácky nejvděčnějšími vozy celého závodu jsou tradičně Národní formule, které se zde jely společně s formulemi Ford. Národní formule se jezdí již od počátku 70. let. Dříve se jmenovaly formule Škoda a od roku 1996 dostaly v souladu s mezinárodními pravidly název Národní formule. Jezdí se ve dvou kategoriích - 1300 ccm a 1400 ccm. V Národních formulích se podobně jako ve fiestách představují noví závodníci, takže věk čtrnáct let zde není výjimkou. V Brně závod formulí přichystal divákům opravdu dramatickou podívanou. Na trati se objevila olejová skvrna a ve druhém kole se na ní zapletlo pět jezdců. Čtyři vozy po srážce zůstaly nepojízdné, ale všichni jezdci z ní naštěstí vyšli nezranění. Více se o Národních formulích dozvíte na internetové adrese www.nf1400.cz. Atmosféra velkých závodů okruhových vozů je úžasná, pořád je na co se koukat. Chcete-li ji zažít na vlastní kůži, máte v Brně možnost už za měsíc - od 6. do 8. září, kdy se zde jede Podzimní cena.

* * *

MASARYKŮV OKRUH

Automobilové závody se v Brně jezdí už více než sedmdesát let. V polovině 60. let přibyly závody motocyklů. Původně se jezdilo po běžných silnicích v okolí Brna, v roce 1987 byla vybudována speciální závodní trať. Ta patří mezi nejbezpečnější okruhy světa. Je široká 15 metrů, dlouhá 5394 metry. Oficiální internetovou stránku Masarykova okruhu najdete na adrese www.automotodrombrno.cz .