Silnější vyhrává - závody offroadů

Sdílej
 
Bláto a kameny létající od širokých pneumatik závodních vozů, hluboké kaluže , v nichž se auta ztrácejí téměř po okénka, a obdivné i peprné poznámky všudypřítomných diváků. Za touto vpravdě zvláštní atmosférou se vydávám do různých koutů republiky už několik měsíců. Za atmosférou automobilových závodů , jež se nejezdí na silnicích ani na polních cestách, ale na motokrosových tratích a tankodromech.

Bláto a kameny létající od širokých pneumatik závodních vozů, hluboké kaluže , v nichž se auta ztrácejí téměř po okénka, a obdivné i peprné poznámky všudypřítomných diváků. Za touto vpravdě zvláštní atmosférou se vydávám do různých koutů republiky už několik měsíců. Za atmosférou automobilových závodů , jež se nejezdí na silnicích ani na polních cestách, ale na motokrosových tratích a tankodromech.

Foto
Byl konec března a počasí nechtělo o jaru ještě ani slyšet. Teplota se vyšplhala maximálně ke čtyřem stupňům Celsia a ledový déšť vystřídala k polednímu sněhová přeháňka. To ale neodradilo stovky diváků od návštěvy prvního závodu letošní offroadové sezony v Benešově u Prahy. Závody terénních vozů u nás dlouhou tradici nemají. V minulých letech se velmi pozvolna formoval seriál vytrvalostních závodů, z nichž nejznámější je čtyřiadvacetihodinový Red Bull Off Road 24 Hours, který se pravidelně jezdí od roku 1998. Postupně se přidávaly další a další závody a před třemi lety vznikl seriál, který dostal název VDO Off Road Maraton. Letos se skládá z osmi samostatných závodů, které se jedou zhruba s měsíčním odstupem na různých místech republiky.

TOPÍME SE V BAHNĚ

Netrvalo dlouho a ve zdánlivě zmrzlé zemi byla projeta hluboká stopa, do níž se kola vozů stále více zakusovala, takže se trať po pár hodinách změnila k nepoznání. Abychom zahnali zimu, vydali jsme se jako většina návštěvníků na šestikilometrovou cestu podél okruhu. Na rovinkách jsme si auta ani nestačili pořádně prohlédnout, ale v některých úsecích se jejich rychlost snížila natolik, že se mohlo zdát, že nekoukáme na závod, spíš na nějakou sázku, zda je možné takovým terénem vůbec projet. Ovšem auta, která na trati uvízla a potřebovala cizí pomoc, byla naprostou výjimkou. A to jely teprve vozy nižší třídy.

VOZY NA STARTU

Závody se jezdí ve dvou kategoriích - do 2000 ccm a nad 2000 ccm. Každá kategorie má vlastní tabulku hodnocení. Na trať může vůz jakékoli značky s pohonem obou náprav a hmotností do 2700 kg. Skladba závodních vozů je tedy na startu opravdu pestrá. Najdete tu auta, která běžně potkáte na silnici, ale i závodní speciály, různě podomácku upravené káry, ze kterých byste tovární značku rozhodně nevyčetli. Na první pohled se tedy může zdát, že závody offroadů může jet kdokoliv s jakýmkoliv automobilem. Opak je ale pravdou. Vozy před závodem procházejí přísnou technickou kontrolou a musí splňovat řadu předpisů - v povinné výbavě je bezpečnostní rám, sportovní sedačka s bezpečnostními pásy, lapače nečistot, dva hasicí přístroje a spousta dalšího vybavení. V mnohém mají naopak posádky volnou ruku. Na motoru mohou být provedeny libovolné úpravy, podvozek je možné jakkoliv vyztužit a svobodná je i volba tlumičů a pneumatik.

ROZDĚLENÍ OBTÍŽNOSTI

Bylo pod mrakem a nárazový vítr na volných prostranstvích auty cloumal jako papírovými modely. Teplota proti minule sice vzrostla téměř o deset stupňů, ale poryvy větru dělaly problémy jezdcům i přihlížejícím. Končil duben a my jsme opět absolvovali cestu kolem závodního okruhu, tentokrát ve Šternberku u Olomouce. V noci byl slušný liják, a trať místního tankodromu byla tedy na offroady připravena dokonale. V loužích a hlubokých brázdách mazlavého bláta se zapotily i ty nejsuverénnější posádky, zato pro diváky to byla ohromná podívaná. Závodní vozy kroužily po trati celých šest hodin, benešovský závod byl o polovinu kratší. Jednotlivé vytrvalostní závody mají přiděleny koeficienty náročnosti - tříhodinový závod má koef. 1, šestihodinový koef. 2, dvanáctihodinový koef. 3 a čtyřiadvacetihodinový koef. 4. Koeficientem se násobí počet vybojovaných bodů - při koef. 1 získává vítěz 15 bodů, při koef. 2 je to už 30 bodů atd. Aby mohl být vůz klasifikován v celém seriálu, musí se zúčastnit alespoň pěti závodů.

PODLE PŘÍSNÝCH PRAVIDEL

Branky u Valašského Meziříčí - místo konání třetího závodu. I když je červen na spadnutí, počasí jako by tušilo offroadový závod a několik slunečných dnů vystřídaly mraky nasáklé deštěm. A opět bahno a vyjeté koleje. Jede se závod s koef. 2, takže než odjedou obě kategorie vozů, bude o zábavu postaráno na celý den. Nemusíme se bát, že bychom se začali nudit, protože závody provázejí různé akce - v Benešově byly například středem zájmu těžkotonážní hummery, v Brankách zase jízdy zručnosti. Zajímavá je také návštěva depa nebo sledování odtahovaného auta, které se na trati porouchalo. Takový vůz se může do závodu vrátit, ale je penalizován dvěma koly navíc, takže zpravidla ztrácí šanci na výhru. Ještě horší postih čeká hříšníky bez helmy či bez zapnutých bezpečnostních pásů. Jsou okamžitě vyloučeni ze závodu, stejně jako posádky, které svou jízdou ohrožují ostatní závodníky. Ač jsou u nás závody offroadů poměrně mladé, ke cti jejich organizátorů svědčí propracovanost přísných pravidel, dbajících na maximální bezpečnost závodníků.

* * * * * *

OFFROAD NA INTERNETU

O seriálu vytrvalostních závodů VDO Off Road Maraton 2002 i jeho předchozích ročnících se blíže dočtete na internetové stránce www.24hours.cz. Informace o offroadech obecně získáte na adrese www.ioffroad.cz .